Annons:
Etikettot-prat
Läst 1812 ggr
[Victoriaärjag]
1/6/16, 9:02 PM

Är blå större?

Hej, uppfattar ni det som att blue merle/ bi blue är större än ex soblar och trefärgade?

Annons:
xina10
1/6/16, 9:25 PM
#1

#0 Hos oss har jag inte upplevt att det är så. Här är det sobeln som blivit störst. Buffy som är en blue merle ligger mellan 36 och 37 cm lite beroende på vem som mäter. Phoebe som är trefärgad ligger runt 37 cm och Sansa som är sobel ligger just nu runt 38 cm. Min förra sheltie Xina var sobel och omkring 40 cm. Tror inte att det har med färgen att göra. Jag tror att det är slumpen som avgör. Xina föddes i en kull där alla var jämnstora vid 8 veckor men sen drog hon iväg på höjden ganska snabbt.

//Jonnix

[Victoriaärjag]
1/6/16, 9:49 PM
#2

ok för har sett en ganska stor blå och tänkte om det ex är så att man avlar på andra linjer där hundarna är större, Känns ju som att mankhöjden kan variera en del tikar finns på 33cm och 40cm. Vill köpa sheltie i framtiden men gärna att höjden ligger på under 35cm känns lite som ett lotteri, blå är ju klart finast enligt mig.

Mlyy
1/6/16, 10:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag har heller inte upplevt att det är så. (är dock inte uppfödare men.) Alla färgerna kan dra iväg uppemot 40 cm. Det är ju absolut ett lotteri när det gäller Shelties, när de kan bli allt från ca 30 till 45 cm. 😉 Min Zaga är 36,5 cm. 😃

emma93
1/7/16, 11:34 AM
#4

Jag har inte upplevt att det blå är större än andra färger. Det finns alla storlekar även bland dem. Däremot finns det många blå med ganska stora öron.:)

Kitten86
1/7/16, 1:51 PM
#5

Storleks problematiken finns inom rasen oavsett färg på hunden. Jag har aldrig upplevt att någon färg är vanligare som för stor än någon annan. Däremot som emma93 skriver så finns en del blå som får ganska stora öron 🙂 Visst är det ett lotteri det där med storlek då man kan ta en valp efter ideal(höjd) föräldrar men ändå få en för stor, och även tvärt om 😃

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Cassii
1/7/16, 9:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Har en liten blå pärla som är 34 cm & 5 kg ❤️


Annons:
XeZafir
1/11/16, 3:52 PM
#7

Har två soblar där hemma som båda är större än min blå. Däremot har hon störst öron :)

Upp till toppen
Annons: