Annons:
Etikettallmänt
Läst 2170 ggr
piaochrebus
2016-06-21 21:13

Springa med sin Sheltie?

Hejsan! Nu har jag skaffat mig ett konto efter att ha läst hundratals trådar här på sidan! Tänkte höra om det är någon som brukar springa/jogga med sin Sheltie? Hur långt och vilket tempo kör ni? Jag har precis skaffat valp med om ett år eller så hoppas jag vi är ute i löparbanorna tillsammans.

Annons:
_Wilma
2016-06-22 09:09
#1

Välkommen till Sheltie iFokus! 🙂 Och grattis till din nya valp!

Intressant fråga! Jag springer inte med mina, men cyklar ibland med två av dem. Då cyklar jag ganska sakta i en eller ett par km.. En vuxen frisk sheltie springer nästan alltid både längre och snabbare än sin förare, så att springa med en sheltie fungerar nog  bra.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

gizmozorro
2016-06-22 09:48
#2

Det funkar jättebra. De skulle definitivt orka mer än sin matte både när det gäller fart och distans. Har med alla tre hundarna (en cavalier och två sheltiesar) om jag springer. Har köpt ett bälte så jag kan ha kopplena samlade. Det är inget dragbälte utan det är bara till för att jag ska slippa hålla i kopplena.

Susanna

luckysheltie
2016-06-22 09:52
#3

Jag brukar springa med min sheltie när jag väl kommer ut på en runda, och då blir det oftast 2-3 km i medelhögttempo. Lucky, som min sheltie heter, har också följt med min pappa och då sprang de 5 km med medelhögt tempo.  Efteråt var Lucky trött såklart, men bara "skönt" trött, så det klarar han av.  Sedan kan jag tänka att det varierar lite mellan individer. 

Vi kör med midjebälte och y-sele eller hans riktiga dragsele.

Vad roligt med valp! Lycka till. 😃

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

piaochrebus
2016-06-22 20:58
#4

Tack, vad kul med alla svar! Längtar lite tills han växer upp men bäst att njuta av valptiden när den är här! Här är en bild på min guldklimp!

Kitten86
2016-06-22 21:02
#5

Det "lilla" jag springer med mina killar är när vi tränar/tävlar ffa agility och de skulle båda enkelt kunna springa ifrån mig både vad som gäller fart och distans så att jogga med sin sheltie (eller hund av annan ras och som är frisk) är inget problem! Däremot cyklar vi rätt ofta, jag och grabbarna, och då blir det både rätt långt och i ett högre tempo 😃 När jag hade häst så hade jag även ibland med min sheltie oavsett om jag hade hästen i vagn eller red…. Som med allt så gäller det att lugnt och fint introducera det man ska göra för sin hund samt öka hastighet/intensitet osv successivt 😎

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

piaochrebus
2016-06-23 11:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Vad kul att det är flera som springer/cyklar! Längtar så tills han växer upp men bäst att njuta av valptiden när den är här! Här är en bild på min guldklimp!

Annons:
_Wilma
2016-06-23 12:40
#7

# Så söt! ❤️

Sajtvärd på Sheltie IFokus

emma93
2016-06-23 13:15
#8

Åh vilken sötis! Tror minsann jag sett honom på valpbilder på FB :). Stort grattis #6.

alltidnordin
2016-06-23 14:04
#9

Har börjat introducera jogg/löpning med min 9 månaders vilket han tycker är urkul. Vi håller oss på skogsvägar och hittills har vi sprungit 2 km som längst 🙂

Han håller mitt tempo och visar ingen trötthet efter den distansen. Springer väl i medeltempo.

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

SparklingTindra
2016-06-28 10:18
#10

Jag springer ca 5 km/dag (enligt telefonen haha) med mina tre shelties i åldrarna 2, 8 och 11 år och dom klarar det utmärkt allihop :) Dessutom är dom lösa stor del av tiden så dom leker en hel del under tiden så dom rör sig mer än vad jag gör. ;)

Upp till toppen
Annons: