Annons:
Etikettallmänt
Läst 1358 ggr
LindaIzor81
3/2/17, 6:48 PM

Kastrera eller inte ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har kille på 3,5 år. För ett halvår sedan upptäckes ett kraftigt blåsljud på hans hjärta (grad 4 av 6) Han har varit på flertal kontroller och senaste va idag då dom konstaterade att han har grad 2. Han har inget bekymmer lr symtom utan har ett stark hjärt förövrigt. Kommer gå på årliga kontroller för att se att det inte förvärras. Jag pratade lite med veterinären om huvida det vore lämpligt att kastrera då han aldrig kommer gå i avel och jag har en tik hemma med. Veterinären tyckte det va en bra idé och förespråkade det. Jag vet inte hur jag vill göra. Han har en stark drift och blir ofta störd av andra hundar när vi tävlar (agility). Vet oxå att många har sagt att pälsen blir sämre efter en kastrering. Han har en otroligt fin päls idag. Hur hade ni gjort lr resonerat?

Annons:
Aleya
3/2/17, 7:09 PM
#1

Nu har jag bara kastrera katter men har absolut inte märkt att pälsen blir sämre av att dom är kastrerade.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Herveaux
3/2/17, 7:31 PM
#2

Nu har jag ingen Sheltie, men min förra hund (Skotsk Hjorthund) fick ingen förändring på pälskvalité, inte heller min nuvarande Irländska Varghund har fått sämre päls, större aptit eller större midjemått efter kastreringen.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Pia-69
3/2/17, 7:45 PM
#3

En kompis till mig har 2 Leonberger, tik o en hane, tiken är kastrerad och efter det är pälsen inte lika fin längre enligt kompisen , tror att pälsen blev tjockare och svårare att hålla fri från tovor. 😮


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

vallhund
3/2/17, 8:31 PM
#4

Försämrad pälskvalitet är väl mer regel än undantag. Viktuppgång blir ett problem i.o.m. att ämnesomsättningen förändras, inkontinens drabbar oftast tikar men förekommer även hos hanhundar.

Jag har gjort en sammanställning av länkar med information om kastrering. http://amstaff.ifokus.se/discussions/51a55864ce12c409360027ae-info-om-kastrering-inte-bara-positivt?participating-2

Jag kan tycka att situationen talar för kastrering. Hjärtfel + stress + okastrerad tik.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

LindaIzor81
3/2/17, 9:28 PM
#5

Tack för era svar! :-) Just pälsen är ju väldigt tråkigt om den försämras men det är ju inte avgörande. Han har alltid varit åt det tunna hållet och jag har alltid mer eller minde fått kämpa för att han ska äta upp sin mat. Så blir han inte extremt matglad så är ökad aptit en biverkning som känns okej ändå. Desto mer jag läser desto mer osäker blir jag. Jag vill ju inte att hans personlighet förändras heller vilket. Kanske lutar åt att jag gör en kemisk kastrering till hösten för att se hur han blir.

emma93
3/2/17, 10:48 PM
#6

Mina föräldrar hade en kryptorchid Sheltiekille som inte ville äta när det fanns löptikar i närheten (vilket det ofta fanns i området där de bodde). Pga att man inte kunde känna ena testikeln i buken så valde man kastreringschip istället för operation och det fungerade väldigt bra. Pälsen blev inte nämnvärt försämrad. Kanske något mjukare och mer underull men inte alls någon katastrof att hantera.  Han var normalt sett en matglad kille men han lade inte på sig mer efter att han fått chipet. Chipen finns i styrka så att de skall verka olika länge men jag tycker att de verkat längre än de 6 månader som de jag känner valt att ha. Jag antar att det inte är nån exakt vetenskap hur länge de verkar. De första två månaderna kan de ha extra hormonpåslag har jag för mig. Det kostar endel att hålla på med chip, men en kastrering kostar ju också endel och en operation är oåterkallelig och ett ingrepp är alltid en risk. Det kan ju vara en idé att pröva med ett chip och se hur ni upplever det, och sedan ta beslut om ni vill kastrera eller inte. Men räkna med att ett chips verkan kan sitta i längre än den tid man väljer. Men det spelar kanske inte så stor roll när han inte skall gå i avel.  Sen är det ju det med ert tävlande. Jag är inte så hemma på vad som gäller vid sådant ingrepp. Kan man få dispens precis såsom jag gissar att man får vid kirurgiskt ingrepp? Någon som vet?

Annons:
vallhund
3/2/17, 11:31 PM
#7

#6 Ingen dispens för kastreringschip. Kastrerade hanar kommer inte att få tävla heller, minns dock inte när den regeln träder ikraft. 

Fråga inne på http://tavlingshundar.ifokus.se/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

LindaIzor81
3/3/17, 7:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Kirugiskt kastrerad får tävla men inte kemiskt. Karensen för kemisk är verkningstiden + 6 månader. Det betyder att om jag gör en kemisk i höst så försvinner nästa tävlingssäsong oxå.

alltidnordin
3/3/17, 9:35 AM
#9

Jag stod i valet om att göra en kirurgisk eller kemisk på min kille. Han åt inte, var märkbart stressad ute bland alla lukter, svårt att  komma till ro (ville ut) och var på tikar som inte löpte. Gjorde en kirurgisk kastrering på honom i december och det är det bästa beslutet jag tagit för honom. Han är lugn, mer harmonisk, äter, stressar inte ute, kan bo med löptik utan att bry sig osv. Ingen personlighetsförändring och hittills inget förändrat på pälsen, men de har ju inte gått så lång tid så det kanske kommer. Vi är supernöjda! 

Svårt att säga om ni ska kastrera eller inte, man känner sin egen hund bäst. Men om det är såpass att han blir störd när ni tränar och tävlar så skulle jag nog valt att kastrera.

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

Zenta52
3/3/17, 10:41 AM
#10

Anders Hallgren, hundpsykolog, skrev om kastrering i sin blogg:

http://andershallgren.blogg.se/2014/december/tank-efter-innan-du-kastrerar-din-hund.html

vallhund
3/3/17, 1:52 PM
#11

Sorry för fel. Kirurgiskt kastrerade hanhundar får tävlas men ej ställas ut, om jag förstått #8 rätt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

LindaIzor81
3/3/17, 5:36 PM
#12

Jag förstår det med som det #11. Jag får höra lika många för som emot. Jättesvårt! Men om jag gör en kemisk kastrering till hösten och efter 6 månader beslutar mig för att han ska kastreras. Kan man göra det direkt efter de 6 månader som verkningstiden är lr måste jag vänta tills det med säkerhet har gått ur kroppen? Vad händer med karenstiden då? Vad jag förstår går man tävla utan karens efter en kirurgisk kastration.

Fruset blåbär
3/3/17, 6:36 PM
#13

Min sheltie är kastrerad pga hälsoskäl (fick en pyo) och hennes päls är KATASTROF. Underullen är hemsk och innan så hade hon alldeles lagom och jätte fin päls.

Nu måste jag raka ner henne sommartid för att hon ska orka göra något när det blir varmt, för jag klarar inte av att komma ända genom all underull annars.

Min tanke skulle vara att endast kastrera pga hälsoskäl aldrig annars. Det är inte värt det (enligt mig).

Det är mina tankar.

Lycka till med ditt val.

Annons:
emma93
3/3/17, 7:46 PM
#14

#12 Jag förstår att det är ett svårt val. Speciellt då du vill tävla också.  Det är bra frågor du har där och jag rekommenderar dig att höra med en veterinär angående själva ingreppet, hur nära inpå chipet det går att göra och rörande karenstiden så borde det gå att få svar från de som ansvarar för dopingreglementet hos SKK.

LindaIzor81
3/3/17, 9:06 PM
#15

Stort tack för alla era svar. Har varit oerhört givande att höra alla era erfarenheter och tankar. Är forfarande lika velig. Kommer avvakta iaf och skaffa mig ännu mer kunskap innan jag avgör. Skulle jag kastrera så skulle det vara för hans skull och då vill jag inte riskera att han får nya värre problem. Han har ingen hanhundsaggressivitet lr några sådana problem som det verkar som att många kastrerar för att bli av med. Utan för att minska stress vid löp och tävlingar och eliminera risk för tjuvparning men frågan är om det är värt risken.

Upp till toppen
Annons: