Annons:
Etikettallmänt
Läst 826 ggr
L.Hanna.L
2017-04-02 15:15

Hund och trappor

Hej!! Vi bor i en villa med en trappa på 14 steg, med en nästan 90 graders sväng. När vår kille var valp bar vi honom upp och ner, men idag fyller han 1 och då tänkte tänkte vi att han kunde börja gå själv i trappan. Men när jag tänker efter vet jag inte hur farligt/ slitsamt det egentligen är? Lyfter ni era shelties?

Annons:
iMois04
2017-04-02 15:21
#1

inte för att jag är nåt proffs, men skulle nog börja med att låta honom gå något steg uppför, och sen när ni vet att han klarar hela uppför, låta han testa lite nerför, men va bered på att fånga honom.

alltidnordin
2017-04-02 16:43
#2

Tja, bor en trappa upp i lägenhetshus och min sheltie har gått upp/ner från den åldern att han själv vill/vågat. Upp från kanske 10 veckors ålder och ner från kanske 4 månaders. Han har inga men från trappor och är friröntgad både HD och ED (B/A & 0)

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

_Wilma
2017-04-02 17:45
#3

Jag brukar låta mina valpar gå i trappor då jag ser att de vågar och klarar det (utan att ramla). Skulle uppskatta att de är ca 4 månader då. 

Jag låter dem inte hoppa ex i agilityhinder förrän de är 1 år, då det finns en skaderisk.

Så börja träna honom att gå i trappor nu. 🙂

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Kitten86
2017-04-02 20:02
#4

Mina äldre grabbar har börjat gå i trappor allt eftersom de har velat och vågat testa på själva. Bor själv i 2-plans hus med sovrummet uppe så i början har jag alltid burit dem upp/ner. När de sen börjar bli lite äldre, typ 4-6 mån, brukar jag låta dem testa gå i trappan och då genom att jag ställt ner dem på näst sista trappsteget (vare sig jag är på väg upp eller ner) och låter dem ta sista steget. När de tagit steget så  ges massor med beröm. Sen har jag gjort det ett par gånger innan jag ställt ner dem på 2 trappor från slutet och innan man vet ordet av så springer de i trappan. Rent generellt har, iaf mina hundar, haft mycket lättare (mindre läskigt) för uppåt än neråt vilket såklart är förståeligt eftersom det krävs en annan kroppskontroll för att styra farten neråt än vad det gör uppåt.

Min yngsta som precis blivit 4 månader har börjat ta 1-2 steg i trappan men tycker att det är lite skräckblandad förtjusning med trappor….

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

hund_katt
2017-04-03 20:30
#5

mindre trappor har min fått gå upp i ganska tidigt, alltså trappor för en våning etc. dock nerför har jag hindrat honom tills han blivit lite äldre. det är just nerför man ska vara försiktig. på skolan  bar jag honom upp och ner till ganska hög ålder, han kanske var 8 månader när han fick börja gå upp själv, 9-10 månader när jag började låta honom gå nerför själv samt då han fick gå själv hela tiden. lät honom gå en gång per dag innan, sedan ökade.

tror dock inte du behöver oroa dig nu när han är 1 år! 🙂

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Upp till toppen
Annons: