Annons:
Etikettallmänt
Läst 901 ggr
XeZafir
2016-07-01 14:21

import

Hej!

Jag har lite funderingar på att ev importera en valp. Vill då helst ha en engelsk linje.

Mitt problem är att jag har dålig koll på hur jag hittar någon kennel utomlands!

Någon som har koll på var jag ska leta?

Annons:
_Wilma
2016-07-01 20:28
#1

Hittade denna sidan som länkar till SSSK:s motsvarighet i en del länder.  Det kanske kan vara till någon hjälp?

Sajtvärd på Sheltie IFokus

emma93
2016-07-02 15:44
#2

Hej! 

Vill ge rådet att kolla vilka registreringskrav man har i det land du tänkt importera ifrån (alla länder har t.ex inte krav på ögonlysning inför parning) samt att hunden är registrerad i FCI-ansluten klubb (alternativt klubb med specialavtal) så att du får registrera den i SKK.  Kolla även på jordbruksverkets hemsida angående införselregler från olika länder. Med tanke på rabiesvaccin så kan det vara så att du inte kan ta in en 8 veckors valp, utan måste vänta lite och då behöver det ju förankras med uppfödaren. Alla uppfödare är inte villiga att hålla en valp så länge, även om man betalar extra för det.

Att importera är oftast ganska dyrt och krångligt  i slutänden, jämfört med att köpa en hund i Sverige, så för att hitta kennel så hade jag börjat med att leta efter hundar som jag tycker om i stamtavlor, t.ex om jag sett hundar i Sverige som jag tycker om så har de garanterat engelska individer i stamtavlorna. Då kan man söka på de individerna och få träffar i stamtavlor runt om i världen och på så sätt hitta kennlar som avlar på de linjer eller den typ man gillar. Och har man tur finns det man gillar på nära håll så att man slipper importera :). 

Jag har importerat från USA (inte Sheltie dock) och från Estland, så jag vet att det är både meck och ganska dyrt innan allt är klart. Och även ganska nervöst att allt skall gå vägen, det är ju inte lika lätt att åka och hälsa på under valptiden som när man köper valp på närmre håll. Man får kanske t.o.m helt lita på att uppfödaren kan välja valp åt en. Likaså är det ju inte heller så lätt att ha en nära kontakt med sin uppfödare när den bor i annat land. När jag har importerat har jag haft långvarig kontakt med uppfödarna innan kullen varit född, för att odla en bra kontakt där uppfödaren vet vad jag söker och känner förtroende att sälja en valp såpass långt bort till just mig. 

Lycka till!

Kitten86
2016-07-03 22:49
#3

Roligt att du funderar på att importera!

Precis som emma93 skriver så är det en del meckande och planerande som krävs vid en import. Lite enklare att importera från inom EU men annars kan det krävas en hel del, speciella blanketter som måste fyllas i, veterinärbesiktningar och en del annat. Bra info om detta kommer du hitta mer om på jordbruksverkets hemsida (eller vid telefonkontakt) när du väl vet mer om från vilket land du vill/ tänker dig importera ifrån. 

Att hitta just kennlar kan vara svårt så man får hitta någon stans att börja sitt grävande. Ibland kan man hitta länkar via rasklubben eller börja kika via landets kennelklubbs hemsida. Kan hålla med om att en bra början annars kan vara att kika upp stamtavlor på hundar man gillar och se vilka kennlar deras förfäder kommer ifrån för att sedan kolla upp kenneln online och eventuellt kontakta vederbörande och kolla läget.

Alla länder har som sagt inte samma registreringskrav som Sverige, t.ex. ögonlysning, så det gäller att vara lite om sig och kring sig och våga fråga. Det gäller även att ta reda på om klubben som hunden registreras i är FCI ansluten för annars kommer du inte kunna registrera den i SKK när du väl fått den till Sverige….

Vid import så får man oftast inte hem sin valp innan den är 4-5 månader gammal vilket också är värt att tänkas på iom rabiesvaccinering som inte får göras förens hunden uppnått 12 veckors ålder!

Själv har jag hjälpt en bekant att importera både från Tjeckien och Danmark och jag har själv en import från Polen. Kan hålla med om att det varit lite nervöst varje gång att allt ska klaffa och gå bra i slutänden 😃

Lycka till!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

XeZafir
2016-07-19 08:33
#4

Tack snälla ni som har mycket att informera!

Anledningen till att jag funderar på att importera är att få in lite nytt bra blod i Sheltien. Letar hane till min tik och många har samma släcktskap i olika led.

Det är mycket att kolla på och hålla reda på kan jag läsa, så jag får välja noga, så det blir rätt valp, och ta till mig all er kunskap.

Som sagt, tack alla för god hjälp!😃

Kitten86
2016-07-19 18:54
#5

#4
Finns ju en del importerade hanar från olika länder och linjer i Svergie. Är det någon speciell linje du skulle vilja ha in?

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Upp till toppen
Annons: