Annons:
Etikettpäls-färger-och-tecken
Läst 5840 ggr
luckysheltie
2016-04-30 12:41

Borstar?

Hej alla!

Nu har Lucky kommit in i en fällperiod så han fäller ganska mycket underull. Jag borstar honom varje vecka med den här borsten, men tycker inte att den hjälper särskilt mycket, så jag undrar vad ni använder för borstar till era shelties? 

Jag vet att SSSK har en klubbshop med olika sorters borstar, men är intresserad av att se vad ni borstar med. 🙂

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Annons:
[Springerpoo]
2016-04-30 15:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Borstar med plastpiggar funkar inte på shelties. Metallen är alltid för kort för att nå in till huden och plastpiggarna är bara iväg och förstör.

Jag använder mig mest av dessa 6 borstar på Gus. Jag är väldigt intresserad av Pälsvård och trim så jag äger en del😊

1 har väldigt långa piggar och når lätt in i mannen och byxorna. Den är inköpt på Rilo Zoopermarket i Jönköping och jag är jättenöjd med den. Den är av märket Maxipin.

är likadan som 1, men den har kortare piggar. Använder den på kroppen eller när jag bara borstar ut lite snabbt. Den är nästan lika bra som 1 men den tar inte lika mycket där pälsen är tjockare. Vanlig Dogman tror jag. Inköpt på Ullared.

är den bästa utav alla. Långa metallpiggar som tar mycket fällpäls. Flyger tussar överallt när man använder den! Denna borste har typ alltid funnits så länge jag har levt. Den är lätt över 20 år gammal, men fyfasen var bra den är! Liknande finns att köpa på Arken Zoo.

4 är en mindre kam som är mycket tätare mellan metallen. Använder den vid öronen och även på kroppen om jag linjeborstar. Denna är också inköpt på Ullared.

5 och 6 är från SSSKs pälsvårdspaket. Funkar bra vid allmän borstning och vid linjeborstning.

Man får testa sig fram lite och se vad som faller en i smaken😃 Prova att köpa en billigare variant och funkar det så kan du köpa en dyrare. Vill dock bara avråda dig från att köpa Furminator borstar. De funkar ett drag sen så tar den bara täckhår. Pälsen blir bara ful och frissig av dem.

Kitten86
2016-04-30 15:49
#2

Jag använder mig inte av karda alls på mina utan jag använder mig av en borste som är något mellan Springerpoo's 1+2 dvs en borste med metallpiggar som är relativt långa och som väl når in mor kroppen. Utöver det har jag två kammar med olika täthet beroende på vart jag borstar, hur pass tovig pälsen är samt hur pass mycket som fälls. Det fungerar super på mina. Har själv funderat på någon mer borste, vet att vissa förespråkar Mason Pearson men är inget som jag själv testat.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

_Wilma
2016-04-30 16:20
#3

Jag använder för det mesta en kam som är "dubbel". Jag hittade inte exakt min modell på nätet, men det är en som liknar den här.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

emma93
2016-05-01 12:14
#5

Jag använder oftast Mason Pearson pocket mix, till vardags och till utställning. Vid intensiv fällning använder jag en stålkam med långa piggar, ganska glesa, till kroppen, och tätare till bakom öron (när det behövs). Jag har provat många varianter av borstar, kardor och kammar men tycker att det räcker långt med dessa två saker. Om man nu inte har ett stort intresse förståss:). Jag har kardor också, men de använder jag mest när det rör att fixa till päls på benen innan uställning.

luckysheltie
2016-05-01 12:30
#6

Tack så jättemycket för alla svar!

Trots att Lucky är 2 år så har han inte fällt så mycket innan och då har det räckt med borsten jag länkade och en tovutredarborste till öronen. 

Jag  var faktiskt på rilo i Jönköping i måndags då BHK:n hade klubbkväll där, så då passade jag på att fråga om borste. Hon som jobbade där sa att de använde samma borste som jag länkade fast utan plastpiggar när de borstade shelties, alltså liknande en sådan här. Jag som har tänkt att plastpiggarna är de som förstör köpte då en sådan borste. Men sedan när jag kom hem började jag fundera lite på om det verkligen blev så mycket bättre bara för att  plastpiggarna försvann. 

Men av det ni använder så verkar det som att det är någon slags stålkam jag ska köpa. Får försöka ta mig upp till Arken zoo i veckan som kommer nu. 

Återigen, tack för er hjälp!😃

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Annons:
[HundochKatt]
2016-05-01 12:35
#7

När jag hade shelties så tyckte jag bäst om Roger Para borsten.

luckysheltie
2016-05-01 20:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#8

Hade sån tur att pappa kunde följa med upp till Arken zoo redan idag! Så nu har vi köpt ny kam/borste. 

Jag var så sugen på att testa borsten, så tog med Lucky ut på altanen och borstade honom, och OJ vilken skillnad! Går knappt att jämföra nya borsten med den gamla! Så idag blev Lucky av med mycket underull, även fast att jag har en del kvar att borsta. Så verkligen stort tack för alla tips, blev super bra! 😃

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

_Wilma
2016-05-01 21:23
#9

Så bra att du hittade en borste som funkar! 🙂

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Kitten86
2016-05-01 21:25
#10

#5
Mix borsten består den av både stålpiggar och svinborst eller hur är den uppbyggd? Har kikat på något annat märke som också hade en de kallade för mix men har inte riktigt förstått meningen med den eller vad man ska säga….

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

emma93
2016-05-03 15:42
#11

#10 Det är en mix av nylon och naturborst. De har även borstar av enbart nylon (som många också tycker är bra) och enbart naturborst (som är ännu dyrare :-) ). 

Är det funktionen du fungerar över, eller varför den är bra? Det jag tycker är så bra med den borsten är att den reder ut pälsen bra, den ser nyborstad ut väldigt länge efteråt, den får med sig lös ull bra, och även de mest ömhårade uppskattar att bli borstade av den. Till och med den kräsna katten älskar den :-).

emma93
2016-05-03 15:43
#12

#10 Jag glömde lägga till att den håller jättelänge. Har haft en i över tio år, väldigt väl använd då jag har/haft många hundar som ställts ut, och den låg ensam i skogen och blev trampad på i 2 månader en vinter men ändå är den lika bra idag.

Kitten86
2016-05-03 20:50
#13

#11+12
Jo, precis. Funderade på hur den var uppbyggd samt dess funktion. Har kikat lite åt Mason Pearson då jag hört bra om dem men funderat på om den just passar sheltiens päls. Håller borsten i 10 år trots välanvänd och lite lätt "misshandel" så är den ju helt klart värt priset iaf 😃

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
emma93
2016-05-03 21:05
#14

#13 Ja jag är helt fascinerad. Inte en enda förstörd pigg genom alla år, trots misshandeln. :-) Det enda som hände var att den har märken efter broddar på skaftet, ha ha.

Kitten86
2016-07-16 21:28
#15

Nu har jag gjort slag i saken och köpt mig en Mason Pearson borste, hämtade ut paketet idag 😃 Har bortat igenom båda grabbarna och måste säga att jag hittills är mycket nöjd med mitt nyförvärv!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

futurehearts
2016-11-26 18:08
#16

Var köpte ni era Mason Pearson borstar? Min sheltie är väldigt håröm så det verkar som att en sån kanske skulle passa honom bra. Har ni något annat tips om hur man får honom att inte hata borstning så mycket? Hans lidande gör att jag lätt skjuter på det och det gör det ju bara värre till nästa gång jag ska borsta…

XeZafir
2016-11-27 11:23
#17

Jag börjar med att massera och massera schampo i duschen i två omgångar efter varadra, dvs under samma duschtillfälle.

Sen torkar jag dem med både handduk och fön. Sen benar jag upp pälsen och kammar bort allt som är löst. Oftast fäller de inte mycket efter en sådan storröjare. Två gånger om året är det värt den tiden och hundarna njuter!

emma93
2016-11-27 14:10
#18

Här är en länk med ett bra pris (det kan vara att det är black Friday-pris) . Annars kan jag rekommendera att passa på att köpa om du är på nån utställning då det kan vara mässpris i montrarna. T.ex Satchmos, Eurogroom, Häromi. Eller så kan du kika på blocket eller Tradera, har man tur säljer någon sin borstar billigt. Men som sagt, Eurogroom har ett bra pris. Lade in länken på den variant jag tycker är bäst, dvs mix. Enbart nylon är billigare, enbart naturborst är dyrare.

http://www.eurogroom.se/artikel/mason-pearson-mix-pocket

Kitten86
2016-12-03 16:48
#19

#16
Det var via Eurogroom som jag köpte min borste, precis som emma93 tipsade om. Den brukar finnas på försäljning även om man passerar en hundutställning 😃

Har hunden svårt för borstning så skulle jag säga att försök göra det till något positivt. Börja med att sätta dig på golvet efter en dag när din hund fått utlopp för sin energi. Börja sen att stryka händerna över kroppen och om din hund tycker om det kan du även massera lite. Gör detta flera gånger så din hund vänjer sig vid era mysstunder. Eftersom din hund är håröm så kan det vara värt att duscha honom ordentligt innan genomborstningen, och även använda ett bra balsam. Själv använder jag även ibland K9 silk shine som hjälper till att reda ut pälsen bra. När det börjar bli dax att borsta igenom din hund så sätt dig på golvet för er mysstund. Sen börjar du försiktigt att borsta med ena handen och fortsätta stryka/massera med den andra handen så att mysstunden utökas med att innehålla borstning. Massage/ beröring är lugnande och brukar uppskattas! 

Båda mina gillar våra bortsning/mysstunder, speciellt Jayson, det räcker med att jag börjar ta fram borstarna och sätta mig på golvet så kommer han farande och lägger sig ner- redo för sin massage och genomborstning 😃

Jobbigt när hundarna inte gillar det och/eller är hårömma….

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

futurehearts
2016-12-03 21:33
#20

#19 

Har försökt mycket med att göra det positivt men det har inte fungerat så bra… Sitter mycket på golvet med honom redan och då älskar han att gosa men så fort borstarna kommer fram vägrar han att komma i närheten. Har även gjort så att jag borstar några drag och så får han en liten godis, borstar lite till osv. men det har inte hjälpt så mycket. 

Vi får önska oss en sån borste i julklapp, hoppas han tycker om den 😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: