Annons:
Etikettskador
Läst 1258 ggr
L.Hanna.L
2017-04-15 17:55

Veterinärbesök och vaccinationer

Min kille har nu fyllt ett år, vi ska iväg nästa vecka och vaccinera honom. Bör man göra någon annan undersökning som tex ögon eller höfter också?

Annons:
emma93
2017-04-17 15:28
#1

#0 Vad glad jag blir att du kan tänka dig att göra vissa undersökningar! Det kan ju ge viktig information till en själv, samt även för rasen. 

Jag tycker det är viktigt att röntga mina hundar  och då brukar jag vänta tills de är 1,5 år, men det är inget som hindrar att göra det så fort din Sheltie fyllt 1 år (för att få ett officiellt resultat). Väldigt många gör det så fort hunden fyllt 1 år.  Jag vet dock inte hur det är att göra det i samband med vaccination, med tanke på att man sederar hunden inför röntgen när plåtarna skall avläsas av SKK. Men det vet ju kliniken om så det är bara att höra med dem. Jag röntgar även armbågar när jag ändå är där, och ändå skall sända in till SKK (blir billigare att sända in det samtidigt än vid separata tillfällen). Jag har också på vissa hundar kollat patellastatus.

Vad gäller ögon så är rekommendationen att ögonlysa hunden som vuxen och då innan avel om den skall gå i avel. Jag brukar ögonlysa dem runt 2 års åldern då jag inte släpper dem i avel innan dess, och då det är endel ögonproblem som sällan visar sig tidigt i livet. Så skall du endast ögonlysa din hund en gång som vuxen, så avvakta lite, är mitt råd. Det ger mer info till dig.  Men kan du tänka dig att ögonlysa lite då och då så är det ju toppen att göra det även nu. Det kan ge bra info för vidare avel av släktingar, även om inte just din hund skall gå i avel.

Just vid ettårsvaccinationen brukar jag passa på att ta blodprov och sända in till Laboklin för att göra vissa genetiska tester som intresserar mig.  Jag passar på samtidigt när jag ändå är hos veterinär för att slippa fler klinikavgifter. Veterinären kollar ID och jag har med mig ett formulär som jag fyllt i med hundens uppgifter samt vilka tester jag vill göra.  Viktigt för mig är att veta hundens MDR-1-status för att veta huruvida den riskerar att vara överkänslig mot vissa mediciner eller preparat vid sövning etc. Man kan också kolla blödarsjuka, vWdIII som det heter på Shelties. Jag har också kollat CEA på de som är ögonlysta fria som valpar (detta är dock mer om man håller på med avel, som det kan vara bra att veta).  Numer kan man också kolla en typ av PRA i rasen, via dna-test. Dock skall man vara medveten om att det verkar finnas fler varianter av PRA i rasen, än enbart denna. Ja det finns endel tester att göra om man vill, men fördelen med att ta blodprov och sända in är att Laboklin sparar provet i 10 år gratis, och under den tiden kan man helt enkelt maila och be dem göra ytterligare tester på sin hund utan att sända in nytt prova. Man kan även svabba och sända in, men det ger lite mindre material att jobba med när man skall lagra det länge tänker jag. Och det är helt klart att föredra att veterinären utför testet oavsett vilken metod man väljer, just för id-kontrollen(annars kan aldrig testet anses officiellt).  Så jag brukar alltså ta blodprov när jag ändå är på plats, sända in, och sen börjar jag att beställa de tester som känns viktigast för mig och så fortsätter jag med andra längre fram så behöver jag inte få så stor kostnad på en gång. Och inte behöver jag bestämma mig direkt för vilka tester jag vill ta heller. T.ex så tillkom ju nu PRA-test efter att jag sänt in mina prover, och då är det bara att be Laboklin testa för det också. Och ang olika laboratorier så finns det olika att sända till, men Laboklin är ett av de som är godkända av SKK, och anses tillförlitlig. Jag tycker det har funkat toppen med dem.

/emma93

Kovus
2017-04-19 10:40
#2

Hoppas det är OK att jag frågar i tråden =)

#1 Vad kostar det ungefär att göra alla de testerna som du räknade upp?

emma93
2017-04-19 12:25
#3

#2 Tänker du på precis allt, ledröntgen, patella, ögon och DNA-tester eller bara DNA-tester? Klinikavgifter, röntgen och andra undersökningar varierar endel beroende på vart man går. Däremot går ju SKK's avläsning att säga exakt (har det inte i huvudet, så det får jag återkomma till). DNA-testerna har en viss summa satt per test, beroende på test, t.ex så är CEA det dyraste, men sen är det vissa paketpris och även rabatt om man är med i rasklubb. Så det är lite varierande beroende på de sakerna. Jag har inte i huvudet vad varje kostar, då jag spridit ut det genom åren och inte testat allting just nyligen (mina yngsta är idag 6 år). Men om du vill kan jag återkomma med  lite vad det kan kosta, men inte på några dar tyvärr då jag är upptagen fram till helgen.

emma93
2017-04-24 19:06
#4

Ville bara skriva att jag inte lagt in nånting än då jag inväntar svar från #2 om vilka saker som är intressanta, vad gäller priser. Det tar sin lilla tid att kolla upp, och jag har fullt upp just nu så därför avvaktar jag svaret. Ha en fin måndag allihop! :)

Kovus
2017-05-11 00:58
#5

Oj jag har inte varit inloggad på jättelänge men tack så mycket för att du svarade! :) Jag är mest nyfiken på de tester man brukar ta/är intressanta att ta inför avel? Inte för att jag ska avla utan att jag är nyfiken på uppfödning :)

emma93
2017-05-13 21:12
#6

#5 Aha, ok :). Det finns inga krav på tester inför valpregistrering hos SKK, men väl rekommendationer från SSSK (rasklubben). Vi har tidigare haft ett hälsoprogram i SKK där det då var ett krav med ögonlysning inom ett år inför parning, men nu är det borttaget och ersatt med rekommendationen att ögonlysa vid vissa åldrar. Det är dock bra att ögonlysa vid de åldrarna även om man inte avlar, då det kan ge information om vilka gener som kan ligga dolda hos föräldradjuren. Vi väntar nu på det reviderade RAS-dokumentet för att se exakt hur rekommendationerna utformas, och om det eventuellt kommer till några andra rekommendationer rörande andra hälso- och mentalitets-utvärderingar. Vad jag tycker är viktigt framgår av mitt första inlägg ;-). Men för tillfället, utan att det nya RAS kommit så är det ögonlysning som gäller och det brukar ligga runt 700 kr per tillfälle och hund dit jag går.

Annons:
emma93
2017-05-16 11:35
#7

Ang kostnader så har jag slängt ut lite krokar för att se vad olika saker kostar idag. Jag stötte dock på lite frågetecken rörande gentesterna då det tillkommit alternativ via Laboklins lab och jag har skrivit till SKK för att höra om alla alternativen anses ok från deras sida inför eventuell registrering i deras databaser längre fram. Så jag får återkomma när jag fått svar, då det skiljer endel i pris på de olika alternativen. Det rör sig om licenser och patent mm.

emma93
2017-05-23 13:08
#8

Nu har jag fått ett svar från SKK att det inte fanns något svar rörande just tester för Shelties pga att vi ännu inte har nån central registrering av DNA-tester på vår ras i Sverige. Det är i slutänden SKK som beslutar vilket laboratorie som är ok inför registrering av resultatet av ett visst test. Men generellt kan man säga att man skall välja ett större välrenommerat laboratorie och om möjligt välja det labb som har patent eller tillstånd att utföra testet i fråga. Då är det störst chans att få det registrerat i framtiden, och framförallt är det tillförlitligt resultat. 

Så jag har resonerat som så att jag använder Laboklin, då det räckt med att sända blod/tops till dem så har de licenser att testa det jag vill, jag behöver inte sända till olika labb då de sköter om det. De har olika alternativ på t.ex CEA och PRA och det kostar mer om de sänder vidare DNA till Optigen i USA för att de skall göra testet än om Laboklins partner gör det i Europa. Man får dock inte Optigens certifikat då, men väl ett lika tillförlitligt resultat. Jag vet att Laboklin anses godkänt av The Kennel Club och de listar resultat för testade Shelties i sin databas, så jag känner mig trygg med att det är ett bra labb. Det finns dock billigare labb, men jag skulle inte våga mig på det då jag hört mindre bra saker om vissa. 

Så till några prisexempel host just Laboklin:

Här är en länk till vad man kan testa en Sheltie för, och de har vissa kombinationstester som gör det lite billigare än att göra tester separat. Sen kan man även få rabatt om man är medlem i t.ex SKK eller SSSK och mailar dem bevis på det. 

https://shop.labogen.com/en/order-genetic-test/dog/shetland-sheepdog-sheltie/

Kan tillägga att även PRA testas hos Optigen (förutom det exemplet som finns i länken) och det kostar då ungefär 100 euro ytterligare om jag minns rätt. Och då får man certifikat utfärdat. I övrigt kommer resultatet utprintat på ett papper hemsänt till dig, och på mail. 

Ögonlysning skrev jag ovan ungefär vad det kostar. (700-900 kr har jag fått lägga de senaste åren. Ibland mängdrabbat när jag kommit med många hundar).

Röntgen av HD/ED brukar jag lägga ca 1800 kr har jag för mig. Men detta varierar säkert mycket beroende på vart man går. Huvudsaken här tycker jag är att man inte stirrar på priset utan på att det är en duktig klinik som kan sin sak i just röntgen inför avläsning hos SKK, och att de är duktiga på MDR-1 så att man inte ger Sheltie med muterad gen mindre bra preparat. Det priset jag skrivit är ett bra pris på en mycket duktig klinik, så bara för att man ser ännu dyrare så betyder det inte alls att det är en bättre klinik. Bästa är att höra runt bland folk som röntgar mycket, vad som är bra. Vissa har börjat be om plåt på ryggen också, för att se om det finns extra ländkotor då det förekommer i rasen. Finland har börjat föra register på detta såsom jag förstått det. Så det kan ju vara en idé att passa på när hunden ändå är på plats och sederad. 

Om jag nu glömt någon kostnad på något av testjag föreslog, så hojta till!

/emma93

Kitten86
2017-05-24 21:05
#9

#8
När du lagt beställning/order hos Laboklin (via hemsidan?) har du då sänt efter materialet också och blir det då automatiskt en order lagd så att du endast skickar in blodproverna och sen får ett svar tillsammans med en räkning skickad till dig eller hur har det varit?

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

emma93
2017-05-25 10:09
#10

# 9 Jag kan tyvärr inte svara på det. När jag sände in blodprov för mina senast så fanns inte formuläret på hemsidan utan jag skrev ut remissen (ett pappersformulär) och den info som fanns på hemsidan om vilka rör som behövdes för specifikt prov.  Veterinären hade materialet. Men jag har vänner som beställt test-kit (t.ex tops) från dem och det har funkat fint. Minns inte om de mailade eller fyllde i formulär.  Sen har jag fått svar från Laboklin via både mail och vanlig post (mailet kommer ju snabbare) och senare har en räkning mailats. Jag hade senast förra veckan mailkontakt (funkar oftast väldigt bra och snabbt) och beställde ett PRA-test på en av mina som de då redan har blod från (han var förövrigt gen-fri :-D). Så tveka inte att maila dem, det funkar finfint på engelska, om dina undringar.

Upp till toppen
Annons: