Annons:
Etikettagility-freestyle-mm
Läst 1888 ggr
XeZafir
2016-01-04 10:10

Nose Work erfarenhet?

Är så nyfiken på NW, verkar vara en sport som hundarna verkligen kommer i sitt esse.

Någon som har erfarenhet av här inne? Någon som går kurs?

Jag har hittat två ställe att gå kurser på men de flesta är större hundar, men nog ska väl en Sheltie kunna utföra detta lika bra, de har ju nos 😃

Något jag bör tänka på innan eller förbereda min Sheltie på?

Annons:
Bello_O
2016-01-04 12:15
#1

Har själv inte testat, men det låter kul. Min uppfödare sysslar lite med det, hennes är jätteduktiga!👍

Medarbetare på Sheltie Ifokus.

OurOzzy
2016-01-05 19:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Har precis gått grundkurs nu i helgen med Ozzy, vi tyckte det var superkul! Han gillar ju att jobba självständigt så att nosa sig fram på saker är ju väldigt naturligt ;) Vi började med att introducera hundarna för just lådor i papp som förekommer på tävling. De fick då till en början leta godis i och bland pappkartonger på olika höjder & i olika miljöer. Tycker verkligen att ni ska gå kurs om ni har möjlighet. Då lär ni er grunderna och sedan är det bara att träna hemma. Vilken del av Sverige bor ni i?

www.josefinejjms.weebly.com - En blogg om våra hundäventyrSkämtar

_Wilma
2016-01-05 22:02
#3

#2 Låter kul! 🙂 Skulle vilja prova på med någon av mina hundar.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

XeZafir
2016-01-06 08:48
#4

Vi bor i södra Skåne, jag har letat och frågat runt och lyckats snoka reda på! Nu har jag fått instruktör som är intresserad att göra en extra "kurs" och tre deltagare, ska bara hitta en fjärde deltagare :)

Hoppas verkligen det blir av! Spännande :)

OurOzzy
2016-01-06 20:25
#5

#4 Håller tummarna att det blir av. :D Vad kul!

www.josefinejjms.weebly.com - En blogg om våra hundäventyrSkämtar

drika
2016-01-08 10:50
#6

jag ska gå det också:) med min sheltie hane i år är swr tänkt:) ska bli spännande:)

Hälsningar

Fredrika

Annons:
Kitten86
2016-01-08 17:32
#7

Är något som jag definitivt skulle vilja testa på! Har dock inte hittat någon kurs i min närhet.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

XeZafir
2016-01-12 10:12
#8

Nu är jag inbokad på en introduktionskurs iaf! Men jag får snällt vänta till mars…ska bli så spännande :)

emma93
2016-01-12 14:08
#9

Vad kul med NoseWork! Vi gick för ett år sedan ungefär, men kunde tyvärr inte gå hela kursen då jag blev sjuk. Men det var mycket uppskattat av alla hundarna här hemma, även om det bara var en av dem som gick. Det går ju att variera så mycket var man tränar, och behövs varken mycket plats eller dyra tillbehör. Vi brukar ju köra personspår, men alla dagar varken orkar eller kan vi lägga spår i terräng men Nosework går verkligen att träna ändå, ute som inne. Vi planerar att gå kurs så fort vi vet att vi kan fullfölja den.

emma93
2016-01-12 14:10
#10

Jag glömde skriva, du undrade om det var nåt att förbereda #0? Där vi gick så arbetade man med klicker. Och de som inte hade klickat in sina hundar fick i läxa att göra det under kursens gång, så det skulle kunna vara en sak att göra om din hund inte redan är inklickad. :)

XeZafir
2016-01-12 14:41
#11

Tack! Jag har klickat lite men har svårt att komma ihåg den lilla mojängen, ska jobba bättre 😃

Upp till toppen
Annons: