Annons:
Etikettpäls-färger-och-tecken
Läst 1523 ggr
Achillcs
10/6/16, 11:41 AM

"Nakna" Sheltie kennlar?

har alltid varit kär i rasen och har nu börjat att kolla lite mer noga på rasen och har en fråga.. finns det någon/några kennlar som fokuserar mer på mentalitet och inga pälsmonster? Päls är såklart välkommet men tycker absolut många kennlar ser ut att avla på hundar med alldeles för mycket päls..

Annons:
emma93
10/6/16, 3:25 PM
#1

Det finns säkert kennlar som har en icke så riklig pälsmängd i åtanke (en sheltiepäls skall inte vara överdriven),  men tänk på att det i kullar kan bli väldigt ojämt vad gäller storlek, pälsmängd osv. Det jag menar är att även om man avlar främst på mentalitet (vilket jag hoppas ligger som prio ett ihop med bra hälsa, men utan att tulla på en rastypisk individ, hos alla uppfödare) och en icke överdriven päls så kan det bli mycket fluff i kullarna. Och har mentaliteten högre prioritet än pälsen så kanske mycket päls kommer på köpet även om man inte avsåg det (eftersom mentaliteten var viktigare). 

Mitt råd till dig är, lite beroende på hur du själv definierar mentalitet, sök i de discipliner som du själv vill hålla på med. Om du anser att ett Bph kan påvisa de egenskaper du söker så kika på vilka hundar som presterat det du söker och kontakta uppfödaren eller faderns ägare och kolla om fler kullar eller liknande kombinationer skall göras.

Om det är agility du är intresserad av så kika på vilka uppfödare som håller på med det eller varifrån hundar med meriter du tycker är bra kommer ifrån. Och tänk på en och samma uppfödare kan få väldigt olika resultat bland avkommorna, dels är det ju många faktorer som spelar in i hur en hund blir men sen är det ju inte en och samma tik som går i avel hela tiden. 

Det finns uppfödare som trycker på mentalitet, men det är så svårt att veta att man pratar om samma sak när man pratar mentalitet. Vad man vill ha är högst individuellt, så därför ger jag dig ett så luddigt svar :). Och i mina ögon så har pälsmängd en ganska låg prioritet, så länge det inte är överdrifter åt något håll, och en uppfödare som värnar om mentalitet ser till det före pälsmängd. 

Lycka till med valpletandet! <3

Upp till toppen
Annons: