Annons:
Etikettfakta-om-rasen
Läst 4554 ggr
_Wilma
2/19/17, 6:52 PM

Amerikanska shelties

På en del sociala medier diskuteras amerikanska / engelska sheltielinjer. 

En del "håller på" de engelska linjerna och berömmer utseendet och mentaliteten. Ofta argumenterar de mycket känslomässigt.

Andra tycker att det är jättebra med de nya amerikanska linjerna då avelsbasen ökar. Risken för skador p g a inavel minskar.

Vilka av er har erfarenhet av amerikanska linjer? Finns det skillnader i mentalitet och utseende? Det skulle vara intressant att få höra era erfarenheter, och inte bara åsikter från sådana som inte själva har erfarenhet av amerikanska linjer. Kanske finns det någon som har erfarenhet av båda linjerna?

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Annons:
Shilon
2/20/17, 2:53 PM
#1

Jag har en liten fråga, om det är någon som har kollat upp detta:

Är det endast amerikanska linjer som har blandat in collie i rasen eller är det alla linjer? 

Jag har aldrig träffat en sheltie utan kan endast gå efter utseende i den här frågan och ursäktar ifall den inte är så givande.

Personligen så tycker jag att sättet som de amerikanska sheltieserna blir borstade och friserade innan bildtagning inte är en lika stor fröjd för ögat som hur en sheltie ser ut naturligt och det känns som att det är just detta som har gjort att det upplevs som en sådan skillnad mellan amerikanska och brittiska. 

Jag kan få en känsla att det har införts extremt mycket hår i vissa linjer. (kanske alla?). Om man går bakåt i leden så är sheltiesarna inte alls lika pälsrika som ett flertal generationer framåt. Jag har dock haft en svårighet att fastställa från vilket land hundarna kommer så det kanske inte gäller något specifikt land. 

För övrigt, som jag uppfattat det så har en del av den amerikanska aveln gjort sheltiesarna högre och att de har fått mer hår, men jag har en känsla att det är så i flera länder och det finns ju såklart en stor variation (men här är jag ovetandes). Annars känns det lite som att ögonen kan se ut att sitta rätt så tätt alt. se förvånandsvärt små ut. (vet dock inte om detta har pga. borstningen att göra eller om det ska vara så, men kan iallafall få det intrycket av vissa foton i stamtavlor.) Underkäken kan se rätt så grov ut på vissa hundar också tycker jag men jag är absolut ingen expert på detta anseende. 

Amerikanska 3 snabba:

javascript:nicTemp();

javascript:nicTemp();

javascript:nicTemp();

En gammal hund:

javascript:nicTemp();

_Wilma
2/20/17, 7:17 PM
#2

#1 Intressanta bilder. Bra att du visar shelties som är champions och som alltså anses vara fina representanter för standarden. Den sista bilden visar att både engelska och amerikanska shelties har utvecklats. :)

#1 Den långhåriga collien har används av både amerikanska och engelska linjer då rasen var ung . Målet var att få en långhårig collie i miniformat. Men som sagt, det är länge sedan.

#1 Mankhöjden skiljer inte så mycket mellan den engelska standarden jmf med den som utarbetats av American Kennel Club. Den engelska har en idealhöjd som är 35,5 cm +/- 2,5 cm för tikar och 37 cm +/- 2,5 cm för hanar. Detta jmf med den amerikanska som anger 13 - 16 tum (inches) = 33 cm - 40,5 cm. Shelties som inte håller måttet enl den amerikanska standarden blir diskvalificerade på utställningar.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Shilon
2/21/17, 11:07 AM
#3

#2 Tack för informationen, har försökt läsa en del men du gav mig info jag inte stött på förut :D

Kitten86
2/21/17, 3:54 PM
#4

Enda skillnaden mellan amerikanska och brittiska shelties vad gäller höjd är väl egentligen, precis som _Wilma beskriver, att den amerikanska standarden anger intervallet av höjd som rasen får vara medans vanliga standarden anger ideal för hane resp. tik och där hunden sen får vara +/- 2,5 cm. Höjden som sådan är annars i stort sett densamma oavsett om hunden är brittisk eller amerikansk i linjerna, vanliga standarden anger att hane som max får vara 39,5 och på amerikanska anges max som 16 inch vilket motsvarar 40,5 cm. Trots vissa utseendemässiga skillnader så följer ju dock båda linjerna/typerna samma standard.

Pälsmässigt så upplever jag att de brittiska har mer och tjockare päls än vad hundar efter amerikanska linjer har. Så har iallafall varit fallet bland alla de shelties jag träffat och kan jämföra. Detta som så mycket annat inom rasen är ju dock individuellt. Däremot fluffas amerikanska linjerade hundar på ett helt annat sätt inför utställning och fotografering iom detta, mot vad en brittiskt linjerad hund gör vilket gör att de ser ut att ha mycket mer och tjockare päls än vad de har. Sen har de hundar som är efter amerikanska linjer en något grövre benstomme och rent generellt ett flackare stop vilket ger ett mer kilformat intryck i profil.

Jag har träffat en hel del shelties och både representanter av brittiska och amerikanska linjer och även hundar som har 50/50 i stamtavlan och jag personligen upplever att de amerikanska sheltiesarna generellt är mer framåt och stabila i sin mentalitet och att de är mer "bruks" varianten av rasen mot de brittiska. Sen finns självklart undantag då jag även träffat hundar efter brittiska linjer som är rena arbetsmyror och som har en dundermentalitet.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

[Springerpoo]
2/21/17, 9:09 PM
#5

Tycker #4 skriver exakt det jag hade skrivit så kommer inte upprepa allt😃

En grej jag stör mig på väldigt mycket i dessa diskussioner är att när de ska visa upp en amerikan så visar de den mest showgroomade de kan hitta. Liksom hundarna ser inte ut så till vardags och det blir en ganska orättvis jämförelse med tanken på vad de får göra med hundarnas pälsar där borta i Amerika. 

Can Fin Se Ch Grandgables Mr Puss In Boots javascript:nicTemp();                                    Samma hund som ovan fast i Finland (bor nu i Italien) javascript:nicTemp();                  Han blev BIM på Mydog 1 2017

BISS Grand AmCh Rosmoor Promised Land javascript:nicTemp();                                   Samma hund som ovan fast i Sverige javascript:nicTemp(); 

Am.Export Int Se Fin Dk Ch Grandgables Say It Againhttp://pic.pedigreedatabase.com/pictures/993260.jpg

Am.Export Thai Ch Blue Heavens Iced Berry    

_javascript:nicTemp();
_

_Wilma
2/21/17, 10:08 PM
#6

#5 Intressant att kunna jämföra amerikansk respektive engelsk grooming för samma hundar! Visas hundarna groomade i ringen på utställning, eller görs det speciellt för fotograferingen? Det måste väl även finnas regler i Amerika för vilka pälsmedel som är tillåtna?

#4 Självklart varierar mentalitet mellan olika individer inom respektive linjer.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Annons:
[Springerpoo]
2/23/17, 7:21 PM
#7

#6 Hundarna visas goomade i ringen ja. Tror dock de flesta groomar extra mycket för fotografering, även fast de går all in på utställningarna. Försökte hitta AKCs utställningsregler, men hittar inget om just vad man får och inte får använda.

Upp till toppen
Annons: