Annons:
Etikettallmänt
Läst 3153 ggr
L.Hanna.L
2017-01-01 17:51

Världens bästa sele?

Vilken/ vilka sele/selar tycker ni är de absolut bästa vardagsselarna på marknaden? Skicka gärna bilder!

Annons:
_Wilma
2017-01-01 21:27
#1

Jag använder Hurttas outdoor Y-hundsele till mina hundar. Tycker den funkar bra.

===

Sajtvärd på Sheltie IFokus

olleochsnurr
2017-01-02 13:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Vi använder Zero DC Shorter. Sitter bra och är enkel att ta på! Ett extra plus är väl att den finns i många roliga färger.

xina10
2017-01-02 19:17
#3

Jag har just nu Julius K9 IDC. Vet inte om jag är så jättenöjd med detta, känns som det sitter lite långt fram, är rädd att det kan skava i armhålorna. Buffy och Phoebe visar inget obehag men jag vet inte så därför har jag kollat på lite andra selen bl.a. den du har #2  Julius är väldigt lätt att ta på och av så det är ett plus tycker jag. Ergonomiskt sele där belastningsfördelning är på bröstkorgen i stället för halsen, andningsaktivt och hudvänligt foder, utbytbara, reflekterande kardborrmärken. Finns även i många olika färger.

//Jonnix

luckysheltie
2017-01-04 22:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag har en Hurtta Dazzle reflexsele som jag använder till min sheltiekille. Jag tycker att den är jättebra! Smidig att sätta på och har dessutom stora reflexer. Den är också väldigt ställbar vilket gör att den sitter väldigt bra på. 🙂

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Kitten86
2017-01-05 11:40
#5

Nu använder inte jag sele, eller halsband, dagligen på mina hundar då de i majoritet går lösa (bor på landet). 

Men när jag använder sele så har mina grabbar varsit Ruffwear Front Range sele och den sitter superbra på dem, lätt att ta på och med mycket anpassnings/inställningsmöjligheter. Insydda reflexer som syns bra, beroende på pälsmängd såklart 😉 Påminner/ har likheter med både Hurttas Dazzle och Active selar som släppts på marknaden senare.

Tidigare hade jag ett hurtta y-sele som också satt bra men med den modellen tappar man möjlighet att ställa in selen efter hunden och jag tyckte att det var svårare att hitta storlek som satt bra….

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

lutralutra
2017-01-08 15:46
#6

#1 Var kan man köpa den? Ser bra ut =) 

Någon som har tips på valpselar?


Annons:
_Wilma
2017-01-08 17:27
#7

#6 Jag har köpt mina i en vanlig djuraffär, men de finns även på nätet. :)

Till valpar har jag använt enkla selar ungefär som den här: kattsele

De finns även i välsorterade djuraffärer.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

[Springerpoo]
2017-01-08 17:39
#8

Köpte en Zero DC Shorter i veckan och än så länge tycker jag den är bra. Sitter inte i armhålorna, bra ställ-möjligheter runt bröstet och den är väldigt mjuk. Enkel att ta av och på då den har två knäppen och hunden kan röra sig fritt i den. Hade Hurtta Lifeguard Y-sele innan men tyckte den skavde i armhålorna och att den var ganska hård. Sen så är Hurttas nya Y-selar dålig i storlekarna och bandet runt bröstet är rörligt😟

Rukka Form verkar vara en populär valpsele då den är så ställbar både runt bröst och hals. Metizo kanske också funkar då de också är väldigt ställbara🙂 Rukka Confort och Zero DC kan funka men då är problemet att man inte kan ställa storleken i halsen.

lutralutra
2017-01-08 17:56
#9

Ok, tack för svar! =) Ska till Arken imorgon, får se vad de har =)


emma93
2017-01-30 14:41
#10

#9 Hur har det gått? Jag tycker att det är jättesvårt med selar till Shelties. Det känns som att många selar är gjorda för hundar som inte har så lång bröstkorg, en hel del skär in bakom frambenen. Jag har en Hurtta y-sele av äldre modell men den är inte så bra, och jag har provat flera andra modeller. De jag har nu till slut är av billigare modell (Y), som inte skär in men som istället gärna glider lite åt sidan. Flera av de dyrare märkena verkar bara finnas på nätet och jag har därför inte vågat köpa, vill kunna prova ut dem först. Har flera Shelties och ingen är den andra lik när det gäller att hittar vilken sele som passar dem :). Det verkar dock finns några nya modeller hos Hurtta (också Y) där remmen bakom frambenen verkar sitta längre bak, och de känns som ett bättre alternativ för Shelties.

futurehearts
2017-01-31 18:58
#11

Jag köpte en Rukka Form i helgen, har dock bara använt den två gånger men än så länge verkar vovven vara nöjd iallafall! Det har varit svårt att hitta en som suttit bra på honom, har testat en Hurtta Y-sele (han gillar inte att ta på och av den pga att han inte gillar att dra saker över huvudet, plus att den sitter väldigt långt fram), en VGW-sele (den tryckte väldigt mycket mitt över ryggen vid knäppet) och en Julius-K9 (hans päls blev helt konstig där den låg och har fortfarande inte hämtat sig). 

Rukka Form kändes väldigt bra då den är ställbar i både hals och runt magen, då kan jag släppa ut runt halsen när jag sätter på och tar av den så slipper Noah att tycka att det är så obehagligt 🙂

_Wilma
2017-01-31 22:32
#12

#11 Det låter som ett bra köp. Hurttas sele har i och för sej funkat till mina, men jag behöver en som är ställbar även runt halsen för min yngsta sheltie.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Upp till toppen
Annons: