Annons:
Etikettbeteende-och-lydnad
Läst 2057 ggr
hund_katt
2017-04-03 20:06

Hög svanshållning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Maxi är väldigt duktig på att visa upp sin svans, speciellt när han är taggad typ vid lek, när han ser något han måste skälla på eller om någon hund vill bråka med honom och han svarar. Såklart inte acceptabelt vid utställning och inte heller uppskattat vid fotografering 😴 på skolutställningen så hade han fått BiR om han hade haft svansen nere, domaren sa att hon tyckte han hade bättre och mer utvecklat ansikte men ja.. svansen. Sen kan jag tycka det var lite lågt då en av lärarnas hundar, som är ganska bråkig mot andra hundar(en liten pudel som tror han äger hela stället 😉) lät hennes barn sitta med hunden precis vid ringen. i början av ringen dessutom.. nog självklart så går Maxi med en svans som liknar en spets runt hela ringen, samt vid uppställningen men då lyckades jag få ner den rätt snabbt.

så.. hur gör ni? några tips hur jag tränar att han ska hålla ner svansen? Han har hög svans ofta när vi tränar typ rally osv också, så liksom bara en liten grej han taggar på så åker den upp. 😊

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
vendelay
2017-04-03 20:11
#1

En fråga från en helt okunnig men intresserad - har de inte svansen uppåt för att de är glada / modiga? Varför vill de att svansen ska vara neråt?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

hund_katt
2017-04-03 20:24
#2

#1 shelties ska inte se dominanta eller kaxiga ut, de ska se neutrala och vänliga ut. Det är väll därför de ska ha svansen nere, förstör uttrycket väldigt mycket med hög svans, så jag förstått det. precis som att ståöron förstör uttrycket.

Jag är glad att han har hög svansföring såklart, och jättenöjd med att jag fått en glad, framåt och modig(oftast, inte direkt att han är rädd utan det är mer om han tycker något är obehagligt, ofta lätt att få honom att gilla det dock😊)

kommer ihåg hans första utställning, inoff som 4månaders, och domaren var så trevlig och vänlig och sa "Det syns att han gillar att vara i centrum, han riktigt skiner och säger "kolla här på mig så tuff jag ser ut!". Det är tråkigt att de ska se låga ut i rasstandarden.."

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

vendelay
2017-04-03 20:39
#3

#2 Jaha, okej. Men måste säga att jag tycker att det ser otroligt gulligt ut med hög svanshållning! 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Kitten86
2017-04-03 21:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

Ja, enligt rasstandard ska inte en sheltie bära sin svans över rygglinjen vilket jag kan tycka är lite tråkigt då det finns en hel del hundar som tävlar i just utställning som mer eller mindre springer med svansen mellan benen. Kan förstå, och hålla med om, att öronen kan förstöra uttrycket men hur de bär svansen är väl ändå inte hela världen för hundens uttryck!? Jag ser hellre en glad och framåt hund (både på utställning och i vardagliga livet) än en hund som går med låg kropp och svansen mellan benen….

Min Jayson har också hög svansföring vid rörelse men ställer sig fint med svansen neråt. På hans officiella utställning fick han den diplomatiska kommentaren "något hög svansföring" 😂 Jag har fått höra kommentarer som "du får skälla ut honom innan ni går in i ringen så han sänker svansen" men va f**n så kan man ju inte hålla på?? Så jag har istället lagt  utställning på hyllan och håller på med andra sporter eftersom min tuffa, glada, framåt kille inte är "välkommen" där….

Bild på Jayson med fin kontra tuff svans 😎

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

[Springerpoo]
2017-04-04 12:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#5

Ja, dessa svansar. Har samma problem med min. Jag kan dock skylla på både pappa och morfar för båda bär gärna svansen högt. Morfar är till och med Norsk Ch😎Tycker han blev värre med svansen i samband med att han blev tonåring och hormonstinn. Nu börjar han dock tagga ner och han bär svansen ofta längst med rygglinjen eller lite lägre.

Träna även på att bära den lågt och lägg till ett kommando. Jag gör så att när Gus bär svansen högt så trycker jag lite på svansroten och så får han beröm och godis. Lär honom att det ska vara kul att bära svansen lågt😉

Men säger även som #4. Jag har hellre en glad, tuff hund än en stackare som springer runt med låg kropp, öronen bak och svansen mellan benen.

Massa bilder på en "något högt buren svans", en "något glad svans, en "något hög svansföring" osv… Samt en fin svans!

vendelay
2017-04-04 13:04
#6

Usch, det låter ju jättesorgligt det här med svanshållningen. Att hunden ska behöva känna sig rädd eller ledsen / utskälld bara för att svansen "ska" vara nere. Klart att det alltid är roligare och finare med en glad och modig hund 😕

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
_Wilma
2017-04-04 17:52
#7

Man ska så klart inte skälla ut en hund för att den har hög svans. 😕Men, som Springerpoo skriver så går det att träna bort. Jag hittade det här i en annan tråd här på Sheltie iFokus, där emma93 förklarar hur man kan gå tillväga.

Länk: hög svans

Lycka till!

Sajtvärd på Sheltie IFokus

hund_katt
2017-04-08 23:07
#8

Ja det är jättetråkigt att de ska se så ledsna ut typ :/ jag har precis som ni säger hellre en kaxig och tuff hund med svansen i topp än en som har svansen mellan benen och inte alls har kul.. Maxi har tyvärr fått smaka på elstängslet två gånger under en vecka.. det fick honom att bli obekväm på gården och han vill inte alls vara ute och springa på gården längre. Måste ha koppel på honom nu för annars springer han antingen till dörren eller så springer han ut på vägen, och en gång sprang han även en bit ifrån gården men jag hann stoppa honom. Han kommer dock inte när man kallar på honom. Alltså det är inte alls kul att se honom gå med svansen nere och öronen bakåt på gården som han tidigare sprang och skuttade, skällde på djuren och lekte med katterna. Var alltid ett helvete att försöka få in honom när vi skulle gå in. Nu går det istället inte få ut honom.. Ska absolut testa att träna det! Tack så mycket för tipset

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

_Wilma
2017-04-09 08:43
#9

Tråkigt att han kommit åt elstängslet. Hoppas det löser sej!

Lycka till med svansträningen! :)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

hund_katt
2017-04-10 15:50
#10

Ja det löser sig nog! Tack så mycket :D

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Upp till toppen
Annons: