Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 933 ggr
Shelti
2017-01-28 14:18

Avl og størrelse på hundene?

Vi planlegger min hund sitt første kull. Min tipse er 31 cm høy, og vi har funnet to flotte hanner - den flotteste av hannene er 40 cm høy.

Hvordan er det, er forskjellen for stor høydemessig selv om de begge er samme rase?

Annons:
emma93
2017-01-29 16:26
#1

#0 Vad kul att ni har valpplaner, avel är spännande! Detta med storlekar är svårt. Om du frågar utefter om själva parningen skulle fungera så fungerar det säkert trots storleksskillnad. Däremot så kompenserar inte storleken på hanen storleken på tiken, vad gäller avkommor. Det jag menar är att för att försöka få fram så nära idealet som möjligt så bör du hitta en hane som är korrekt i storlek. Eller en hane som lämnat många valpar i korrekt storlek. Sheltiestorlekar är svårt, det kan variera starkt i kullarna, och man bör titta på hur det ser ut med syskon och andra släktingar för att få grepp om vart det kan hamna med avkommor. Men utan att titta på släktingar så kan man tänka sig att ni kommer få någon stor, någon liten och kanske med tur någon stor om ni kombinerar en liten och en stor förälder :). Nu har jag förenklat allt jättemycket, men hoppas du förstår:). Sen är det ju såklart så mycket mer än bara storlek att ta hänsyn till vid val av partner, men om vi bara pratar det så resonerar jag som jag skrev. 

/emma93

Upp till toppen
Annons: