Annons:
Etikettsheltiens-egna-personlighet
Läst 1183 ggr
Maggie12
2016-11-19 08:57

Att ha en hane och en tik tillsammans?

Hej! Just nu har jag en sheltietik och funderar på att skaffa en hund till. Däremot vet jag inte riktigt om det är en tik eller hane jag mest är sugen på. Vet inte riktigt hur det skulle fungera mellan en tik och en hane medan löp-perioder? Är det någon av er som har tik och hane? Hur gör ni med dem när tiken löper? Tacksam för svar 🙂

Annons:
emma93
2016-11-19 16:24
#1

Hej! Vad kul att du vill skaffa en goding till! Jag har både hanar och tikar och de fungerar jättefint ihop, jag har haft flera olika konstellationer genom åren och även fått in vuxna individer i flocken. Om jag inte vore intresserad av avel hade jag dock valt att bara ha av samma kön, för det kan vara rätt mycket bök krin löpen och inte helt sällan inträffar de kring storhelger, semestrar eller födelsedagsfiranden ;). 

Det är väldigt olika hur hanarna reagerar kring löptikar. Vissa vill inte äta alls, blir låga eller väldigt frustrerade och stimmiga och pipiga. Vissa ylar nattetid. Vissa markerar revir inne. Det är som sagt otroligt individuellt. Det går inte att komma ifrån att det är några jobbiga veckor per år då man måste vara supernoga med att hålla dem isär, där man inte kan räkna med att det räcker med ett kompostgaller. De är experter på att finna vägar ut om de vill. ;). När jag kan lämnar jag bort endera part till nära släkting, men annars är det bara att bita ihop och härda ut de veckorna. 

Sen tycker jag det är toppen att ha minst två Shelties, de har verkligen stort utbyte av varann och i de allra flesta fall fungerar de fint ihop. Självklart finns det undantag där vissa individer inte fungerar ihop, men det är inte så vanligt i vår ras som jag upplever det.

Zenta52
2016-11-20 11:14
#2

Jag har en tik och en hane. De fungerar mycket bra ihop. Tiken är tio år och hanen tre år. Hon är stor, han är liten. Hon är lugn och trygg, han är lekfulloch livlig. De kompletterar varandra. Vid löp kan jag lämna bort tiken till uppfödaren.

Upp till toppen
Annons: