Annons:
Etikettlek-och-rörelse
Läst 1329 ggr
mlnpln
2/24/16, 9:07 AM

När börjar de studsa?

Lite konstig fråga kanske, men jag undrar när era valpar började hoppa och studsa? Min lilla har inte börjat fatta det än men hon är bara drygt 3,5 månad, så jag vet inte om jag borde förvänta mig det av henne. Vi har en soffa som inte är allt för hög och hon har börjat stå på två ben mot den och piper att hon vill upp och då lyfter vi upp henne när vi tycker att det är okej, när vi inte sitter och äter m.m . , men rätt vad det är kommer hon väl att ta sig upp själv.. :)

/Malin Söderman
instagram: mallansoderman

Annons:
Kitten86
2/24/16, 11:24 AM
#1

Alltså om jag skulle svara på frågan rakt av så kan jag säga att min yngsta nog alltid varit en studsboll eller hybrid av en fjäder. Alltid hoppat och studsat, och ganska högt för den delen, ända sedan han kom hem till mig när han var dryga 4 månader gammal. Det tog dock ett litet tag innan han fick snitsen, och koordination, för att lyckas med att hoppa upp i möbler. Men när det väl gick så kunde jag ibland hitta honom, likt ett litet barn, hoppandes upp i och ner från t.ex sängen helt överlycklig med sin egen prestation. Han hoppar fortfarande runt en hel del och man kan tro att han är hälften känguru.

River, min äldre, har inte i rätta bemärkelsen varit hoppig/ studsig (rakt upp och ner) av sig och är inte det idag heller som 6,5 åring. Men han är duktig på att hoppa, och hoppar upp på höga grejer, när han vill och är en hejare på balans och koordination😃 Han började nog ta sig upp i möbler när han var runt 3 månader gammal (vissa var lättare än andra i början).

Så beror lite på definitionen av din fråga, om du tänker dig studsig i allmänhet eller om din hund kommer att få muskler, snits och koordination att hoppa upp i t.ex. möbler. I det första fallet skulle jag säga att det är individuellt, som med mina grabbar, att vissa bara har mer studs i sig än andra. Men i den andra frågan så kommer hon att lära sig att ta sig upp i möbler, hoppa över hinder etc när hon är mogen för det.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Bello_O
2/24/16, 7:22 PM
#2

Min ena, Ginny, hoppade upp i soffan första gången vid kanske 5 månader. Hon har aldrig varit riktigt "studsig" av sig. Hoppar upp i famnen vill hon aldrig göra t.ex, bara med framtassarna.

Luna lärde sig det med möbler vid runt 8 månader, men när hon väl lärde sig kunde hon hoppa upp nästan var som helst. Håller just nu på att försöka lära henne att hoppa upp i min famn när jag står:) Hon är även lite hoppig & studsig överlag, när hon är taggad på att få någon smaskig godis eller leksak kan hon ta ett skutt rakt upp i luften.

Medarbetare på Sheltie Ifokus.

Upp till toppen
Annons: