Annons:
Etikettallmänt
Läst 1090 ggr
L.Hanna.L
6/15/16, 7:56 PM

Sele/halsbandsfrågorna, igen...

Hej!!

Nu snart får vi hem vår lille! Vi har blivit tipsade av uppfödaren att ha ett ställbart halvstrypshalsband. Vilket vi har köpt. 

I djuraffären rådde de oss att vänta med sele tills han nästan är fullvuxen. Jag har ju hört att det är bättre med sele pga mindre rymningsrisk och skonsammare för nacke/hals. 

Jag undrar då vad ni tycker och tänker. Borde vi vänta med sele tills han nästan  är vuxen eller inte?

Annons:
L.Hanna.L
6/15/16, 8:07 PM
#1

ps. Halvstryp skulle vi ha pga tydligen bättre för pälsen

_Wilma
6/15/16, 8:17 PM
#2

Grattis till din valp! 🙂

Jag använder sele till min valp. Till tidigare valpar har jag ibland använt vanligt enkelt ställbart halsband (inte stryp eller halvstryp). Det har fungerat bra med både sele och vanligt halsband,

Den sele jag använder nu är mycket lik denna typen: sele

Sajtvärd på Sheltie IFokus

L.Hanna.L
6/15/16, 8:23 PM
#3

Tack!! Jag har tittat på liknande, tänker att de är ju billiga och ställbara. Så gissar att det blir en sån efter hand 😃

_Wilma
6/15/16, 8:42 PM
#4

#3 Ja, man anpassar selen när valpen växer.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

L.Hanna.L
6/19/16, 3:56 PM
#5

Har hittat VGWBälte®Beginner´s sele som jag tycker verkar ännu bättre. Någon som har erfarenheter av den?

hund_katt
6/19/16, 7:35 PM
#6

#5 vgw är till hundar som drar 😉

jag skulle köpa en billig sele. till min nu har jag en kattsele, y-sele 😃 billig var den, och gick att ställa väldigt mycket. konstigt nog är kattsakerna alltid billigare.. köpte en sån aktivitetsboll med godis som ramlar ut ur ett hål när den rullar, köpte den som är för katten, som var ca 20kr billigare.. ända som skilde sig från hundarnas och katternas var motivet.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
L.Hanna.L
6/19/16, 7:55 PM
#7

#6 Det gör ju inte vår. Då passar nog inte den.

Om det är så stora prisskillnader borde jag kolla upp det i djuraffären!! Det vore ju bra om man hittade ännu billigare saker. 

Har även fått metizo-selen rekommenderad. Har ni några erfarenheter av den?

gizmozorro
6/22/16, 9:53 AM
#8

Mina sheltiesar har haft sele från det jag hämtat dem vid 8 veckors ålder. Har kört med kattsele från början. Har även en växa-i-sele.

Susanna

alltidnordin
6/23/16, 11:05 AM
#9

Hade sele från de att jag hämtade min, en "step in sele" (Tre Ponti). Nu varierar jag, halsband vid träning och sele resterande tid🙂

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

Upp till toppen
Annons: