Annons:
Etikettfakta-om-rasen
Läst 4467 ggr
Mia&Siri
2016-07-12 21:47

Vikt?

Hej, Funderar på hur mycket era shelties väger? Jag har familjen utspridd i hela landet så det är smidigt att kunna flyga med hund i kabinen, därav frågan. Funderar också på hur stor skillnad det är på olika linjer? Tack på förhand! 😀

Annons:
alltidnordin
2016-07-12 23:01
#1

Det är skiljer sig mellan individ. Min väger 4,8kg. Medan en kompis sheltie väger 12 kg 🙂

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

_Wilma
2016-07-13 12:58
#2

Det stämmer att sheltien varierar storleks- och viktmässigt. Det kan skilja en hel del inom samma kull. Det sägs bero på att man i början av 1900-talet avlade in bl a långhårig collie i rasen. Rasstandarden ändrades och sheltien blev lite större, mer collielik.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Kitten86
2016-07-13 19:46
#3

Som tidigare sagt så är det väldigt individuellt både vad gäller storlek och vikt hos sheltie. En bekant till mig har en tik som är dryga 35 cm hög och väger runt 6 kg skulle jag tro. Mina killar är 40,5 cm respektive 45,5 cm höga och väger runt 12 respektive 15 kg.

Det är ju dock bra att veta att det inte bara är vikten (hund inkl. bur) som spelar roll när/om hunden ska flyga i kabinen utan också faktiska storleken på buren då varje flygbolag har egna mått som man max får ta med sig. Och sen finns det regler om hur stor en bur minst måste vara för att hunden ska resa bekvämt.

Minsta mått om du använder en bur eller liknande för transport ska varje hund ha minst följande utrymme:

- Längd: hundens längd mätt från nosspets till sittbensknölen när hunden står i normal ställning multiplicerat med 1,10. - Bredd: hundens bröstbredd multiplicerat med 2,5. Detta så att hunden kan ligga ner och vända sig obehindrat. - Höjd: hundens höjd över hjässan när hunden står i normal ställning.

Om du transporterar mer än en hund i en bur ska bredden för varje hund ökas med största hundens bröstbredd.

Importerade min yngsta kille och flög och hämtade honom, nu gäller ju detta internationellt flyg så vet inte om det skiljer sig, men då hade jag lite pyssel med att hitta ett flygbolag både där hund inkl. bur höll rätt vikt (vissa har otroligt låg vikt och burar i sig väger i regel en del) men också där tillåtna mått var rimliga för att få med sig en bur som hunden får plats  bekvämt och enligt regler 😃

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Mia&Siri
2016-07-14 12:32
#4

Tack för alla svar! 😀 För en utomstående i "Sheltievärlden" är det svårt att få en uppfattning om just storlek och vikt på era hundar. Får försöka hitta någon som avlar på trevliga lite mindre hundar… Har ni några tips tar jag tacksamt emot! Hade en fantastisk Bichon Fris'e kille i 17,5 år ❤️ och vi flög ofta. Han gillade alltid att få följa med och när han väl konstaterat att ingen skulle lämna honom var resandet ingen stress alls. Han sov gott och så väckte jag honom när vi var framme, vilket också var jättekul för då visste han att någon han tyckte om alltid väntade i terminalen. Men det var alltid inrikes resor. Att kunna flyga med sin hund i kabinen förenklar verkligen! 😀

Kitten86
2016-07-14 19:33
#5

#4
Något som kan vara bra att veta är att det inte alltid är lätt att avgöra vilken storlek som en valp kommer få som vuxen då just storleksvariationen inom rasen inte är homogen dvs en valp efter två små/ korrekta föräldrar kan bli för stor som vuxen som man kan ta en valp efter två större individer men få en liten, och sen finns alla variationer däremellan. Tar du kontakt med en bra uppfödare så brukar de ofta "ha ett öga" för ungefär vart hunden kommer hamna som vuxen. Det finns även tillväxt scheman som kan ge en fingervisning för vart en hund kommer stanna i storlek också 😃

Absolut måste man få fråga om sånt man inte vet. Har du fler frågor så är det bara ställa dem här på forumet!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Mia&Siri
2016-07-14 23:14
#6

Tack Kitten86! 👏

Annons:
drika
2016-07-16 14:03
#7

Mina väger 4 kg och 12 kg:)

Hälsningar

Fredrika

Vraska
2016-09-21 20:22
#8

Vår sheltie väger 5,5 kg :)

Zenta52
2016-09-27 10:47
#9

Mina två väger 8 och 14 kg.

Kacher
2016-09-29 07:22
#10

Min tik väger 9,1 kg, mina föräldrars tik väger 7,3 kg och min systers tik väger 3,7 kg. 🙂

Cassii
2016-09-29 10:32
#11

Mina tikar väger 7,2 & 5,3 🙂


[Ninji]5
2016-12-19 20:24
#12

Mammas hane väger 5 kg & tiken väger 4,8 kg :)

Upp till toppen
Annons: