Annons:
Etikettmat-och-godis
Läst 1861 ggr
ElisabethB
3/28/16, 12:29 PM

Matfrågor

  1. Vad ger ni era shelties?
  2. Vilka fördelar och nackdelar tycker ni att erat foder har?
  3. Ungefär hur mycket kostar fodret per hund och månad?
  4. Hur vet man om ett foder är bra eller dåligt?

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Annons:
gizmozorro
3/28/16, 1:41 PM
#1

1. Mina får Acana Light and Fit.

2. Fördel: gillar innehållsförteckningen. Måste ha ett foder med lite mindre kalorier för annars får de så lite mat. De gillar annars allt vi har testat. Från början körde jag med RC small adult. Perfekt storlek på bitarna men mina ena hund kräktes galla ofta så det funkade inte. Bytte till Robur men det gick de upp i vikt av. Fick använda Eucanuba för kastrerade överviktiga hundar för att få ner min ena i vikt. De får utöver sitt torrfoder en  bit morot morgon och kväll, en tuggpinne på kvällen och lite godis när vi tränar.

3. Skulle gissa på att de äter torrfoder för ca 50:-/mån

4. Kolla innehållsförteckningen. Sen är det ju olika vad som passar olika hundar. Min tredje hund, en cavalier, äter inte alls samma mat för då hade han gått ner i vikt. Han äter högenergimat fortfarande trots att han fyllt 10 år.

Susanna

_Wilma
3/28/16, 4:23 PM
#2

1. Mina får Pro Plan Dog Medium Adult. Blev rekommenderad RC från uppfödaren, men det fungerade inte på min äldsta tik. (Hon hade alltid lite svart som rann från ögonen - inget som bekymrade veterinären, men som inte såg så bra ut).  Jag provade olika foder och Pro Plan har fungerat bäst.

2. Inga nackdelar, det är enkelt med torrfoder och man vet att de får i sig av av näring och energi.

3. 14 kg kostar 650 - 700 kr. De äter mellan 0,8 dl och 1,5 dl 2 gånger om dagen. (Jag har tre tikar som är lite olika stora).

4. På innehållsförteckningen finns näringsvärde, energi mm. Man märker om hundarna är pigga, har bra vikt och att de är välmusklade, dvs att de mår bra!

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Fruset blåbär
3/29/16, 10:09 PM
#3
  1. Vad ger ni era shelties? - färskfoder, antingen Vom og Hundemat eller Mush just nu mush

  2. Vilka fördelar och nackdelar tycker ni att erat foder har? Det är färskt, lätt smält och mina hundar mår jätte bra på det. Lätt att utfodra, mina tjejer matvägrar ALDRIG! (vilket den stora gjorde i samband med löp när hon åt torrfoder, min lilla har aldrig ätit torrfoder!). Nackdel, sommartid när man åker på semester och det kan vara svårt att få med tillräckligt med mat i frysen i husvagnen. Men å andra sidan kan jag handla nötfärs eller annat kött i matbutiken och stödmata lite med .

  3. Ungefär hur mycket kostar fodret per hund och månad? Handlar mat för ca 450 kr/månad till båda två så 225 kr/hund/månad på ett ungefär

  4. Hur vet man om ett foder är bra eller dåligt? För mig är det viktigt med ett högt köttinnehåll och absolut inget spannmål. Men precis som de andra skriver, läs innehållsförteckningen och ta reda på mer. När hunden väl äter foder kolla allmäntillstånd, päls och ork. Bygger de muskler som de ska osv?

Kitten86
3/30/16, 7:34 PM
#4
  1. Vad ger ni era shelties?
    Mina grabbar äter en mix av Brit Care Venison, torrfoder som är spannmålsfritt, samt Vom Och Hundemat (förkosrtat VoH) som är färskfoder. De äter största delen torrfoder då jag tycker det är enkelt att  utfodra med (har ingen jättefrys) samt att jag gillar att de får använda tänderna då färskfodret annars är mer "sörja".
  2. Vilka fördelar och nackdelar tycker ni att erat foder har?
    Kan inte se några nackdelar egentligen, det skulle isf vara att de äter en mix av två sorters foder vilket i början krävde lite testning för att hitta en bra balans mellan torr och färskfoder. Men nu när jag vet hur de ska utfodras så är det inget problem alls. Det positiva är att torrfodret är spannmålsfritt och med en ganska hög protein/ kött nivå samt enkelt att utfodra med då allt nyttigt finns i fodret. Färskfodret har ju av förklarliga skäl högt kött/protein innehåll och hundarna bara ÄLSKAR det!
  3. Ungefär hur mycket kostar fodret per hund och månad?
    Säcken torrfoder kostar 699 kr och räcker ca 4-5 månader, räknat på 4 månader ger det en månads kostnad på ca 175 kr (delat per hund blir det ca 87 kr). Färskfodret kostar mig runt 100 kr/ månad så totalt runt 200 kr per hund och månad.
  4. Hur vet man om ett foder är bra eller dåligt?
    Foder är en djungel och man får försöka fördjupa sig i vad allt i innehållsförteckningen betyder. Vad gäller torrfoder är det viktigt för mig att det är spannmålsfritt och i övrigt har högt kött/protein innehåll. Det ska vara så lite "onödigt" i fodret som möjligt. Färskfoder tycker jag är att föredra men då behöver man i regel en stor frys för att kunna köpa på sig foder (man kan ge kött i form av "färdigpackat" i korv-, bulle- eller hamburgerform men även ben och "slaktmaterial".) Sen får man utgå ifrån sin egen hund och se hur den fungerar på fodret. Kolla pälsen och dess känsla och utseende, huden, magens funktion, allmäntillståndet, muskel kontra fett osv vilket kort och gott betyder mår hunden bra på fodret? 

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Upp till toppen
Annons: