Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 1308 ggr
Searchingmoonwolf
2017-01-01 18:04

Uppfödare i sthlm trakten

Hejsan!

Efter sökande av ras har jag äntligen bestämt mig för shelties.
Hemma har jag en jaktgolden hane på 5 år och en kooikerhane på 13,5 år. Kooiker hanen kommer att få pga av hälsoskäl få fara till de sälla markerna före valpens ankomst. Har desto värre ingen erfarenhet av shelties ännu. Lynne (glada, orädda) och hälsa är något som är jätteviktigt för mig då bägge hanarna är rätt otypiska till sin ras och har hälsoproblem av olika skäl. Har sett lite efter mera robustare typ och med mindre päls. Men i slutskedet är det inte det som avgör.

Finns det någonstans skrivet skillnaden mellan de amerikanska och brittiska linjerna?

Som alltid är det svårt genom att solla igenom uppfödarlistan på rashemsidan, att få någon bild på uppfödarna och deras hundar. Därför tänkte jag om ni kunde komma med förslag på uppfödare i Stockholms trakten (med radie på 200 km)?

Om kenneln jag tills lut faller för finns längre bort, så givetvis sticker jag dit.

Annons:
_Wilma
2017-01-01 21:20
#1

Kul att du funderar på en sheltie!

Sheltien är i grunden en frisk ras, men det finns hälsoproblem där sheltien är överrepresenterad. Du kan läsa om dem i RAS för shetland sheepdog. Ex så finns problem med leder och ett hälsoprogram angående PRA (en ögonsjukdom). RAS hittar du här.

Brittiska linjer är vanligast, men jag har en känsla av att de amerikanska kommer mer och mer. Jag hittade en tråd om amerikanska linjer. Du hittar den här.

Lycka till!!

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Searchingmoonwolf
2017-01-02 10:04
#2

_Wilma, där står inget om skillnaden i lynnet. Råkar du veta nåt eller vet någon annan det? Där är skillnad i lynnet o "motor" i jaktgolden linjerna om de är amerikanska eller brittiska. Därför undrar jag…

Har amerikanska linjen mera päls?

Råkar du veta hur mycket av sheltien som gör mentalbeskrivning?

_Wilma
2017-01-02 12:38
#3

#2 Jag vet inte om det finns skillnader i mentalitet mellan de engelska och de amerikanska. Standarden, som ju också beskriver den mentala biten, är nästan identisk.

Det är flera här på Sheltie iFokus som har (delvis) amerikanska linjer, så förhoppningsvis kan du få mer info.

Det är endast en liten del av sheltiesarna som har gjort någon form av mentalbeskrivning. Det finns olika orsaker till det. Men förhoppningsvis kommer allt fler få tillgång till det i och med att man även införde BPH för ett par år sedan. Själv har jag försökt få tider till BPH, men hos oss är väntetiden närmare ett år. :(

Sajtvärd på Sheltie IFokus

[Springerpoo]
2017-01-02 13:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

(Blev ett långt inlägg😊)

#2 Det skiljer inte supermycket, men många upplever att amerikanarna är mer orädda, har mer motor och arbetsvilja. Men det kan ju de brittiska också ha, mycket beror ju på vilka linjer man väljer. Dock så upplever jag att här i Sverige så är amerikanarna "bruksvarianten" av rasen. Alltså att den går inte lika bra på utställning och man skaffar de ofta om man vill satsa högre i olika hundsporter. Fick själv den kommentaren på en nybörjarkurs i agility, "Eftersom du har en amerikansk så är jag ganska säker på att du vill satsa väldigt högt med din hund.". Jag föredrar de amerikanska och har bara ägt en amerikan, så kan egentligen inte säga så mycket😃

I pälsmassa skiljer de sig inte så mycket, det är mer pälsstrukturen och hur man förbereder dem inför utställning. Om de får mycket eller lite päls beror, igen, på linjer och föräldrarna, och så är det ganska individuellt. Tikar har, som inom de flesta raser, mindre päls än hanarna. Har sätt hundar med alldeles för mycket, ikke funktionell päls från båda blodslinjerna, fast ingen av de var från Sverige! Hur man fixar hundarna inför utställning i Nordamerika vs. Europa är väldigt olika. Ett tips är att titta in några nordiska uppfödare för att få en bild av hur amerikanarna ser ut till vardags. Några exempel är: 

-Personlighetens och FunToRun (finns i Norge och de har två US.importer som är US CH) 

-Zitara Star (finns i Norge, har en hane, Ice, som är N CH och US.typad) 

-Nightrunner's (svensk, har fyra US.importer, en är US CH) 

-Humlebyns (svensk, har en US.import)

Det finns fler uppfödare med amerikanska linjer, men tog bara några exempel där jag vet att de har tagit in hundar från USA bara för att du ska få en bild av hur de kan se ut😃

Att göra MH är väl inte jättevanligt. Här är lite uppgifter från SKK Avelsdata.               Mellan 2008 och 2015 så har 115 shelties (utav 7 479 födda hundar) genomfört MH. Finns inga uppgifter om 2016 ännu.                                                                                                        151 shelties (utav 7 479) har genomfört BPH mellan 2008 och 2015. Uppgifter från 2016 finns ännu inte. BPH, Beteende- och Personlighetsbeskrivning Hund, är öppet för alla hundraser och MH är ju först och främst för raserna som SBK har hand om. Det är ju inte supermånga hundar som genomför MH och BPH om man jämför med hur många hundar som föds, men att genomföra någon form av mentalbeskrivning börjar bli ganska populärt inom rasen😃

Bifogar en bild på min svartvita amerikanare😛

Upp till toppen
Annons: