Allmänt

Noah & Alde

2017-05-04 19:55 #0 av: futurehearts

En liten uppdateringstråd för mina killar, Noah (2 år) och Alde (nästan 10 veckor)

Anmäl
2017-05-04 20:29 #1 av: Kitten86

Vad roligt med en egen tråd för dina grabbar! ska bli kul att följa båda två men framförallt lillkillens uppväxt Skrattar

*Medarbetare på Sheltie Ifokus*

Anmäl
2017-05-05 08:11 #2 av: _Wilma

Så kul med en egen tråd! Glad Ska bli spännande att följa! :)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Anmäl
2017-05-05 20:48 #3 av: futurehearts

Igår var vi och gick Aldes första "promenad"! Allt gick bra, han blev mest buren men var superduktig de bitarna han fick gå själv. Han gick även i koppel för första gången vilket han brydde sig förvånansvärt lite om.  Han fortsätter förövrigt att terrorisera stackars Noah som inte säger ifrån... 

Noah fick kloklippning och borstning+klippning idag, lagom uppskattat som vanligt Skämtar Han fick lite sommarfrisyr i och med att jag klippte ur hans päls lite här och var (ni kan ju gissa hur snygg han blev Skrattar) Men nu när värmen kommit ordentligt värderar jag hans komfort högre än utseende. Han ska även få en balansboll beställd för hans sjukgymnastik som vi måste komma igång med

Anmäl
2017-05-09 21:01 #4 av: futurehearts

Här kommer en lång uppdatering!

Så... I söndagsmorgon åkte vi in med Alde till veterinären. Under förmiddagen på lördagen jagade han Noah som sprang upp för trappstegen in i uterummet. Alde följde efter och när Noah sprang därifrån kastade han sig ut för trappan. Lillebror följde såklart efter, fast landade inte lika snyggt. Han skrek till men sprang iväg efteråt, men efter en stund märkte vi att han vinglade och haltade på ett bakben. Då ringde vi veterinären direkt, men dom hade inga tider den dagen utan vi fick en tid följande dag istället. För säkerhetsskull ringde vi runt till andra veterinärer också för att se om de trodde att det var akut och om de i så fall hade några tider. De vi pratade med tyckte inte att det verkade så akut utan att vi skulle återkomma om han slutade stödja på benet. Under kvällen blev han bättre och sprang runt som vanligt utan att halta, så vi åkte in på morgonen istället. 

Han var superduktig hos veterinären, och dom hittade inga fel på honom vilket var väldigt skönt, mitt lilla oroliga hjärta var ganska trasigt där ett tag Brustet hjärta

Utöver den dramatiken har det inte hänt så mycket. Han har lärt sig sitt, så det är ju kul! Det började med att jag väntade att sätta ner hans matskål tills han satt ner och efter två gånger kommer han och sätter sig bredvid en varje gång man går in i köket... Skrattar Han terroriserar fortfarande Noah, men vi försöker gå emellan för att inte Noah ska bli helt överkörd, stackars lille mesen Hjärta

Vi har beställt lite grejer till dom också. En liten pool, en ryggsäck för att bära Alde i och balansboll+lite andra balansgrejer till Noah för hans sjukgymnastik, så nu väntar vi på att det ska komma. Ska bli skönt att Alde får någonting annat att plaska i istället för fågelbadet Skämtar

Anmäl
2017-05-11 11:07 #5 av: _Wilma

Kul att få följa Alde och Noah! Glad

Skönt att det gick bra med bakbenet, förstår att du blev orolig. Man vet ju att man ska vara försiktig med hopp hela första året, men det är ju inte lätt när man har en storebrorsa som är van med trappor.

Anmäl
2017-05-11 12:50 #6 av: Kitten86

Förstår precis vilken smärta och oro man känner vid tillfällen som den med Noah och Alde! Phoenix ska ju mer än gärna springa och hoppa osv precis som sina storebröder och ibland blir det ju situationer som hans lilla kropp inte riktigt har samma förutsättningar att klara av som de äldre grabbarna!! Men hittills har allt gått bra Glad

Skönt att höra att hans ben klarade sig bra och hoppas att ni slipper fler "skrämsel" situationer....

Anmäl
2017-05-12 23:25 #7 av: futurehearts

#5 Ja, man blir så jäkla irriterad på sig själv när man försöker sitt bästa med att hålla honom ifrån hopp och så är man lite för långsam när något sånt händer Vilar huvudet i handen

#6 Han är så modig och orädd att han inte har någon vidare koll på vad han gör, han stannar aldrig upp för att tänka efter. Men vi hoppas att han kan lugna sig lite iallafall så vi slipper mer läskiga situationer. 

Det kan inte vara lätt för Phoenix med två storebrorsor! Då gäller det att hänga med. Valparna tar ju efter både på gott och ont har vi lärt oss här hemma Skrattar

Anmäl
2017-05-12 23:34 #8 av: futurehearts

Nu har sjukgymnastikutrustningen kommit hem. Noah och jag testade lite idag och han var superduktig! Det ska bli roligt att träna lite sånt med honom Glad

Jag köpte även lite mush till honom som vi ska gå över till, än så länge verkar det lovande. Han är väldigt kinkig med mat så vi håller tummarna för att han inte ska tappa aptiten för den.  Vi valde vaisto röd då han har så torra trampdynor och den ska hjälpa med det. När jag ändå var iväg blev det också en hel del godis inköpt vilket uppskattades! Skrattar

Imorgon har Alde bott hos oss i två veckor och han blir 11 veckor gammal, stora killen! Det känns som att han växter för varje dag som går. Han biter lite mindre i fingrarna, vi har tränat på att klippa klor och borsta tänder, han är duktig när vi gör kortare utflykter utanför tomten. Jag tror att han kommer bli en superrolig hund när han mognat lite, förhoppningsvis tycker han att det är roligt att träna när tiden är inne. Han känns lovande för agility med hans mod och spänst. Han är även väldigt matmotiverad, mycket mer än vad Noah var, så det bådar ju gott! 

Anmäl
2017-05-22 19:17 #9 av: Kitten86

Hur är livet med er flock? Växer lilla Alde så det knakar?

Anmäl
2017-05-22 20:28 #10 av: futurehearts

#9 Ja, verkligen! Han blev 12 veckor i lördags och blir 3 månader på torsdag. Han är redan lika stor som Noah var när han var runt 4 månader, ca 30 cm hög och 4 kg. Så det lutar väl mot att han blir lite större än storebror.  

Vi var på vaccination idag och det gick bra. Alde var lugn som en filbunke i väntrummet medans Noah gnällde för att han inte fick hälsa på alla... Vi var också i djuraffären för första gången med båda killarna och köpte en sele till Alde. Han har innan fått använda Noahs gamla selar men de satt inte bra på honom så han fick en egen Glad

Annars rullar allt på, Alde är fortfarande en liten pest i Noahs ögon. Men ibland, om Alde är lugn, får han komma och lägga sig hos Noah en stund och vila. I dessa stunder blir ens hjärta dubbelt så stort, mina fina killar Hjärta

Anmäl
2017-05-22 20:35 #11 av: futurehearts

Lite bilder när dom ligger och sover tillsammans Kär

Anmäl
2017-05-22 21:08 #12 av: Kitten86

Så söta de är tillsammans, må jag säga! Småsyskon är ju alltid en pest och pina till och från, det är ju något som tillhör Skämtar Skönt att allt gick bra vid vaccineringen också!

Anmäl
2017-05-23 08:47 #13 av: _Wilma

#11 Så fina bilder! Glad

Anmäl
2017-05-31 20:26 #14 av: futurehearts

Han börjar bli så stilig lille plutten Kär

Anmäl
2017-06-02 07:45 #15 av: Kitten86

Han börjar se mer och mer vuxen ut nu....

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.