Annons:
Etikettfakta-om-rasen
Läst 1322 ggr
CayKantos
1/18/16, 7:27 PM

Hane och Tik

Hej! 

Vi har nu vart inne på alla dom gamla trådarna kring valet av Tik eller Hane Sheltie. Vi har kommit fram till att båda verkar passa bra och att hon inte riktigt bryr sig. Så vi blev lite nyfikna om det finns någon skillnad utseende mässigt, vi vet att hanor är lite större men har dom inte också generellt mera päls och större krage? :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Bello_O
1/18/16, 7:34 PM
#1

Det stämmer, hanarna har ofta mer päls än tikar:)

Medarbetare på Sheltie Ifokus.

Maggie12
1/18/16, 8:43 PM
#2

Har också för mig att hanarna fäller lite päls konstant medan tikar fäller en betydligt större mängd men cirka två gånger om året, efter löpet.

Lavine
1/18/16, 11:07 PM
#3

Hanar fäller också i ca två perioder per år, däremot fäller de inte ur helt (de måste alltid vara redo snyggingar om det skulle dyka upp en löptik som de vill charma ;-) ). Utseendemässigt i övrigt tycker jag att tikar och hanhundar är väldigt lika (och för mig personligen är det en av rasens stora fördelar).

Kitten86
1/19/16, 3:16 PM
#4

Som tidigare personer skrivit så är hanar och tikar mycket lika varandra utöver att hanar rent generellt är större än tikarna. Sen fäller tikarna ur betydligt mer i samband med löp och är inte alls lika länge i full päls mot vad hanarna är. Håller med både #2 och #3 om att hanar fäller lite päls mer eller mindre hela tiden men att de även har fällperioder 1-2 ggr/år (individuellt) då de fäller ur betydligt mer men att de inte alls fäller lika mycket som en tik då alltid vara snygga som "Levine" skrev. En ordentligt utfälld tik däremot kan ju se riktigt rolig ut innan de börjar sätta päls igen.

Temperamentsmässigt skulle jag även säga att hanar och tikar är jämna, även om det finns en del "surgubbar" och "bitchar" också 😉

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Upp till toppen
Annons: