Annons:
Etikettfakta-om-rasen
Läst 31972 ggr
Moa-16
2009-06-09 15:43

shetland sheepdog en bra första hund?

Hej. Har tänkt länge på vilken ras som kan passa mig har bl,a varit inne på tax chihuahua Jrt, Ja listan kan göras lång. Jag vill hålla på med Freestyle och agillity. Men jag vill ha en liten hund som inte behöver timmars av motion för att må bra. Har hört att dom lätt går upp i varv. Stämmer det?. Vad tror ni skulle en Sheltie passa mig?. Eller har ni något annat ras tips?.

Annons:
Soffe
2009-06-09 17:26
#1

Ja du har ju fått många bra tips på hundar.ifokus, så jag skulle säga att en Shetland Sheepdog passar bra som första hund Ja.. Lätt att gå upp i varv.. Beror på hur du är som ägare, men oxå på hundens temperament.. Det finns både lugnare och livligare Shelties.. En hund blir oftast vad du som ägare gör den till..

Ett tillägg.. Det är inte bara motion en hund behöver, utan mental aktivering oxå är mkt viktigt! Jag har läst att andra skriver att raser som ex. Boxer, Flatte osv kräver många timmars promenad om dagen.. Det är inte själva promenaden i sig som gör hunden trött, utan det är när den får använda huvudet! En hund som inte får utlopp för sin mentalitet blir konstig till sist och hittar på massa dumt som den inte får göra, alltså hunden mår dåligt.. Det är mkt att tänka på när man ska köpa hund.. Att man köper den ras som man vet att man orkar med och har tid med..

Lycka Till!

Moa-16
2009-06-09 17:37
#2

Vill ju veta mer om den rasen;). Såklart dom behöver mental aktivering också.

Soffe
2009-06-09 17:52
#3

Vad vill du veta mer om Shetland Sheepdog?

Moa-16
2009-06-09 17:55
#4

Är ju svårt att säga sådär. Är det inget speciellt man behöver veta om rasen?. Annars undrar jag också om man ska trimma dom?. För dom blir väl himmla smutsiga med den långa pälsen?

Soffe
2009-06-09 18:01
#5

Det som jag tycker är speciellt är väl att dem än har lite vall i sig än och kan få för sig att valla cyklister o så, men det har jag ingen erfarenhet av än.. Dem är signalkänsliga, känsliga överhuvudtaget skulle jag vilja säga.. En Sheltie är lättlärd, pigg och alert.. Hänger med på det mesta..

Det man trimmar är under tassarna där pälsen växer oxå och sen haserna på bakbenen kan man klippa oxå och vid öronen där det kan bli mkt päls.. Annars räcker det att borsta igenom hela pälsen någon gång i veckan eller som man tycker det behövs..

Futurity
2009-06-09 18:02
#6

Nej, sheltiesar blir inte så smutsiga pga att deras päls är lite vatten och smuts från stötande. Vill du vet mer om sheltiesar kan du gå in här LÄNK!

 
 
 
 

Annons:
Moa-16
2009-06-09 18:04
#7

Jo har varit inne där. Men vill ju fråga folk som har den rasen såklart. Ja ja tack för hjälpen……….

Futurity
2009-06-09 18:08
#8

Jag tror dom som skrvit på Sssk också har sheltiear!Flört
Men det är trvligt att du frågar! Men jag tror du hittar mer info där.

 
 
 
 

Moa-16
2009-06-09 18:11
#9

Ja men här är ju ett forum för sheltier då kan jag ju fråga här. Där står ju bara massa fakta. Vilket kan vara bra. Men inget är så bra som att fråga ägare om rasen=)

Moa-16
2009-06-09 18:20
#10

Sen så skulle jag gärna vilja ha tips om uppfödare?.

SparklingTindra
2009-06-09 19:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#10 Det är lättare att tipsa om uppfödare om du skriver vart du bor och hur långt du är villig att åka för att träffa och att hämta valpen.

Pälsen på en sheltie är precis som Futurity säger, vatten- och smutsavstötande (till viss del, självklart kan dom, precis som alla andra hundar, bli både blöta och smutsiga). Den är även isolerande, vilket skyddar mot både värme och kyla.Om man gräver ner händerna i pälsen på en sheltie så är det ofta svalare där inne än ovanpå pälsen, en varm sommardag.

Om man klipper ner en sheltie så förstör man pälsens funktion, den blir blöt lättare, underullen blottläggs mer och då är den heller inte så isolerande längre och den blir lättare smutsig.

Sheltien är en ganska aktiv ras på så sätt att den orkar mycket. Mina två är ganska aktivitetskrävande och får dom inte nog med både motion och aktivering varje dag så blir dom lite odrägliga, men det är nog till stor del för att jag alltid har varit aktiv med dom.

Dom passar utmärkt till lydnad, freestyle, agility, treibball, rallylydnad m.m. Dom är lättlärda, smidiga och snabba.

Man bör vara väldigt noga med miljöträningen när dom är små, på grund av att dom kan vara av det lite mer försiktiga slaget. Dom bör vänja sig vid ljud, andra hundar i olika storlekar och färger, mycket folk o.s.v. Ta med den överallt.

Sheltien är en ras som har lätt till skall, men det är också individuellt hur ofta dom använder det. Så vill man ha en hund som inte skäller så mycket så bör man vara beredd på att man kanske får träna på det.

Pälsen är lättskött, borsta en gång i veckan eller när du tycker att hunden ser rufsig ut. Om man borstar för ofta eller om man använder karda i pälsen så blir den sliten. Dom får inte tovor särskilt lätt, en del får bakom öron och bakom benen.

Om det är något mer du undrar över är det bara att fråga. =)

Moa-16
2009-06-09 19:53
#12

Tack!. Var mycket bra skrivet=). Jag bor i Eskilstuna och vi kan nog tänka oss att åka ganska långt men det är så klart bättre ju närmare den är. Sen undrar jag om det finns olika storlekar på dom?. Jag tycker att vissa ser nästan ut som en Collie i storleken och vissa är så mycket mindre?. Eller har det mycket med kön att göra?

Futurity
2009-06-09 20:15
#13

Tikar ska vara runt 35 och hanar runt 37, det får högst avvika med 2,5 cm.  Men så klart finns det många som blir förstora och några som blir försmå. Men jag tror att man tycker att vissa ser så stora ut och andra så små är hur fluffig dom är. Har dom mindre päls så ser dom mindre ut.

 
 
 
 

Annons:
GuUuLd
2009-06-09 22:58
#14

#12 I Eskilstuna och runt om finns det ett antal kennlar.. Tex. Frideborgs som min hund kommer ifrån & Törnlundas sen vet jag att det finns någon mer där i krokarna.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

[Malin3033]
2009-06-10 11:47
#15

#12 Finns massor med bra kennlar runtomkring där du bor! Te.x Eastdale, Eastflash, Mojsans (där kommer min tös ifrån, hon är även medlem på sheltie.ifokus), Revärens m.fl. Kika på sssk.org.

Jag äger en sheltie på den mindre sidan, hon är endast 32cm i mankhöjd, en liten trf. tik som heter Ronja. Har aldrig varit med om en sådan tålmodig hund, hon älskar att vara ute och vi tävlar i lydnad och i agility. Inne är en lugn och snäll som ett lamm, dock har hon något lätt till skall om det ringer på dörren, men blir snabbt tyst när man säger till henne. Hon är något osäker på hundar och bryr sig inte särskilt mycket om människor, bara dem hon känner. Det är riktigt skönt då hon alltid går lös på promenaderna, går in vid min sida om vi möter någon och bryr sig inte alls.

Fördelen med att ha nära till kenneln är att om uppfödaren arrangerar valpträffar osv så har man alltid nära. Vet att vi alltid brukar ta en sväng förbi min uppfödare om vi är ute och åker i området, och det känns så bra att alltid vara välkommen!
Jag tycker det är viktigt att det "klickar" mellan uppfödaren och valpköparen, då det är svårt om man inte kommer överens, speciellt om man ska ha en hund på foder.

Mvh
Malin

Moa-16
2009-06-10 12:47
#16

Jo har funderat att ta en hund på foder också. Men hur är det?. Kan uppfödaren ta tillbaka hunden då eller?…

Soffe
2009-06-10 13:04
#17

#16 Det bästa är att prata med den tilltänkta uppfödaren hur den gör med sina fodervärdar och sen är det bra att läsa igenom villkoren på fodervärdsavtal som finns på kennelklubben..

Moa-16
2009-06-10 13:05
#18

Ok……..

Soffe
2009-06-10 13:07
#19

Men du kan oxå efterlysa någon som är fodervärd hur den tycker att det är och fungerar.. Men jag rekommenderar att prata med en uppfödare som har eller brukar sätta ut hundar på foder, vilket inte alla uppfödare gör..

druttizen
2009-06-10 17:36
#20

Sheltien enligt mig är en kul hund som anpassar sig bra till situationer. Vill man vara aktiv så är den med på det, men vill man ha en lugn dag så är det också okej för en sheltie.

Dom gillar att använda kroppen, som att springa alltså, men även huvudträning är viktig, om inte viktigare än fysisk träning faktiskt… alltså att sheltien får lite huvudtänk, som att söka efter godis, göra trick eller liknande då den måste tänka lite.

En sheltie vill gärna lösa problemen och försöka att ligga ett steg före sin ägare. Kan den inte förstår dig, så försöker den klura ut vad du menar.

Den har lång päls, men lättskött, så är inte mkt man behöver krångla med angående pälsen. Sen är det dubbel päls också så är man ute i regn så är pälsen så pass gjord för det att vatten rinner av. Pälsen är lixom i två lager, det under lagret är mjukare och den övre delen är lite strävare för att rasen förr skulle kunna valla i alla väder.

Sheltien enligt många är nervös och rädd, men det får inte en sheltie vara, däremot så kan det vara lite reserverad mot främlingar, men det är inte rädsla.. Finns ju otroligt många uppfödare numera som avlar upp mkt sociala shelties så reserverade är nog lite beroende på avel.

De sheltiesarna jag växte upp med gick aldrig i koppel och de skällde heller aldrig, men det finns så klart många shelties som skäller. Min gör det tex.

Går att träna bort hyffsat om man börjar tidigt och råkat få en skällig sheltie.

En sheltie är ju som du nog vet, en vinnare i sporten Agility.. så den älskar att använda huvudet helt enkelt.

Mina tips om rasen är att en sheltie är en mkt bra första hund och du bör vara noga med att välja en kennel som har sociala och icke nervösa shelties. Uppfödaren bör se hundens mentalitet som NR 1 och Inte utseendet som nr 1.

Då kommer du nämligen få en stabil och social lite kompis.

En kennel som är noga med BRA mentalitet och som har oooootroligt sociala hundar är http://www.smultronetskennel.com. Dom har två tikar med valpar på G nu.

Andra kennlar med bra vovvar är

http://minx.se/nodstagardens

http://www.shellricks.se/index.htm

http://hem.passagen.se/anchiliq

http://mojsanskennel.dinstudio.se

Men det ALLRA bästa är att du besöker en kennel som intresserar dig. Då ser du hur deras hundar känns och verkar. Samt att många uppfödare tycker om att träffa sina köpare innan dom köper. Lycka till!

Annons:
Moa-16
2009-06-10 17:49
#21

Tack. Låter bra. Ska titta in på hemsidorna….

Ellenfyrkant
2009-06-14 01:37
#22

Sheltien är en bra första hund generellt sätt, sen finns det väl alltid "problemhundar" inom alla raser. Det enda jag tycker att man ska tänka på innan man köper en sheltie är att man ska vara beredd på att klara av att ge hunden den fysiska och mentala stimulans den behöver för att må bra.

Mvh Ellenfyrkant

engla16
2019-08-01 23:33
#23

Hej jag skulle inte rekommendera dig att köpa en Sheltie för att dom behöver mycket träning och stimulans annars mår dom inte bra!, jag tycker inte att du ska köpa en liten hund! För dom är så ettriga och du kan inte göra vad som helst med en sådan men jag rekommenderar dig att köpa en Japansk Spets😊

engla16
2019-08-01 23:36
#24

Ser nu hur du har skrivit och du vet inget inprincip så jag tycker att du borde vänta några år innan du köper en hund!

Jojaton
2019-08-06 23:24
#25

#23 Den här tråden är tio år gammal… Och TS skrev att hen ska hålla på med freestyle och agility, vad ska du göra med din sheltie som gör att du är den enda som kan köpa en? De behöver absolut motion och aktivering men shelties är aktiva sällskapshundar, det är ingen arbetande ras som går i taket av normal aktivering.

Johanna - Instagram

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Upp till toppen
Annons: