Annons:
Etikettallmänt
Läst 2001 ggr
Nataliess
2016-06-12 14:06

Passar en sheltie mig?

Hej! Tänkte bara jag skulle fråga om en shetland sheepdog skulle passa mig eftersom jag verkligen fastnat för rasen nyligen Här är lite om mig Jag har aldrig haft en hund förut och har inte så mycket erfarenhet Jag är en medel aktiv människa, vill ta 25-45 min promenad varje dag och göra andra aktiviteter som lek, simma/bada i havet jag bor nära och kanske jogga Tänker aktivera hunden mentalt genom att öva tricks, sök, lydnad några gånger i veckan. Vill kela mycket framför tv också. Har hört att dom är väldigt skälliga och oroar mig lite över det? Såå tacksam för svar! :)

Annons:
Wick
2016-06-12 17:15
#1

Skrev precis ett svar men min laptop dog haha 🤐(skriver lite kortare den här gången)

Det jag tänkte fråga dig var om du går några promenader eller så redan nu? För om jag utgår från mig själv så har detta lytt, "det är lätt att säga men svårt att göra", det har dock blivit mycket bättre för min del nu när jag har slutat spela då jag har funnit mig själv mer för varje dag. En annan infallsvinkel på detta är att även om man inte går promenader utan hund så måste man ju gå ut när man väl har hunden, så det är ju ett bra sätt att få en att motionera och röra på sig som är bra för hälsan.

Jag tyckte allt lät jättebra men jag har själv aldrig ägt en sheltie. Det jag skulle önska är lite längre än 25min promenader /dag men vet inte vad som skulle vara minimum. Huvudsaken är väl att den får göra sina behov och inte blir överviktig då det medför problem som tex. artros.

Jag och mamma gör så att vi går ut med dogsen på morgonen, eftermiddagen och kvällen. Sedan kanske det blir någon extra prommis utöver detta och så har vi även en tomt som de får träna och leka på.

Ett första-hund tips som jag har är att vänja hunden vid kloklippning, badning med vatten,  borstning och kolla på tänderna, allt sånt behändigt när den är en valp/ung. Det hjälper senare i hunde-livet. :D 

Hoppas detta hjälpte något och det här är bara från min egen synvinkel och det finns hur många fler som helst. ;)

Lycka till. :)

Take a moment, stop and breathe. Silence your mind and soothe what's underneath. 

Qiuetly enjoy the present, the now. 

Bask in the sunlight, be a spectator of nature's enchanting show.

Nataliess
2016-06-12 18:25
#2

#1 tack så mycket för ditt svar, jag går just nu själv ungefär 40 min promenader nästan varje dag, så kommer försöka gå så varje dag med hunden.. Så kortare en så blir det sällan, menade mest att om det skulle bli kortare någon dag vill jag inte att hunden ska "klättra på väggarna" men som jag har förstått det är sheltien en allround hund som klarar väldigt aktiva dagar och ibland lite lugnare dagar :) Tack för tipset, det ska jag verkligen tänka på :)

Wick
2016-06-12 19:16
#3

Ja men det är ju perfekt! Jag tror det är exakt så, att man inte måste gå långt varje dag utan att man kan gå efter behov. Jag har själv pudlar och när det tex. regnar så blir det kortare rundor så de får göra sina behov och de är alltid gosiga och lugna inomhus. Sheltien tror jag är lite som pudeln, som du skrev, en allround hund som har en bra av och på knapp, som gillar att mysa och leka!

Så tror det skulle gå jättebra för dig! 😃

Take a moment, stop and breathe. Silence your mind and soothe what's underneath. 

Qiuetly enjoy the present, the now. 

Bask in the sunlight, be a spectator of nature's enchanting show.

luckysheltie
2016-06-12 19:56
#4

Sheltie skulle nog kunna passa. De är ju väldigt allround och anpassar sig oftast efter sin ägare. Min sheltie är min allra första hund och jag tycker att de passar bra som första hund då de är lättlärda och oftast uppmärksamma på sin ägare. En annan fördel är ju också deras storlek vilket gör dem lätta att ha med.

Det jag dock funderar på är promenaderna. Hur långt tänker du att du då ska gå?      

 Min sheltie Lucky brukar som minst gå 5km om dagen. Han klarar att man går mindre någon dag i veckan, men han mår som bäst när han får gå minst 5 kilometer+mentalträning 20min och uppåt per dag. Detta beror ju på hur snabbt man går och hur mycket mental träning hunden får, men jag tycker att under 45 minuter låter som lite lite om man inte tränar mentalt väldigt mycket.

Jag var också orolig för att Lucky skulle vara skällig när vi köpte honom, men det har gått jättebra! Han skäller när han hör andra hundar som skäller men då tystnar han när man säger till, han brukar också skälla när han tycker att han hör något konstigt, men det tycker jag är bra. Om man hittar en bra kennel med stabila shelties så brukar det oftast vara enklare att få en mindre skällig (dock varierar det från individ till individ) även om det också är en träningssak. 

Kanske blev lite flummigt, men hoppas att du förstod vad jag menade.

Lycka till med ditt rasletande!🙂

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Maggie12
2016-06-12 22:01
#5

Jag tycker absolut att sheltie är en bra första hund! De är väldigt anpassningsbara och funkar lika bra som sällskapshundar så som ex. agilityhundar (sen varierar det ju lite mellan olika individer 😉) Min första hund var nämligen också en sheltie som familjen fick när jag var 15-16 år. 

Däremot får man inte glömma att det är en hyfsat aktiv hundras. Vi är alltid ute med vår nuvarande sheltie (8 år gammal) minst 1 timme per dag (långpromenad) och utöver det mindre promenader på kanske en kvart var. Det trivs hon väldigt bra med men hon är som nämnt lite äldre och dessutom otroligt lugn. Hon vill hellre sitta i soffan och mysa 😉Däremot följer hon också glatt med på utflykter som istället innebär en långpromenad på ex. 4 timmar så det är inte heller en lat hundras 😃

Sheltien är rätt känd för att vara skällig men tror även detta varierar mellan individer. Min nuvarande sheltie skäller nästan aldrig utan bara när någon kommer hem då hon blir så glad. Samtidigt skällde min förra sheltie mycket oftare men inte speciellt mycket inomhus.

Lycka till!😃

Bello_O
2016-06-13 12:01
#6

En sheltie skulle antagligen kunna passa dig. De är bra förstahundar och är väldigt anpassningsbara.

Men de är också en aktiv ras, som behöver mer än bara 25 minuters promenad om dagen. Med mina brukar det bli ca 1,5 h sammanlagt per skoldag (1 lång och 2-3 rastrundor), mer på helger. Vi tränar också agility och rallylydnad nästan varje dag:)

Angående skällandet skiljer det väldigt mycket mellan olika hundar, och man kan till viss del träna bort det. Mina hundar har jag kämpat som en tok med att träna bort skällandet på, men icke! Dock bidrar det ju att de är 2 och därför triggar igång varandra. De skäller när det knackar på dörren, mina syskon springer runt, någon går förbi utanför huset… Men det finns också shelties som i princip inte skäller alls!

Så ja en sheltie kan passa, men jag tror att det finns bättre raser för dig du kan kika på. Lycka till!👍

Medarbetare på Sheltie Ifokus.

Annons:
Zenta52
2016-06-14 00:24
#7

Bor du i lägenhet eller villa, Nataliess?

Jag har två shelties: Tarzan som är tre år och Vira som är tio år. Jag bor i villa med ganska stor inhägnad tomt. Det brukar bli en promenad på en timme per dag om inte vädret är för dåligt. Under promenaderna går de mest omkring i långsam takt och luktar och kissmarkerar. De får motion genom att springa och leka på tomten.

Fram tills Tarzan var sex månader bodde vi i lägenhet. Det var en jobbig tid. Jag gick ut med honom var annan till var tredje timme under dagtid. På nätterna fick han kissa på en tidning i hallen. Han skällde aldrig inomhus.

När vi flyttade till villa och han fick Vira som sällskap blev han en annorlunda hund. Han blev rumsren, lugnare, slutade bita i allt, slutade rusa omkring som en dåre i koppel och inne. Jag vet inte om det berodde på att han blivit äldre, att han fått en kompis eller att han fick en tomt där han kunde få utlopp för sin energi. Han skällde mer, både inne och på tomten. Men inte så att det blev störande. Vira skäller också ganska lite.

Jag är pensionär och hemma hos hundarna så gott som dygnet runt sju dagar i veckan. Jag lämnar dem aldrig ensamma längre än en till två timmar. Jag har aldrig bestraffat dem. Belönar dem när de gjort något bra och låter bli att belöna dem när de gjort något jag inte vill. De har blivit lydiga, väluppfostrade och tillgivna hundar.

[Twinnflower]
2016-07-16 15:42
#8

#7 Trivs inte sheltien i lägenhet? :( Jag letar efter den rätta rasen för mig och sheltien är en stark kandidat men vi bor i lägenhet (65 kvdm) (om 1 år - 2 år kommer vi bo i en 100 kvdm lägenhet).

piaochrebus
2016-07-16 17:22
#9

En shetland sheepdog kan absolut trivas i lägenhet, det viktiga för alla hundar är att tillgodose deras behov av motion och mental stimulans vilket jag tycker det låter som att du planerat att göra! Det här med skällandet verkar väldigt individuellt och inte något som jag tycker en ska stoppa en från att skaffa en viss hundras.

[Twinnflower]
2016-07-16 17:25
#10

#9 Åh, vilken lättnad! Haha! Men skällandet känns ändå som att man borde kunna öva bort också :) Hur är det med sheltie och katter - brukar det gå bra? Kommer hunden försöka valla dom?

Kitten86
2016-07-16 20:20
#11

#10
Skällandet är som tidigare personer skrivit väldigt individuellt men går också att, till viss del iaf att "träna bort". 

Jag har en sheltie som knappt skäller alls mer än när det kommer någon ner på gården och/eller knackar/plingar på och ibland vid träning/tävling medans min yngre är betydligt mer "pratglad". Han har olika ljud för sig för allt han vill ha sagt: glad, busig, hungrig, kaxig, you name it! Allt ifrån "skuggskall" till riktiga skall (i olika intensitet/ljud) samt olika typer av gnissel/pipljud. Låter skitjobbigt så här i skriven text men är inte så jobbigt som det låter, det är ju inte så att han går omkring och har en hel serenad för sig själv hela tiden diekt…! Det är en del av hans personlighet att han meddelar sig mer med ljud än med blickar och kroppspråk. Men det där med ljuden har jag också tränat med honom, att inte låta så mycket och inte heller hur ofta som helst samt även tränat in ett tyst kommando. Idag låter han inte speciellt mycket alls även om han t.ex. vid bus och lek har lättare att ta till skall än min andra tystare kille 😃

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Upp till toppen
Annons: