Annons:
Etikettnos-öron-och-ögon
Läst 1434 ggr
_Spike_
2016-07-31 20:53

Utställning ståöron resultat

Något som ställt sin sheltie eller collie med ståöron ? Vilket pris gick ni? Eller blir man diskad ? Man kan ju gå very good , good osv . Vilket kan man få om öronen är fel . Beror de kanske på olika domare ?

Annons:
Vixxen
2016-07-31 21:24
Kitten86
2016-07-31 22:29
#2

Har inte själv ställ en sheltie med ståöron men just öronen är ju det som brukar ses som sheltiens akilleshäl då det är en stor del i helhetsuttrycket. Men alla fel ska ju vägas mot varandra och beroende på hur pass grava det är, och om det finns flera "fel", så ges sen en helhetsbedömning och betyg därefter.  En i övrigt "perfekt" sheltie med ståöron får ju inte excellent iaf….

Som vanligt så kan olika domare ge en och samma hund olika omdömen och "betyg". Finns ju hundar som får excellent ena dagen för att kunna falla ner på good nästa dag/utställning.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

_Wilma
2016-07-31 23:49
#3

I standard för shetland sheepdog står det så här om öronen: 

Öronen skall vara små. De skall vara måttligt breda vid basen och sitta tämligen tätt på huvudet. I vila bärs öronen tillbakalagda. När hunden lystrar förs öronen framåt och bärs resta med framåtvikta tippar.

Så här står det om avvikelser:

Varje avvikelse från standarden är fel och skall bedömas i förhållande till graden av avvikelse och dess påverkan på hundens hälsa och välbefinnande samt förmåga att utföra sitt traditionella arbete.

Ingen hund är perfekt och olika domare dömer olika och, precis som Kitten86 påpekar, spelar öronen en stor roll för sheltiens helhetsintryck. Men ståndöron påverkar ju inte alls hundens hälsa och välbefinnande samt förmåga att utföra sitt traditionella arbete. 

Jag tror att en hund med ståndöron har svårt att få Exellent, men kan nog få Very Good om den är bra för övrigt.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

_Spike_
2016-08-01 10:45
#4

Tack för svar ! Det är bara och testa en utställning helt enkelt så får vi se =D Men förstår inte om det står på sheltieklubbens hemsida att man kan ha grejer i öronen varför inte på utställning också då ? Då får ju domaren se hur hundens ser ut med vippöron . Jag tänker om de är tillåtet hemma , så känns det konstig att behöva ta ut dom inför utställning . Eller jag kanske tänker helt fel ? Tycker var och varannan sheltie eller collie jag träffar har ståöron eller har haft.

Lavine
2016-08-01 13:35
#5

Att man har det hemma är för att försöka att få det att bli permanent. På utställning ska man visa hur hunden verkligen ser ut, inga hjälpmedel är tillåtna, t ex inte heller blekmedel eller hårspray eller liknande. :-)

Kitten86
2016-08-01 19:37
#6

#4
Precis som Lavine skriver så när man har tynger i öronen, eller limmar, och har det på hunden hemma så är det för att försöka korrigera öronen och få dem att permanent hålla sig i rätt position. På utställning ska en hund visas upp som den ser ut och inga hjälpmedel eller fusk får användas dvs tyngder i öronen, blekmedel för att få vita partier vitare, färg för att färga upp päls, hårspray eller osv osv.

Men man kan ju gott försöka få ner öronen på en hund och hoppas att öronen håller sig bra på utställningen. Om inte annat så har man iaf fått ett omdöme om sin hund och precis som _Wilma skriver så påverkar inte ståöron hundens hälsa, välbefinnande eller förmåga att utföra sitt traditionella arbete.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
_Spike_
2016-08-02 09:56
#7

Okej , då förstår jag =D

Upp till toppen
Annons: