Annons:
Etikettfakta-om-rasen
Läst 2034 ggr
CayKantos
1/18/16, 1:47 PM

Om Sheltie

HejHej!

Jag är har en kompis som gärna vill skaffa denna ras och gärna veta mer om den, samt blev jag själv lite nyfiken på rasen när vi läste om denSkämtar 

Så undrade bara lite ..

  • vad era synpunkter på rasen va

  • vad ni tränar med er hund av denna ras eller om ni känner någon som äger rasen, vad dom tränar

  • om dom är svåra att ha lösa

  • om det finns stor skillnad på tikar och hanar, inte like mycket det utanpå som det inuti Skämtar

  • om dom går bar med andra hundar, och andra raser

  • hur är dom vid hundmöten?

  • har dom lätt till skall?

  • funkar bra med små och stora hundar

  • funkar det att bo med en i stan? ingen möjlighet att släppa lös i skogen asså, bara om man skulle åka nånstans, vilket inte ofta kunde vara en möjlighet

och allt annat ni skulle kunna komma på!

Vi vill gärna ha era synpunkter. Vill inte ha länk till skk elelr rasklubbens hemsida då vi redan har vart och läst det noga igenom Skrattar

Tack på förskott

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Bello_O
1/18/16, 5:39 PM
#1

Älskar att svara på sånthär, haha😊

•vad era synpunkter på rasen va                                                                                                                Vet inte om denna fråga kapats av eller så?🤪

•vad ni tränar med er hund av denna ras eller om ni känner någon som äger rasen, vad dom tränar

Tränar agility och rally med mina. Lite lydnad också och till sommaren har jag tänkt börja med någon form av spår.

•om dom är svåra att ha lösa

Inte alls. De håller sig nära naturligt men det är självklart bra att ha en säker inkallning ändå.

•om det finns stor skillnad på tikar och hanar, inte like mycket det utanpå som det inuti Skämtar

Jag har bara tikar.

•om dom går bar med andra hundar, och andra raser

Min ena har inget som helst intresse av andra hundar. Hon vill knappt hälsa… Min andra älskar att umgås med hundar av alla dess slag.

•hur är dom vid hundmöten?

De skäller om vi går på en tom gata och möter en hund. Om vi är på någon tävling eller större arrangemang blir det för mycket för att de ska orka tänka på att skälla.

•har dom lätt till skall?

Det är väldigt individuellt. Mina skäller endel. När det knackar på dörren och tillfällen då deras vallinstinkter "bubblar upp", som en cyklist eller människor som rusar runt.

•funkar bra med små och stora hundar

Min ena är som sagt inte brydd om andra hundar, den andra kan leka med vilken hund som helst.

•funkar det att bo med en i stan? ingen möjlighet att släppa lös i skogen asså, bara om man skulle åka nånstans, vilket inte ofta kunde vara en möjlighet

De är väldigt anpassningsbara. Själv bor jag bara 50 meter från skogen, så jag är nog inte rätt person till att svara på det😉

Medarbetare på Sheltie Ifokus.

Maggie12
1/18/16, 5:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag är ingen expert på rasen men jag har ändå haft två stycken, så bidrar med mina egna erfarenheter! 

  • vad era synpunkter på rasen va

Som jag upplevt det är shelties mycket olika, dels storleks/utseende-mässigt och personlighetsmässigt. De två som jag ägt/äger har nästan varit varandras motsatser, den ena (Soia) är väldigt lugn och älskar att bli klappad av ALLA, främmande som familj. Den andra (Maggie) fick man inte ens röra om man inte var familj, men o andra sidan var hon mer energisk och mer uppmärksam.

  • vad ni tränar med er hund av denna ras eller om ni känner någon som äger rasen, vad dom tränar

Tror att shelties är väldigt mångsidiga och kan passa till allt möjligt. Själv har jag tränat lite agility med Maggie - något rasen i allmänhet lämpar sig väldigt bra för! Även tränat lite lydnad, men vet vissa som vallar med sina shelties. 

  • om dom är svåra att ha lösa

Jag upplever det inte alls som att de är svåra att ha lösa, de är väldigt uppmärksamma på vart flocken är och håller sig helst i nära. Däremot har det hänt att de sprungit efter vilt någon enstaka gång, men då har de alltid kommit tillbaka efter någon minut. 

  • om det finns stor skillnad på tikar och hanar, inte like mycket det utanpå som det inuti 

Detta har jag ingen större erfarenhet om då jag bara har haft tikar, sen antar jag bara att hanar har lite mera "revir-tänk" och annat typiskt "han-hundsbeteende", men det är som sagt inte jag rätt person att svara på! Sen så har de flesta hanar jag sett lite mer päls än honor ;) 

  • om dom går bar med andra hundar, och andra raser

Mina hundar har inte varit speciellt intresserade av andra hundar alls förutom den egna rasen. Så med andra ord går de bra med andra hundar.

  • hur är dom vid hundmöten?

Min ena sheltie Maggie var lite osäker som individ, vilket gjorde att hon vid hundmöten kunde vara lite ängslig. Min nuvarande sheltie bryr sig knappt om hundarna vi går förbi men vill ofta gärna gå fram till hundarnas mattar/hussar för att bli klappad 😉

  • har dom lätt till skall?

Dessvärre måste jag nog svara ja på denna fråga, åtminstone från mitt perspektiv. Maggie kunde skälla väldigt ofta, delvis ibland när hon ville varna andra hundar om att inte komma nära men nästan alltid var det så kallade "glädje-skall" vid exempelvis lek.

  • funkar bra med små och stora hundar

Ingen av mina hundar har varit speciellt förtjusta i när stora hundar kommer nära och är påflugna, o andra sidan inte små hundar heller. Däremot verkar det finnas någon typ av osynlig kontakt mellan sheltisar som ras, då mina hundar alltid har uppskattat när de får träffa andra shelties.

  • funkar det att bo med en i stan? ingen möjlighet att släppa lös i skogen asså, bara om man skulle åka nånstans, vilket inte ofta kunde vara en möjlighet

Shelties är som jag uppfattar det aktiva hundar och mår (som de flesta hundraser) bra av att få komma ut i skog och natur. Trots det är de rätt så anpassningsbara och kan nog anpassa sig efter alla möjliga slags liv. Mycket beror ju också på individen, då rasen är så pass varierad. Däremot så vet jag inte om någon sheltie som bor i stan. 

Bilden är på min förra sheltie Maggie 🙂

Kitten86
1/19/16, 3:54 PM
#3
  • vad era synpunkter på rasen va
    Vet inte vad denna frågar syftar på då den verkar kapad. Men rasen skulle jag beskriva som en fartig, aktiv allroundhund som älskar att vara med där det händer. Det finns en del variationer i både utseende/ storlek, personligheter/ beteende och aktivitetsnivå (allt ifrån riktiga soffpotatisar till "tränings freak"). 
  • vad ni tränar med er hund av denna ras eller om ni känner någon som äger rasen, vad dom tränar
    Jag själv har testat på en del olika saker med mina. Wp/drag, dog parcour, viltspår, lydnad, rallylydnad, agility och diverse tricks. Det jag tränar regelbundet och tävlar i är rallylydnad och agility.
  • om dom är svåra att ha lösa
    Absolut inte. Är en vallhund med en naturlig instinkt att hålla koll på sin flock och/ eller förare. Men oavsett det så är det självklart att man ska träna in en stadig inkallning iaf. Mina har kunnat dragit ifrån mig efter t.ex. något spår i skogen eller efter att ha sett ett vilt djur i närheten men vänder  i stort sett direkt vid inkallning.
  • om det finns stor skillnad på tikar och hanar, inte like mycket det utanpå som det inuti Skämtar
    Äger själv bara 2 hanar men har haft min ena hunds uppfödares tik boendes hos mig i perioder och kan inte påstå att det är speciellt mycket som skiljer hanar och tikar åt temperamentsmässigt. Det som skiljer hanar och tikar åt är att hanar i regel är större/högre än tikar och att en tik fäller ur sin päls betydligt mer, i samband med löp ca 2 ggr/år, och att de faktiskt löper.
  • om dom går bar med andra hundar, och andra raser
    Jag har haft med mina i alla typer av situationer och även om en sheltie ALLTID kommer känna igen en annan sheltie på typ en mils avstånd så är det en ras som umgås superfint med andra hundar oavsett storlek och kön. Det finns såklart de som inte alls har intresse av andra hundar eller inte gillar t.ex. mörka stora hundar vilket i vissa fall har mer med erfarenheter att göra än något rasbundet. Mina har umgåtts med både hanar, tikar och kastrater samt med allt ifrån små jack russels och upp till grand danois.
  • hur är dom vid hundmöten?
    Min äldsta älskar bokstavligen allt och alla och har inte alls förstått att andra hundar faktiskt kanske inte alls/alltid vill hälsa! Men från hans sida inga problem utan bara glädje (i massor). Min yngsta kan bli osäker beroende på hur den andra hunden beter sig (mest på högenergiska/ stressade hundar med ett "yvigt" kroppsspråk), det är något som bottnar i att han som valp/unghund blev "attackerad"/hårt behandlad  flera gånger av min ena grannes ena bc-mix (socialt handikappad omplacerad hund från ett rescue på irland). Möte bara på stan/gatan etc är inga problem för honom alls men ska han leka med andra hundar behöver han få känna in den andra hunden så han blir säker på att hen inte kommer ge sig på honom.
  • har dom lätt till skall?
    Det är något som är mycket individuellt inom rasen! Jag har en som är supertyst (ger skall när det kommer någon och ibland vid träning/tävling) medans min andra är ljudlig av sig (inte bara skall). Han har lite olika ljud för sig beroende på vad han vill och honom skulle man kunna beskriva som "pratig". 
  • funkar bra med små och stora hundar
    Funkar fin, fint med stort som smått och fungerar bra oavsett om den andra hunden/ hundarna är hane, tik eller kastrat.
  • funkar det att bo med en i stan? ingen möjlighet att släppa lös i skogen asså, bara om man skulle åka nånstans, vilket inte ofta kunde vara en möjlighet
    Det är en mycket anpassningsbar ras som blir vad man gör dem till. Jag själv bor på landet så mina går mer eller mindre alltid lösa och är bara kopplade vid stadspromenader och vid träning/ tävlingstillfällen.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

CayKantos
1/19/16, 5:11 PM
#4

#1 #3 

Kanske lite konstigt satt upp

Så undrade bara lite ..

  • vad era synpunkter på rasen va

=

Så undrade bara lite vad era synpunkter på rasen är :)

och tak för alla svaren! Hjälpt oss mycket :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

meerschweinchen
1/20/16, 2:31 PM
#5
  • vad era synpunkter på rasen va

Jag tycker att sheltien är en hund som passar till det mesta. En härlig hund att träna med en perfekt av och på knapp. De är glada och spralliga. Det är min synpunkt på rasen.

  • vad ni tränar med er hund av denna ras eller om ni känner någon som äger rasen, vad dom tränar

Jag och Jackie tränar rallylydnad (som vi även tävlar i), freestyle, dog parkour, viltspår och tricks. Vi har även provat på agility som är super roligt. 

  • om dom är svåra att ha lösa

Nej det skulle jag inte säga men som de andra har sagt är det viktigt med en bra inkallning.

  • om det finns stor skillnad på tikar och hanar, inte like mycket det utanpå som det inuti Skämtar

Har en tik och har inte så stor koll på hanar.

  • om dom går bar med andra hundar, och andra raser

Min sheltie har gått ihop med i princip alla hundar hon träffat stora som små. Hon kan vara lite försiktig mot större hundar men det bruka gå bra när hon väl lärt känna dem. Jackie har ett väldigt bra kroppsspråk och är duktig på att läsa av kroppsspråk. 

  • hur är dom vid hundmöten?

Jackie bryr sig inte så mycket. Hon kan titta på de som vi möter men inte mer än så.

  • har dom lätt till skall?

Vissa ha lättare till skall men det är väldigt olika. Jackie skäller inte ofta, endast vid lek och ibland när hon vill ha uppmärksamhet. 

  • funkar bra med små och stora hundar

Stora hundar kan hon tycka är lite läskiga vid första anblicken. 

  • funkar det att bo med en i stan? ingen möjlighet att släppa lös i skogen asså, bara om man skulle åka nånstans, vilket inte ofta kunde vara en möjlighet

Vi bor ute på landet med skogen runt knuten men tror definitivt att det går att ha dem i stan också. Så länge de får den motion och stimulans de behöver.

Mvh Sabine

CayKantos
1/21/16, 9:40 PM
#6

Just det! En till fråga kom vi på, hört rykten om att dom låter en del 😂 är det svårt att träna bort? Vi bor liksom i lägenhet, inte så roligt med skällande, sjungande, etc hund för grannarna kanske 😎

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Upp till toppen
Annons: