Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 1087 ggr
Searchingmoonwolf
2017-08-22 10:31

Valps vallande av fötter

Hejsan!

Jag undrar hur ni brukar göra med valpar som vallar fötterna när man är ute och går på gården?

Jag kör gärna ett "mjukt" sätt på skolningen/tillsägningen, så jag vill gärna inte säga "nej"…

Bara jag hinner så ska jag presentera vår 8 veckors valp vi fick hem i fredags med bilder. ❤️

Annons:
Searchingmoonwolf
2017-08-22 13:48
#1

Här kommer en video jag har igår tagit "så där bara" för att få nån video på "vallningen".. Ingen tanke på alltså att jag skulle sätta ut den… 😃

Video

_Wilma
2017-08-22 13:55
#2

Det tillhör valpbeteendet att valla fötter och även att bitas. Det brukar gå över om man avleder och inte uppmuntrar beteendet. Hitta på något roligt med valpen (lek, spring, kasta en boll).

Det jag tycker är viktigast i valpåldern är att skapa en bra relation, matte och husse ska vara de mysigaste, tryggaste personerna. Då vill jag inte fya och förbjuda för mycket. Positiv inlärning ska så klart dominera. 

Intressant att få höra hur det går med vallandet när den blivit lite äldre.🙂

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Searchingmoonwolf
2017-08-22 14:50
#3

#2 Denna tjej verkar ha mycket ego (eller är det osäkerhet?). Hon ger inte upp i första laget.

Har försökt att springa, då verkar hon tyvärr bli mer eggad. Ska följa med och se om  all aktivitet eggar henne mera än att stoppa beteendet. Hoppas på att det räcker just med att man avleder. Frågan är juh då hur man ska lugna ner situationen/henne…?

De e juh de där just, vill ha en positiv skolning - vilket jag strävar till i det längsta.

Jojaton
2017-08-22 15:07
#4

#3 Ryggsäcken är en bra metod för att lugna ner valpen! Min valp är 11v och vi jobbar på att få ryggsäcken att funka, går långsamt framåt. Just nu är det roligare att bita i händerna, men ibland klarar han av att varva ner ordentligt. Är på jobbet och har inte riktig tid att förklara utförligt hur man gör just nu, men sök på "bodfäldt ryggsäcken" eller liknande så kommer säkert massa upp!

Johanna - Instagram

Searchingmoonwolf
2017-08-22 15:18
#5

#4 Ryggsäcken är bekant och har faktiskt tänkt lära in den. Dock i ett senare skede. Blir att börja öva in den nu istället. Känns att valpen är så sjuttons liten och att man alltid måste gå ner på knän för att få till "ryggsäcken".

Har du kört på något annat vis än att gå ner på knäna?
Har även tänkt köra med att smeka lugnt och försiktigt på bröstet i lugnande syfte.

Lavine
2017-08-22 19:12
#6

Jag skulle inte ha sett det där som vallning, mer som bus och att hon håller koll på var du är och vad du gör. Hon är ju så liten, så det hon ser bäst är dina fötter! Springer du tror hon nog att ni busar riktigt mycket.

Jag hade inte brytt mig så mycket om det där nu när hon är så liten och nyinflyttad. Om valpen är i vägen för där jag ska gå hade jag nog bara böjt mig ner och hållit för med handen så hon inte springer på mig.  Risken är ju då att hon börjar bita i handen, men då hade jag väl tagit tillfället i akt och satt mig ner och myst lite! Gulligt och följsamt hade jag betraktat det där som! Lycka till med en fin liten valp.

Annons:
Kitten86
2017-08-22 20:34
#7

Jag håller med Levine…. Jag ser inte det där alls som vall beteende utan snarare  som klassisk valplek och att hon försöker få igång dig på bus! Valpar, speciellt shelties, leker gärna genom att hoppa och studsa och morra och även göra "utfall"  mot varann och de biter även gärna varann i benen/tassarna för att få reaktion och starta leken. Min yngsta, på snart 9 månader, gör det gärna fortfarande när han ska försöka dra igång de äldre på bus/lek t.ex 😂

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Searchingmoonwolf
2017-08-22 22:11
#8

#6 & #7 Det är juh det när jag har min första sheltie. Så rasen är totalt ny för mig. Har en golden och haft en kooiker och de har aldrig betett sig så här. tihii. På videon är hon rätt lugn. Hon attackerar benen rejält rätt ofta, och har nu även konstaterat att detta beteende för det mesta händer när tjejen är trött.

#7 Hur "borde" man reagera på detta, invit till lek/bus? Hur på sätt leka/busa?

Tack för era svar!

Lavine
2017-08-23 22:22
#9

Nu vet jag inte om "problemet" är större än vad som framgår, men hon är 8-9 veckor - gör inget speciellt. Mys och busa och "bonda"! Du vill ju att hon ska gilla dig, att du ska vara en kul och trygg typ.

Upp till toppen
Annons: