Annons:
Etikettsheltiens-egna-personlighet
Läst 1179 ggr
Searchingmoonwolf
5/2/17, 8:52 PM

Tik vs hane

Frågan kan tas bort om det ren finns någonstans svarat om detta, har dock inte själv hittat det.

Vad för skillnader i allmänhet (t.ex. lynne, träning, etc. ) är det mellan hanar och tikar? Brukar bägge komma överens med andra hundar och hundar av samma kön?

Annons:
Kitten86
5/2/17, 10:47 PM
#1

Inom andra raser kan det vara rätt så stora skillnader mellan just hanar och tikar men inom sheltie kan iallafall inte jag påstå att den är speciellt tydlig eller stor. Det som skiljer är ju, det uppenbara, att tikar löper. Sen skiljer sig pälsmängden åt lite grann (hanar har i regel mer än tikar) plus att en tik fäller mer/oftare, massor i samband med löpen, medans en hane kan beskrivas som att de småfäller hela året vilket gör att det är mindre påtagligt att de fäller.  Mentaliteten har iallafall inte jag märkt någon skillnad som kan påvisas ha med deras kön att göra och inte heller vad gäller något annat. Har haft en sheltie tik boendes hos mig i rätt långa perioder fram och tillbaka men äger annars hanar själv och det är främst för att jag trivs bäst med hanar.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Searchingmoonwolf
5/3/17, 9:13 AM
#2

Har själv haft två hanar (kooiker o jaktgolden) o båda har varit fysiskt sjuka och mycket hormonella av sig, vilket betyder att de har reagerat negativt på speciellt hanar (även tikar efter kastrering). För mig var det med bägge en bra "hormonell lösning" att kastrera. Så har haft "löpska" hanar typ i ett och det är svårt när koncentrationen inte finns så mycket på mig…

Hittills har jag själv valt hanar just för löptiden hos tikar o för att man skulle kunna, inte med mina, träna hela tiden… (med en del tikar går det juh inte omkring löptiden). Funderar nu om jag borde pröva med en tik för att få veta hurdana de är… även om det alltid finns rasskillnader. Sheltien är obekant för mig.

#1 Va där det som gör att du trivs bäst med hanar?

_Wilma
5/3/17, 10:58 PM
#3

Flertalet shelties gillar att träna och över huvud taget att få vara med på olika aktiviteter. Många lyckas bra i agility, rallylydnad mm. 

Jag har bara haft tikar och har bra erfarenhet av dem. Tycker inte att de förändrar sin mentalitet under löpen. De vill hänga med som vanligt. 

De flesta har nog bara tikar eller bara hanar, har man båda måste de ju hållas isär under löpen. Fast annars kommer sheltietikar och sheltiehanar bra överens.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Kitten86
5/4/17, 12:32 PM
#4

#2
Rent generellt trivs jag bättre med hanar eftersom de oftast är jämnare i temperamentet då tikar brukar kunna vara lynniga osv under just löpen plus att jag hittills har velat slippa hålla på med löp och allt vad det innebär. Men som jag skrev så skulle jag mycket väl kunna ha en sheltie tik eftersom de är så jämna hela tiden oavsett i temperament osv bara själva blödandet jag vill slippa. Jag har även bara haft hanar, både sheltie och andra raser, som är hur fina som helst runt tikar och som, även om tikar löper, är fullt kontakt- och träningsbara (förutom vid "rätt tidpunkt" såklart).

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Upp till toppen
Annons: