Annons:
Etikettpäls-färger-och-tecken
Läst 1247 ggr
Ayrin
4/12/17, 12:08 PM

Sheltiepäls - mygg, kyla och väta?

Hejsan!

Går i hundskaffartankar och har börjat snöa in mot sheltie. Jag vill ha en glad träningskamrat som vill köra agility nån dag i veckan, slappa hemma, och gå långa promenader, helst dessutom en hund med lågt/inget viltintresse. Låter det som jag är på rätt ras?

En fråga dock, vi håller till till fjälls lite av och till, med allt vad det innebär av kyla, blåst, nederbörd och framförallt mygg. Jag är inte främmande för att dra på hunden ett täcke när man ska vara ute länge i stark kyla, men myggen är det svårare att skydda mot, där krävs nästan att hundens päls gör det stora jobbet.

Så… ni som har sheltie, hur klarar de sånt? Har de en tillräckligt funktionell päls för att ha en chans att tycka det är någorlunda kul att tillbringa lite tid utomhus i Norrlands inland? För min nuvarande hund (borzoi) tycker uppriktigt talat livet är pest så snart vi lämnar byn…

Annons:
Kitten86
4/12/17, 3:18 PM
#1

Hej, Roligt att du är inne på att skaffa en sheltie, och visst låter det som du finner allt du söker efter i en sheltie! Det här med viltintresse beror på hur man definierar det. Mina kan ta upp ett spår efter vilt och/eller markera mot där vilt befinner sig men sticker egentligen aldrig. Skulle de sticka så blir det kanske 10 meter ifrån mig innan de vänder och kommer tillbaka. Jag bor ändå på landet och vistas mycket med mina ute i skog och mark, alltid lösa…. Kyla klara mina hur fint som helst. Varit ute på långprommisar i skogen när det varit mer än -25 och mina har aldrig visat tendens på att frysa. Jag har inhägnad tomt och det är inte heller helt ovanligt att mina gärna lägger sig en timme, en och en halv, sådär bara i en snödriva mitt i vintern…. Väta klarar de också bra. Min mellersta gillar dock inte att bli blöt i ansiktet så det beror lite på hur det regnar om han tycker att det är okej, men fryser gör de inte iaf! Mygg har mina klarat superbra. De är så klart känsligare för angrepp i ansiktet, runt/i öronen samt magen mot bakbenens ljumskar. Jag har varit med mina ett par gånger i nordligare Norrland och där finns det monstermygg och knott som kan vara envisa. Då har jag tagit lite bäckolja eller liknande och lagt ett tunt lager i mina händer och sen strykit hundarna på känsliga ställen vilket fungerat super. Man får ju dock stå ut med doften, ifall man inte gillar den, även när man kommer in i mindre utrymmen typ bil eller stuga 😉 Jag hade förr en dvärg pudel som istället fick på sig ett tunt täcke som jag innan han fick det på sig sprayade med myggmedel vilket också fungerade bra.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

emma93
4/12/17, 6:59 PM
#2

Jag instämmer helt med #1 . Och jag tror verkligen att du är inne på rätt ras. Just det med jättemycket mygg har jag nog aldrig varit med om, men mycket knott. Och det är mest runt ögon som de verkar få det besvärligt upplever jag. Men jag tror också på att smörja in med nåt som är avskräckande för myggen så borde pälsen klara det mesta på kroppen, så länge man inte klipper eller rakar hunden.

Ayrin
4/18/17, 10:45 AM
#3

Tack för svar :)

Upp till toppen
Annons: