Annons:
Etikettutställning
Läst 1349 ggr
hund_katt
3/27/16, 5:56 PM

Vart hittar man utställningar?

Vart kan man hitta utställningar? Tänkte åka och besöka någon, men vart kan man hitta dom? Hittar ingenting.. o.O Vill inte åka utanför Jönköpings län helst, men hittar knappt någon.. Och hur vet man om det finns shelties där? Det jag hittade så stod det ingenting om vilka hundar som skulle dit.. Kan passa på att fråga också, kostar det något om man ska dit som publik? Eller är det gratis då? :P

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
isblixt
3/27/16, 5:59 PM
#1

Kolla inoff.info, där finns inofficiella utställningar, på skk.se finns det oficiella utställningar :) De officiella brukar ha en liten kostnad för entré, de inofficiella brukar vara gratis.

emma93
3/27/16, 7:52 PM
#2

Den 3:e juli är det Sheltiespecial (anordnad av SSSK) i Borås. Specialerna brukar ha väldigt många Shelties anmälda. Likaså kommer det sannolikt vara många anmälda dagen innan, då SKK har utställning på samma ställe, eftersom många ställer både på specialen och SKK's. 4/11 är det SKK-utställning i Växjö (den dagen går grupp 1, dvs där Sheltien ingår). På inofficiella är det inte säkert att det är många Shelties anmälda, men om du skall ställa ut själv är det ett jättebra tillfälle att starta på. Men om du skall titta på rasen så tycker jag att du skall satsa på att ta dig till Borås. Där är det garanterat flest och närmst dig i år. Specialerna varierar lite grann vart de är varje år. Du finner dem på sssk.org. 

Du bör kunna finna några utställningar på SBKs hemsida också. Många brukshundklubbar som anordnar officiella utställningar för bruksraserna kombinerar det med inofficiella för icke- brukshundsraser. Sheltien går som sagt i grupp1 ifall du letar om rasen bedöms eller ej. Men hur många i varje ras som anmälts får man veta först när pm skickas ut strax innan utställningen (det får man när man själv anmält) så som besökare är det svårt att veta innan om inte uppgifterna finns utlagda på nån hemsida, vilket vissa arrangörer gör.

mlnpln
3/27/16, 8:12 PM
#3

Det jag undrar, som ny hundägare, och det låter säkert helt dumt men.. 1. Ställer man ut alla raser på vanliga utställningar och bara en särskild ras på ras-specialer? Om tex svenska terrierklubben bjuder in till inoff, så är det inte bara terriers va? :D 2. Om man vill ställa ut sin hund, måste man anmäla sig i förväg va? Finns det någon gång det är dropin? :) 3. vad brukar det kosta att ställa ut?

/Malin Söderman
instagram: mallansoderman

Mlyy
3/28/16, 3:59 PM
#4

#3
1. Alla raser på vanliga utställningar och som sagt endast en ras på rasspecialer.
Nej, inoffar brukar alltid vara för alla raser. :)
2. Ja, man måste anmäla iförväg. Jag tror inte att det finns någon drop in. ;p
3. På inofficiella brukar anmälningsavgiften kosta 200:- och officiella allt från 300-500:-, sen får man köpa katalog från 30-60:-

[Springerpoo]
3/28/16, 5:10 PM
#5

#3 Finns något som kallas drive in utställningar och då anmäler man sig någon timma innan bedömningen börjar. De är endast inofficiella och man kan inte föranmäla sig. Det är dock inte så vanligt med sådana utställningar.

[Springerpoo]
3/28/16, 5:26 PM
#6

Hundtwitter och inoff.info har flera utställningar på sina sidor. June hundklubb brukar ha en inofficiell varje år den 1 maj, men jag har inte sätt något om den än så vet inte om det blir av eller inte.. Men blir det en utställning där så kommer jag säkert själv ställa min grabb🙂 Sen så har Jönköpings Brukshundklubb en officiell utställning för endast brukshundsraser  den 30 april om du skulle vara intresserad av att se hur det går till.

Annars så är det en utställning i Skillingaryd den 28 maj.

Annons:
hund_katt
3/29/16, 12:36 AM
#7

tack för all hjälp! får se vilka jag tittar förbi :D

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

emma93
3/29/16, 1:51 PM
#8

Vad kul att det fortfarande finns Drive-in. Jag trodde att de helt försvunnit. Tyckte det var toppen att träna på sådana utställningar. 

Ang rasspecialer så kan de både vara inofficiella eller officiella, så om t.ex terrierklubben bjuder in till inofficiell så kan det vara rasspecial (men då står det förmodligen det) eller för alla raser.  Man kan se vilka domare som dömer vilka grupper eller raser i annonser eller pm för utställningen.

Upp till toppen
Annons: