Annons:
Etikettallmänt
Läst 1249 ggr
amandatherese
2017-02-01 14:16

Sheltietankar

Hej!
Ny här på sheltie iFokus och går i funderingar över nästa familjemedlem även om det är många år till dess ännu.
Kör agility med nuvarande hunden och vill fortsätta med det även med nästa hund, annars är jag en person som gillar att prova allt och sedan fortsätta med det som hunden fattar tycke för. Nyfiken på hur ett liv med sheltie kan se ut. Vad gör ni om dagarna? Vilka grenar tränar ni? Vallar ni något eller är det något som hunden klarar sig utan? 🙂

Annons:
Kitten86
2017-02-02 14:27
#1

Välkommen till forumet och roligt att du funderar kring att i framtiden dela ditt liv med en sheltie! Har man väl skaffat en blir det oftast fler 😃

Sheltie är en allround hund som blir helt vad du gör den till. Det finns dem som är soffmysare och så finns det dem som är rena träningsfreaks och sen alla däremellan. Jag tränar, eller har testat, en hel del med mina hundar: wp/drag, viltspår, lydnad, rallylydnad, agility, discdog och vallning. Tränar och tävlar gör jag i rallylydnad och agility. Utöver det gillar jag att träna in olika tricks med mina grabbar och vi cyklar relativt ofta när väglaget tillåter. En vanlig dag består egentligen av promenader och lite mentalträning i någon form och med det är mina helt nöjda. Mina får bära klövjeväska ganska regelbundet också och tycker att det är superroligt!

Jag har testat på vallning med min äldsta hund ett par gånger. Han fattade mycket snabbt grejen och var super duktig på det och tyckte absolut att det var roligt. Jag har dock tyvärr inte haft tid/möjlighet att träna det mer regelbundet pga mitt jobb vilket gjort att vi lagt det på hyllan. Men vi har testat och jag vet att han har det i sig. Min yngre har jag tyvärr inte hunnit iväg med för att testa på vallning med. Till skillnad från en del andra vallhundsraser, t.ex. BC, så har inte en sheltie ett lika starkt/stort behov av att valla och majoriteten av shelties idag tror jag aldrig får testa på det heller och är lika goa och glada familjemedlemmar för det! Sheltie som ras avlas ju inte heller på vallegenskaper som många andra vallhundsraser gör heller men väldigt många har ändå egenskapen kvar fast den ligger mer "latent". Min äldre hund har inte heller på något sett blivit "värre" av att ha fått testa på vallning och sen inte fortsätta med det utan är i sättet precis som han var innan vi "öppnade den dörren".

Kanske lite flummigt skrivet men hoppas det blev förståerligt

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Lavine
2017-02-02 20:03
#2

#0 Vallning med en sheltie behöver du inte fundera på. :-) Om du inte vill, och då är det mer på nivån att testa på en prova på-dag eller kurs. Min hund är så gammal nu, så vi gör inte så många knop. Men, han kräver nästan varje kväll någon form av tricksträning eller liknande. Då menar jag att han stirrar på mig ståendes tills jag går och hämtar klickern. Han älskar helt enkelt träning och aktivering.

amandatherese
2017-02-04 19:08
#3

#1 Tycker inte alls ditt inlägg var flummigt! Men så kul att du provat lite allt möjligt med dina shelties. Har ju läst om dem pch hittar inget som jag kan se som negativt i beskrivningen och enda anledningen till att jag tvekat lite grann innan är för att jag träffade en del nervösa shelties för ett tag sedan men majoriteten har fortfarande varit glada stabila hundar så nu är jag tillbaka i sheltietankarna igen ^^, Så skönt att han inte blivit "tokig" efter att fått prova på vallningen utan att fortsätta, jag är väldigt nyfiken på vallning och drömmen är väl att hunden ska få valla in hönorna om eftermiddagen/kvällen. #2 Som jag skrev i svaret ovan är jag väldigt sugen på att prova på att valla och om det går bra fortsätta hemma med att valla in hönorna :D Ja det är ju lite så med alla raser, lugnare när dem blir äldre. Låter ändå som att det kan vara liknande aktivitetsnivå som jag har i min engelska springer spaniel?

Lavine
2017-02-04 19:42
#4

#3 Höns tror jag är en lämplig uppgift för en sheltie, jag brukar säga att min hund hade uppskattat att ha en flock höns eller ankor att hålla reda på. Nu får han nöja sig med katterna (men tar "uppgiften" på allvar). ;-D Katterna är dessutom rätt kul lekkompisar för övrigt. Jo men det skulle jag kunna tänka mig, har en bekant med ESS. Tycker att de verkar ha lite olika "skallar", och det ska de ju ha eftersom de hör till olika rasgrupper, men nivåmässigt, jo. Sheltien är ju dessutom vanligtvis en oerhört rolig agilityhund. Och provar på det mesta du vill.:-)

Kitten86
2017-02-04 19:55
#5

#3
Ja,  jag har provat en hel del med mina killar och de gillar båda två att testa på nya grejer även om agility och rallylydnaden ligger dem lite extra varmt om hjärtat!
Höns och/eller ankor tror jag skulle passa en sheltie om man inte vill skaffa sig en skock med får hemma 😉Sen gäller det väl som med allt annat att hönsen blir vana att bli vallade och förstår vad det innebär att de ska göra och det utan att bli stressade av situationen. Har faktiskt hört om en hel del shelties i USA som vallat, och plockat titlar, i att valla ankor 😃 Så det känns inte på något sätt långsökt att det i framtiden ska gå att valla in dina höns…

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

amandatherese
2017-02-05 08:55
#6

#4 Det låter ju bra, funkar det inte med hönsen har vi katt med ;) Så härligt med raser som gillar att hänga med på det mesta man väljer att prova ^^, #5 Oj va häftigt att man kan tävla i att valla fågel x) Men det verkar ganska svårt att hitta bra ställen att gå kurs för att lära sig hur man vallar med hund? Har googlat lite men än så länge bara hittat ett ställe som ligger någorlunda i närheten :)

Annons:
_Wilma
2017-02-05 10:12
#7

Jag har testat vallning (får) med en av min hundar, så jag vet att det är möjligt att lära en sheltie fårvallning. Jag har tur som bor nära en gård där de kör sådana kurser.

Det finns en förening som heter kroppsvallarna som arbetar för att raser med vallningsbakgrund ska få möjlighet att valla. Där kan du kanske få tips om vallning i närheten av där du bor.

www.kroppsvallarna.se

Sajtvärd på Sheltie IFokus

amandatherese
2017-02-05 10:37
#8

#7 Tack! Tur jag har lång tid på mig innan det blir valp så jag hinner kolla upp allt ^^,

Lavine
2017-02-05 11:04
#9

#7 Det var bra att du sa "lära en sheltie fårvallning", för trots allt är handlar det om det. Jag vill bara skruva ner förväntningarna för den som ser framför sig en sheltie i fårskockarbete i skarpt läge liksom. :-) Till arbete används border collie.

_Wilma
2017-02-05 13:12
#10

#9 Ja, det är nästan alltid border collie som används för vallning, men även working kelpie. De är framavlade för vallning och enbart de med godkänt vallprov får registrera valpar. 

Sheltien har alltså inte samma instinkter för vallning, men det finns hos en del, och då kan de kan tränas upp. Men det krävs en hel del träning i både lydnad och vallning. Skulle tro att det är svårt att få en sheltie att arbeta självständigt som vallare, istället arbetar den tillsammans med sin förare.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Kitten86
2017-02-06 12:07
#11

Nu går det ju inte riktigt att jämföra bordercollie med sheltie eftersom de är två olika typer av vallare, BC "eye:ar" som det heter och sheltie är kroppsvallare. Men visst hos BC så avlar man på vallegenskaper och det gör man inte på sheltie. Sen tror jag att fler shelties än man tror har vallningen i sig men då man inte använder  dem till det så är det inget man märker av på det sättet som man gör hos ex BC som man inte vallar med regelbundet.

När jag var iväg och vallade första gången så var det tillsammans med 4 andra shelties varav en av dem hade vallat tidigare och det tog varje hund inte alls lång tid att klicka med vallningen och visa en tydlig instinkt för aktiviteten vilket jag tyckte var roligt att se. De kom alla efter olika linjer, och typer, var olika i ålder och hade olika bakgrund vad gäller lydnad etc. Det tycker jag är ett kvitto på att det finns där inom rasen även om säkerligen alla inte skulle uppvisa samma fallenhet för det men det är samma inom andra vallhundsraser. Sen håller jag absolut med att man ska ha realistiska förväntningar ang vallning med en sheltie. Oftast när man tänker på vallning så är det just BC man tänker på och eftersom det är två helt olika vallnings stilar så kommer en sheltie inte arbeta på samma sätt.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

_Wilma
2017-02-06 13:26
#12

#11 Håller helt med! :) Intressant att så många klickade så fort med vallningen! 🙂

Sajtvärd på Sheltie IFokus

amandatherese
2017-02-06 16:33
#13

#9 #10 #11 Har absolut i bakhuvudet att sheltie inte är lika inriktad på vall som borde collien men ska bli kul att ändå testa på och se vad min framtida hund tycker :D

Annons:
Upp till toppen
Annons: