Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 3915 ggr
Zenta52
2013-06-22 11:13

SKK:s och SSSK:s valpkullistor

Är det ovanligt att uppfödare inte finns med på SKK:s och/eller SSSK:s valpkullistor? Ska man undvika att köpa en valp från en kull som inte finns med där? Följer inte de uppfödarna SKK:s och SSSK:s regler för uppfödning.

Jag har mejlat till flera uppfödare och frågat om de planerar valpar i höst. En svarade att de har valpar nu som är leveransklara i augusti. Den valpkullen finns inte med på någon av valpkullistorna. Den finns inte heller registrerad i SKK:s databas som avkommor efter mamman.

Annons:
Theleonora
2013-06-22 11:28
#1

Jag vill också veta svaret. Jag har hittat annonser på blocket där de säger att de följer skk:s regler och är medlemmar där, men när jag kollar på skk:s sida finns de inte listade där.


_Wilma
2013-06-22 11:47
#2

Om man vill finnas med på SSSK:s valpförmedling måste man uppfylla vissa krav. Bl a måste båda föräldrarna ha varit utställda (lägst Good enl de senaste utställningskriterierna). Man måste också följa de specifika avelsstrategier som SKK och SSSK rekommenderar (RAS för shetland sheepdog).

Reglerna för SKK:s valpförmedling känner jag inte till. Någon annan kanske vet?

En del uppfödare (ofta lite större) följer reglerna ovan, men  finns ändå inte på SSSK:s valpförmedling. Man har förmodligen köpare ändå. Många känner nog till att de använder välmeriterade avelsdjur.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Ressu
2013-06-22 13:33
#3

Många har redan köpare till sina valpar innan valpkullen är född. Sedan så om jag inte missminner mej så kostar valpförmedlingen också (rätta mej om jag har fel). Så kan det ju också vara att hundarna inte uppfyller kraven för att slippa med på förmedlingslistan… Man kan ju alltid fråga av uppfödaren varför de inte är med.

Jag har själv köpt flera valpar som inte har varit på förmedlingslistorna. Men då har jag kollat upp hälsostatistik osv på "släktet" för hunden före sedan har jag också kollat runt lite vad andra har för åsikter om kenneln osv.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

 

Zenta52
2013-06-22 14:04
#4

Att vara med på SSSK:s valpförmedling kostar. Men jag tror inte det kostar något att vara med på Kennelklubbens. Där kommer man väl med automatiskt när kullen registreras? Den uppfödaren som svarat mig att de har valpar har inte registrerat sin kull trots att det är två veckor sedan valparna föddes. Jag har mejlat uppfödaren för att få namnet på pappan till valparna.

Kitten86
2013-06-22 16:01
#5

För att vara med på SSSK's valpförmedling ska man vara medlem i rasklubben samt att det kostar att lägga in annons där. Utöver att vissa krav måste uppföljas.

På SKK's "köpa hund" väljer uppfödaren själv om de vill vara med. Tillsammans med valparnas stamtavlor kommer uppgifter för hur uppfödaren lägger in och aktiverar just den kullen för försäljning.

Men sen finns det många uppfödare som uppfyller SKK's krav och även SSSK's krav men som ändå inte annonserar på någon av ovan sidor utan dessa uppfödare har köpare till sina kullar ändå.

Om du känbner dig osäker kan man alltid fråga uppfödaren direkt eller ringa till SKK och fråga om just den uppfödaren man är intresserad av.

Om det är så att man hittar en kull, oavsett vart annonsen ligger, men inte ser något i SKK's hunddatabas så kan det vara så att kullen inte är finns registrerad än. Annars kan det helt enkelt vara ett "fulsälj" där hundarna säljs som renrasiga men inte har stamtavla då de inte är registrerade i SKK.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Ann-Ch
2013-06-23 22:23
#6

Är valparna bara 2 veckor så är det inte konstigt att de inte är reggade än, du får nog vänta några veckor till innan de finns med där.

Har man spekulanter så lägger man inte ut på valpförmedlingen.

/Anki

Annons:
Ressu
2013-06-25 23:25
#7

Vet inte om ni gör annorlunda i Sverige, men här i Finland så görs valpgranskningar vid 6-8 veckor och då chippas även valparna och efter det först registreras valpkullen av kennelklubben.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

 

_Wilma
2013-06-25 23:42
#8

I Sverige veterinärundersöks valparna strax innan de säljs (ofta vid 8 veckor), och identitetmärks (tatuering eller chip) och reggas i SKK. De flesta sheltievalpar ögonlyses också vid denna tidpunkt. Det är vissa ögondefekter som lättast upptäcks innan ögat pigmenteras (alltså innan 10 veckor). Ögonlysning är dock inget krav för registrering i SKK, men SSSK rekommenderar sina uppfödare att ögonlysa valparna.

#7 Är ögonlysningen vid 8 veckor obligatorisk i Finland för shelties?

Sajtvärd på Sheltie IFokus

emma93
2013-06-26 13:37
#9

Som #6 skriver så är det inte konstigt att 2veckors-valpar inte är reggade i SKK. Det är snarare ovanligt att de registreras så tidigt efter födseln. I normala fall skriver hanhundsägaren på registreringspappren efter att tikägaren betalat avgiften till hanhundsägaren, vilket ofta baserar sig på antalet överlevande valpar (och man har då ofta skrivit in i parningsavtalet vid vilken vecka man senast betalar, och det brukar inte vara allt för tidigt eftersom det kan vara valpar som inte klarar de första veckorna). Och många avstår valphänvisningen av de skäl som flera skriver innan, de har valpspekulanter i alla fall. 

Själva handläggandet av registrering av kull brukar gå fort hos SKK, men nu i sommartider flaggar de för att det kan dröja (många valpar som föds i semestertider). Men just vad gäller kullen som är 2 veckor så låter det väldigt tidigt att ens ha sänt in registreringsansökan.

Ressu
2013-06-27 13:20
#10

#8 Nej, det är bara en rekommendation från sheltieklubben. Dock anser jag att det borde bli ett krav på det då vissa ögonproblem hos sheltien syns bäst i tidig ålder.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

 

_Wilma
2013-06-27 14:29
#11

#10 Håller med dig om att valparna bör ögonlysas vid ca 8 veckors ålder. Det är en trygghet både för köpare och säljare. :)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Upp till toppen
Annons: