Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 2035 ggr
Skawil
9/21/17, 1:37 PM

Tips på kennel

Hej! Nu är det såhär att jag ska troligtvis skaffa en Shetland Sheepdog, som jag planerar att träna och tävla i agility med. Jag vet dock inte vilken kennel jag ska välja. Jag vill ha valpen runt dec/jan så det är ju ganska snart ändå. Jag bor i skåne men kan tänka mig att åka en bit. Jag undrar också vad en valp ungefär kostar ( jag vet att man inte ska köpa hund om man inte har råd men det har jag) jag är bara nyfiken på vad dem ligger på:)

Annons:
Kitten86
9/21/17, 4:40 PM
#1

En shetland sheepdog kostar omkring 12-14.000 kr. Personligen tycker jag att man främst ska hitta en kennel som man trivs med, samstämmer med tanken bakom aveln och klickar med uppfödaren tex, och sen väljer en lämplig kombination att ta en valp ifrån. Ofta om man siktar på "första bästa", både vad gäller uppfödare och valp, så är det inte alltid det blir så bra tyvärr…. Har du varit inne och kikat på rasklubbens hemsida om planerade valpar/kullar? Annars blir det att manuellt kolla igenom enskilda uppfödare hemsidor eller liknande för att se planer….

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Ellen_
10/18/17, 4:18 PM
#2

Tipsar om ”köpa hund.se” där står det alla uppfödare, planerade kullar och ej tingade valpar! Köpte min valp för 16.000 då jag tror att de börjar bli riktigt poppis=)

Sampi
11/5/17, 9:00 AM
#3

Min erfarenhet är att en sheltie kostar cirka 15.000 kr i Sverige idag. I Norge har jag sett några som tar 16.000 kr för dem. Det är ju som tidigare sagt en ras som börjar bli populär.

Sedan håller jag med #1 om att välja en uppfödare som man klickar med och känner förtroende för.

Jojaton
11/5/17, 6:44 PM
#4

15-16000 tycker jag låter rimligare än 12-14000. Importerade en valp från Norge i somras och han kostade 16000nok eller ungefär 16500sek. Jag kollade runt på hemsidor och mejlade dom jag tyckte var intressanta.

Johanna - Instagram

Upp till toppen
Annons: