Annons:
Etikettallmänt
Läst 2758 ggr
mlnpln
2/3/16, 11:49 AM

Nodstagårdens Peaches and Cream

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu hakar även jag på! Har suttit och mest petat i alla era inlägg och frågat lite frågor, men nu får min lilla en egen tråd! 

Det här är Nodstagårdens Peaches and Cream "Luna". På bilden nästan 9 veckor. Idag är hon snart 12 veckor och lever rövare för fullt, jag tror hon är nästan 22 cm och ca 1,8 kg, min lilla plutt! Jag har inte lyckats hitta någon ram för vikt och så, men hon går iallafall upp i vikt även om jag mest får höra 'vad liten hon är!'. Vad säger ni?
Jag ska försöka få till en uppställningsbild på henne i eftermiddag :) 

Är det någon mer här som har en hund från Nodstagården?

/Malin Söderman
instagram: mallansoderman

Annons:
mlnpln
2/3/16, 1:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Luna 11 veckor och 4 dagar :)

/Malin Söderman
instagram: mallansoderman

_Wilma
2/3/16, 1:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Kul med en egen tråd, så man kan följa henne! 🙂 Jättesöt!

Lägger in en tillväxtkurva för shelties. 

Hon är nog åt det mindre hållet om hon är 22 cm vid 12 veckor. Men det är inte så lätt att mäta dem då de är valpar, i alla fall har det varit så med mina.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

mlnpln
2/3/16, 2:50 PM
#3

#2 Det är väldigt svårt att mäta henne skulle jag säga, hon vill prompt inte vara still mot väggen eller bredvid linjalen.. vet inte hur jag ska bära mig åt riktigt. Men jag provade just igen och hamnar faktiskt bara mellan 21,5 och 22,5 så.. Kan det vara dåligt att dom är för små? Hon skulle nog inte äta upp om jag skulle ge henne mer mat, men vi funderar på att byta till färskfoder - är det bättre?

/Malin Söderman
instagram: mallansoderman

Bello_O
2/3/16, 3:07 PM
#4

Åh vad söt! Jag har också en liten Luna här hemma.😉

Nej, det enda det påverkar är väl utställningsresultat. Har inte hört om någon sheltie som fått några andra problem just pga storlek.

Medarbetare på Sheltie Ifokus.

_Wilma
2/3/16, 4:28 PM
#5

#3 Nej, det är som Bello_O skriver, storleken inte har någon betydelse förutom för utställning. I agility är det en fördel att vara under 35 cm, där gränsen mellan small och medium går. :)

Man kan inte påverka höjden genom att ge mer mat eller annan mat.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Kitten86
2/3/16, 4:35 PM
#6

Sicken söt liten rackare du har där hemma, roligt att hon fått en egen tråd!

Vet precis hur svårt det är att försöka mäta, och även väga, en levnadsglad och busig valp men man får försöka och ta ett medeltal. Man kan testa att vara två, en som belönar och försöker få valpen att stå still medans den andra mäter 😉

Som tidigare skrivit så kan det vara så att hon hamnar på mindre sidan, hon är ju långt ifrån färdigväxt och det kan hända att hon får en växtperiod och blir högre än vad kurvan förutser…. Storleken har, som tidigare skrivit, ingen betydelse egentligen förutom om man vill hålla på med utställning där individerna bör ligga omkring idealhöjden om det ska gå bra.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
mlnpln
2/3/16, 4:40 PM
#7

Aa men då känns det lite bättre, jag har inga planer idag att köra utställningar - snarare faktiskt testa på agility. Det var väl meningen! :) 

Vi får väl se vart hon hamnar i slutändan!

/Malin Söderman
instagram: mallansoderman

meerschweinchen
2/4/16, 4:47 PM
#8

Men vilken liten sötnos😍 Som de andra sagt har storleken ingen betydelse, har själv en liten sheltie på 30 cm.

Mvh Sabine

xina10
2/4/16, 8:24 PM
#9

Så söt ❤️

//Jonnix

Mlyy
2/4/16, 9:52 PM
#10

Åh. jösses, vilken sötnos! 😍 Ser verkligen framemot att få följa er! 🙂

mlnpln
2/17/16, 8:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#11

13 veckor, lite bättre uppställningsbild. Ska träna lite mer på stilla för att få till mer jämförbara bilder för framtiden, är kul att se förändringarna över tid bredvid varandra på bild, när man inte lägger märke till dom dagligen. Rumsrenheten går fantastiskt trots den unga åldern, hon har flera gånger ställt sig vid dörren och sagt till, dagtid på kontoret säger hon till varje gång och andra gånger hemma förekommer vi henne väldigt bra. Älskar att vara ute och kasta boll eller annan leksak, hämtar och släpper för att göra om! Väldigt roligt! Har lite problem att få henne att äta en hel dagranson, hon äter oftast bra två av tre gånger om dagen eller ganska bra alla tre men aldrig allt. Hon är pigg och dricker väldigt bra i övrigt, men maten.. njäe. Tips? Är väl lite väl tidigt att bara äta 2 gånger om dagen?

/Malin Söderman
instagram: mallansoderman

Kitten86
2/18/16, 1:01 PM
#12

Det här med hur många gånger de äter om dagen är så olika. För en del passar flera gånger om dagen bäst medans vissa helst bara äter en gång om dagen och det gäller både valpar och vuxna. Kan vara så att hon äter lite oregelbundet nu men att hon lite längre fram kommer äta bättre…. Annars kan det kanske vara läge att testa byta foder?

River som valp gav jag 3 mål om dagen men när han blev lite äldre, minns inte exakt ålder men runt ett par månader gammal, så började han äta sämre mitt på dagen så då tog jag bort det målet. Och sen dess så äter han sina två mål om dagen bra förutom vissa perioder då han bara vill ha mat 1 gång per dag. Jayson däremot skulle kunna äta hur många gånger som helst om dagen då han älskar mat 😃

Jag skulle säga att så länge hon äter och får i sig samt dricker och för övrigt är pigg och glad så behöver du inte oroa dig. En hund känner på sig hur mycket den behöver och äter därefter…

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

alltidnordin
2/18/16, 2:00 PM
#13

Milou äter sällan en hel dagsranson, tyvärr haha. Han får mat morgon+kväll, men äter mest på kvällen. Han ska väl ha 2,5 dl om dagen och han äter väl 1-2 dl, oftast 1,5-2 dl om dagen. Han är pigg, glad och mår bra så sålänge han inte verkar må dåligt eller blir smal, antar jag att han äter tillräckligt🙂

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

Annons:
mlnpln
2/19/16, 7:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

#12 & 13 , ja det är väl så. Jag kan ju inte direkt tvinga i henne, och det är väl som med allt annat - väldigt individuellt. :) jag ska försöka slappna av lite mer, men det är svårt när allt man gör är för första gången. Med nästa hund blir nog lättare att veta 😉 Har noterat att hon börjar få vuxensvans nu, den är inte bara en dammvippa längre :'D 14 veckor imorgon. Ännu en underbar vecka och från nästa vecka blir det lite mer träning och promenader då jag nu är arbetslös ett tag framöver. Livet är som en brustablett - det löser sig - och framtiden ser ljus ut. Vi har ju husse som tar hand om oss :')

/Malin Söderman
instagram: mallansoderman

mlnpln
2/20/16, 5:48 PM
#15

Har idag mätt och vägt lilla fröken och jag tror hon börjar komma ikapp! Med två kontrollmätningar (hon är mycket snällare nu och står faktiskt still!) fick jag henne till 25-25,5 cm, och nästan 2,4kg! Vi har också duschat för första gången idag och jag tror faktiskt inte att hon hatade det även om hon försökte smita ett par gånger ;)

/Malin Söderman
instagram: mallansoderman

_Wilma
2/20/16, 8:30 PM
#16

#15 Tänk att hon står still när ni mäter henne! Kul att hon börjar komma ikapp! 🙂

Sajtvärd på Sheltie IFokus

mlnpln
3/9/16, 10:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#17

En liten uppdatering :) (läs skryt ;) ) Luna är nu 16 veckor, 26 cm hög och ca 2,8 kg. Vi har bytt foder från RC och helt sluppit undan mördande fisar och 12 bajspåsar om dagen, bytt till mat 2 ggr om dagen (hon slutade äta upp lunchen, så var rätt logiskt tyckte vi) och hon äter upp allt varje gång. Hon är rumsren, ställer sig vid dörren på pricken 2 timmar om vi inte förekommer henne (typ om vi ska äta middag när vi vet att hon kommer att behöva gå, så går vi ut innan vi sätter oss för att slippa resa oss mitt i maten), ingenting inomhus på 3 veckor. Så stolt! <3 Hon fattar galoppen direkt om jag får för mig att hon ska lära sig ett nytt trick, jätteduktig på kom och fot och hämta och snurra och allt möjligt. Ska nu börja prova att låta henne hålla i saker, tänkte köpa ett apportblock idag när jag ska in till stan :) Igår fick hon vara med hundvakt hela eftermiddagen utan problem och jag känner mig allt säkrare att kunna lämna henne själv hemma kortare stunder. Der bådar gott för helgen då hon ska vara med sina bästa kompisar - spetsarna Ulf och Melvin - lördag-söndag då matte och husse ska på 40årsskiva och i maj när vi ska till Skottland i 5 dagar. Har ännu inte löst vem som ska ha henne den veckan, men vet att uppfödaren erbjöd sig om det inte gick på annat sätt. Och då får hon ju leka med sin syster i flera dagar  Hon är helt enkelt fantastisk! Och hon har lärt sig att hoppa upp i soffan nu.. samma dag vi tog bort pallen för att vi skulle ha gäster hemma och ansåg att hon kunde hålla sig på golvet.. ;-)

/Malin Söderman
instagram: mallansoderman

Kitten86
3/9/16, 11:10 AM
#18

Roligt att höra om hennes utveckling som verkligen går framåt 😃
Hon börjar bli allt mer vuxen nu….

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

_Wilma
3/9/16, 6:15 PM
#19

Kul med en uppdatering! Roligt att det går så bra!

Sajtvärd på Sheltie IFokus

mlnpln
3/10/16, 2:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#20

Alltså jag börjar undra lite över Lunas svans. Alla bilder jag ser på andra valpar i hennes ålder har världens fluffsvans.. är väl inte orolig, har aldrig sett en sheltie utan fluffsvans och den dyker väl upp förr eller senare, men hon ser för rolig ut om man jämför med andra :'D

/Malin Söderman
instagram: mallansoderman

Annons:
Kitten86
3/10/16, 6:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

#20
Tycker inte alls att du ska vara orolig. Alla valpar byter till/ sätter vuxenpäls på olika sätt.  Jayson minns jag började med att få vuxenpäls längs med ryggraden vilket gör att han såg ut att ha som en raggarrand på ryggen med längre/silkigare päls 😃

Hittade bara denna bild nu där man kan se "raggarranden" fast på denna bild har den blivit ganska bred. Men man kan ändå se valpfluffet på sidorna om bröstkorgen och även på benen, halsen osv 😉På bilden är han runt 5 månader.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Kacher
3/22/16, 9:59 AM
#22

Vilken sötnos! :) Min syster har en hund från Nodstagården och hon är en riktigt liten dam.  Vikten ligger på 3,5 kg och jag skulle tro att hon är någonstans runt 30 cm hög. Eftersom min syster inte haft några tankar på utställning så spelar det ingen större roll att hon blev liten till växten. Huvudsaken att hon är snäll och det är hon. :)

mlnpln
3/25/16, 12:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

(kan någon vända på bilden tack? :) ) Liten mitt i mellan uppdatering, mest för att dokumentera och ha en tidslinje för framtiden. 19 veckor, går nog över 3kg imorgon (2986g imorse ;) ) och är säkert 27.5-28 cm nu. Hon följer ganska bra det nedersta strecket på tillväxtkurvan ni la till på #2 , fortsätter hon med det så blir hon väl 32-33 i slutändan. Återstår att se. :) Och svansen tar sig riktigt bra ;) den fluffar på sig! Glad påsk!

Kitten86 roterade bilden.

/Malin Söderman
instagram: mallansoderman

Kitten86
3/25/16, 2:25 PM
#24

#23
Ja, det är alltid roligt att kunna följa dem och gå tillbaka i tiden och se hur de växte!
Glad Påsk önskas er också 🌺🥳

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

meerschweinchen
4/1/16, 7:41 PM
#25

Så socker söt!😍

Mvh Sabine

_Wilma
4/1/16, 9:04 PM
#26

Så söt! 🙂

Sajtvärd på Sheltie IFokus

mlnpln
4/18/16, 9:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#27

Luna har nu blivit 5 månader, ca 30 cm, 3.2 kg. Vi har börjat på valpkurs och det var jättespännande! Nosen satt i backen hela tiden typ :D känner att det kommer nog att bli aktuellt med nosework när hon blir äldre, då hon verkar gilla att använda nosen till allt. Kanske inte är nå ovanligt att valpar nosar sig till mycket iofs, men :) De andra valparna var samtidigt väldigt intressanta som väldigt läskiga, men hon var väldigt duktig. Slet inte för att ta sig fram, men gömde sig heller inte bakom mig i rädsla. Satt mest och nosade nyfiket. Men trots hennes kärlek för människor och klappar, så tror jag hon blir, det vad jag förstått typiska sheltiska, väldigt reserverad mot andra hundar. Kanske går över med åldern och ju mer hon får umgås med andra hundar men i dagsläget är hon t ex dubbelt så stor som min lillebrors chihuahua-mix på 7 månader, och sätter sig direkt med svansen mellan benen när han kommer struttande. Nu är ju han väldigt PÅ men.. jag hoppas att det går över och att hon en dag säger ifrån till honom och springer i cirklar runt honom för en gångs skull :'D

/Malin Söderman
instagram: mallansoderman

Annons:
Frida B
4/26/16, 11:39 PM
#28

Så söt och näpen!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

mlnpln
5/12/16, 1:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#29

En månad senare, Luna blir 6 månader på lördag. 31,5 cm mätte jag henne till tidigare i veckan, lilla skrutt, men hon har inte ökat så mycket i vikt sen sist.. senaste vägningen visade 3,3 kg, så kanske 3,4.. Hon äter jättebra när vi är borta nånstans, men hon är jättefånig med maten när vi är hemma. Vill absolut inte vara i köket och äta, men dricker där inne utan problem. Ställer jag skålen utanför köket äter hon lite, ställer jag skålen i hallen äter hon lite mer. Middag lättare än frukost. Har provat med andra skålar, att flytta matplatsen som sagt, men jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Kan inte påstå att jag tycker att hon är 'för' smal, men jag vill ha lite mer viktökning på henne när hon fortfarande växer, även om hon alltid legat under kurvan så har hon iallafall följt den. Är väl bara att vänta ut henne, vara hårdare på att ta bort matskålen om hon inte äter. Är bara orolig att hon inte ska få i sig nåt alls.. 

Annars har vi avslutning på valpkurs nästa vecka och det fungerar väldigt bra. Känns som att hon är på väg in i spökåldern och trotsar oftare än tidigare, men det är ju bara att ha tålamod så går det över.  😃

/Malin Söderman
instagram: mallansoderman

Cassii
5/12/16, 6:00 PM
#30

Vad söt hon är 🙂


mlnpln
5/12/16, 6:35 PM
#31

Insåg ikväll att hon är rädd för lådorna i köket.. så det är väl spökåldern eftersom hon aldrig reagerat på dom förut! De gånger hon går in och dricker står jag förmodligen inte och drar i nån låda.

/Malin Söderman
instagram: mallansoderman

Bello_O
5/12/16, 8:43 PM
#32

Så söt! Det syns att hon har vuxit🙂

Medarbetare på Sheltie Ifokus.

meerschweinchen
5/13/16, 1:16 PM
#33

Hon är verkligen för söt😍

Mvh Sabine

mlnpln
6/6/16, 10:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#34

Liten bildbomb 😍

/Malin Söderman
instagram: mallansoderman

Annons:
_Wilma
6/6/16, 10:53 AM
#35

#34 Så söt! Och skönt att kunna vara ute i naturen! :)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Nessiesmatte
6/17/16, 12:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Jag har en liten tjej från nodstagården, hon fyller 1 år nu den 26:e juni. Bifogar en bild på henne nu. Blivit en stor tjej :)

Nessiesmatte
6/17/16, 12:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Jag har en liten tjej från nodstagården, hon fyller 1 år nu den 26:e juni. Bifogar en bild på henne nu. Blivit en stor tjej :)

Mika_
6/17/16, 5:07 PM
#38

#37 Vad kul, din hund måste vara syster till min! Hon fyller också 1 år den 26e juni och är från Nodstagården :)

mlnpln
7/5/16, 2:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

#37 #38 Åh vad roligt med plötsligt TVÅ kompisar från Nodstagården! :D

/Malin Söderman
instagram: mallansoderman

mlnpln
7/5/16, 3:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7
#40

Ser nu att det var ett tag sen jag uppdaterade.. Luna är snart 8 månader nu och jag har helt slutat väga och mäta, för det gör knappt nån skillnad. 32 cm är hon säkert, och 3,8 kg. :) 

Vi har börjat fasa till vuxenfoder eftersom hon ätit så dåligt av fodret hon hade innan och nu äter hon upp 9 gånger av 10. Då började vi precis blanda 50/50 i lördags, så det var populärt, och det känns fantastiskt när det faktiskt verkar som att hon gillar maten hon får. Ett par-tre gånger i veckan river vi också i lite morot som blivit lite av en favorit hos fröken, och ibland får hon en morot att gnaga på. Det är tydligen ganska sött för dom, så jag har fått tillsagt max 1 stor morot i veckan, så hon får bara små lite då och då, men det ska vara bra för päls och hud har jag förstått :) 

Vi har också flyttat till hus och Luna trivs som tusan! Hon får springa som hon vill då tomten också är inhägnad och dörrarna står öppna när vi är hemma eftersom det är så fint väder, och jag har gjort i ordning en liten pool nedanför altan som uppskattas. (Hon är fortfarande alltid med oss på jobbet om dagarna så hon är aldrig själv på tomten!) Många av grannarna har hundar och hon har redan fått några bästisar som alltid ska hälsas och pussas på när dom går förbi. Varav en är en Kuvasz-hanne, som tydligen var störtförälskad i den tidigare sheltien som bodde i vårt hus och är jättesnäll mot Luna och Luna verkar gilla honom, trots storleksskillnaden!

/Malin Söderman
instagram: mallansoderman

alltidnordin
7/5/16, 5:18 PM
#41

Vad får hon för foder? :)

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

Annons:
Kitten86
7/5/16, 7:54 PM
#42

Vad roligt med uppdatering från er och skojj för Luna att få bo i hus med inhägnad tomt också!! Gillar hon poolen du ställt upp till henne?

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

meerschweinchen
7/5/16, 11:56 PM
#43

Vilka mysiga bilder på henne och så roligt för henne att bo i hus med tomt :D

Mvh Sabine

_Wilma
7/6/16, 9:30 AM
#44

Kul med en uppdatering! Fina bilder du bjuder på! :)

Syns att hon börjar bli vuxen nu!

Sajtvärd på Sheltie IFokus

mlnpln
8/9/16, 8:00 PM
#45

#41 Såg nu din fråga, en månad senare… :) Hon får nu Eukanuba Adult Small, och äter mycket bättre än tidigare. Om det hade med foderbyte att göra eller att hon bara blir äldre och hungrigare vet jag inte dock. Hon äter upp sin dagsranson, om än vid konstiga tider. :) 

#42 Hon älskar sin pool! Hon badar nästan varje chans hon får. Står altandörren öppen på kvällarna när man ligger framför tvn är chansen stor att rätt vad det är kommer en väldigt blöt hund med fyra droppande tassar strax upp med en blöt och gosig boll i munnen! :) 
Dock har vi endast fått henne att simma i sjön frivilligt en gång, när vi båda stod ett par meter ut - men hon vände strax igen :D

/Malin Söderman
instagram: mallansoderman

Upp till toppen
Annons: