Annons:
Etikettbeteende-och-lydnad
Läst 2582 ggr
BrightGloria
4/6/09, 6:12 PM

Reserverad?

I rasbeskrivningen så står det att sheltien är reserverad mot främingar. Men stämmer det här på era sheltisar?

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Annons:
BrightGloria
4/6/09, 6:15 PM
#1

Zelda är otroligt lycklig i alla människor.
Det är väldigt få människokr som hon ryggar för. Vet dock inte varför vid de tillfällena. Hon blir helt enkelt rädd för dem. De ser ju mer än vad vi gör, så man vet ju aldrig.

Men annars är hon helt stollig när hon får hälsa på någon.

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Bpersonen
4/6/09, 6:25 PM
#2

Jag kanske inte ska uttala mig eftersom Hampuz är så liten ännu. Han kan ju ändra sig. Men som det är i dag är han otroligt nyfiken på alla och vill gärna hälsa på både människor och hundar.

Hazel
4/6/09, 6:35 PM
#3

Varken Hazel eller Nora är reserverade. Nora är åt andra hållet i stället, hon är på folk hela tiden, så fort någon sätter sig på en stol , vips sitter hon i knät.

Hazel har i alla fall lite hyfs, hälsar på folk med alla fyra tassarna i golvet, inte som Nora, hon har bara två när det kommer folk.

Soffe
4/6/09, 7:01 PM
#4

Nej.. Min han tycker om alla han ser och vill gärna hälsa.. Nu är han ju valp, men jag hoppas att det håller i sig.. Det är en av fördelarna att jag valde just honom för att han är så framåt..

Niini
4/6/09, 8:03 PM
#5

Turbo är reserverad mot vissa, andra hoppar han på som om de var bästa vänner trots att det är första gången han ser personen.

runas
4/6/09, 10:08 PM
#6

Jasper ÄLSKAR människor o har (till mattes förtvivlan) hoppat upp i totala främlingars barnvagnar för att pussa på barnetTystSkäms! Ska absolut hälsa på alla han möter o ser, helst hoppa upp mot dom med leriga tassar o jippie om de böjer sig ner för att hälsa, då kommer man ju åt att pussa på dom oxå.

Gusti däremot är lite reserverad mot folk han inte känner, helst ska det boffas o gruffas mkt innan man kan smyga in lite snett från sidan o få sig en sniff först. Folk han känner hälsar han glatt på men inte så vilt som Jasper.

Min första sheltie Miro var mkt reserverad o folk som kände honom hela livet fick aldrig komma åt att hälsa på honom men sotaren som han aldrig träffat förr slängde han sig på rygg för o bara stor njöt av magkli! Han var mkt selektiv i sin umgänges krets så att säga…

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Annons:
Ressu
4/7/09, 10:24 AM
#7

Poitsu är ganska reserverad mot främmande tills han kommer underfund med att dom inte vill äta upp honom.

Ressu är enligt min mening mera rastypisk. Inte reserverad men bryr sej heller inte så mycket om främmande. Visst går han fram men matte är bättre…

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

 

Ronja06
4/7/09, 11:57 AM
#8

Ronja ogillar att hälsa på människor som är väldigt "hispiga" eller framfusiga. Hon vill ta första steget själv, annars kan man glömma att hon går med på att man hälsar. Då tycker hon det räcker med att man bara "nosar" lite snabbt. (eller så har man en godis i handen) ;)

Viggo däremot är otroligt glad i allt och alla. Han älskar människor, och barn är något utav det bästa som finns enligt hans egen åsikt. Svansen går som en propeller om någon vill hälsa på honom, och till skillnad från Ronja så tycker han det bara är roligt med folk som är lite mer "framfusiga".

Mvh Emelie Förlägen

SparklingTindra
4/7/09, 1:02 PM
#9

Tindra gillar allt och alla och kan hälsa på i princip vem som helst. Men hon har lite svårt för barn som är flamsiga då hon har blivit jagad av en liten plutt med plastsvärd i båda händerna för lite mer än ett år sen.

Enya är så hispig av sig så vissa människor är hon väldigt rädd för medans vissa kryper hon nästan upp i famnen på.

bima69
4/7/09, 6:31 PM
#10

Qina kan ibland vara lite reserverad, hände oftare när hon var yngre. Saga älskar allt och alla, världens snällaste mot allt också. Vårat marsvin kryper runt på henne och ska under henne och hon bara tittar på han, hon vill ju gärna busa med han förstås.

eruanna
4/10/09, 1:41 AM
#11

Min hund gillar de flesta människor verkar det som. Hon kan vara lite avvaktande mot vissa ibland, framförallt män, men det är för att flesta hon träffade ibörjan bara höll på och larva sig, vilket hon säkert upplevde som skrämmande. Men överlag tycker jag inte att reserverad stämmer in på det sättet jag hade fått för mig innan :)

[sheltietjej]
4/10/09, 5:41 PM
#12

Emil är väääääääääääldigt reserverad men de finns en orsak till det, men han har blivit mycket bättre!

[~Kollen~]
8/21/18, 6:37 PM
#13

Har ingen sheltie än men träffat en sprallig, glad och hoppande sheltie som bara hoppade på mina ben och slicka mig och gav mig kärlek såå himla mycket😆 Hon hette också Happy!😁

Annons:
Lavine
8/21/18, 8:40 PM
#14

#13 Haha, jag har en hane som heter Happy och han gör likadant! 😂

Gammal tråd, men båda mina sheltiesar har varit jätteglad i människor. Men - efter att ha hälsat ordentligt - ändå på ett sansat sätt. Min förra hund älskade t ex när det var kalas. Han strosade runt och bara myste av att vara bland en massa människor, men var aldrig särskilt "på". 

Har känt en sheltie som var reserverad också, även det var rätt behagligt faktiskt. Hon kollade in vederbörande och struntade sen i vad den personen gjorde. Det är faktiskt i mina ögon inget dåligt det heller. Men alla blir ju så förtjusta i en söt hund som verkar älska dem! Även jag.

Kitten86
8/25/18, 5:56 PM
#15

Kul med lite liv i en gammal tråd. Jag har 3 stycken varav 2 (äldsta och yngsta) formligen älskar allt och alla! Men de hälsar alltid ändå på ett måttligt sätt men visar alla att de utan tvekan är glada och vill hälsa. Tittar man dem lite för djup eller för länge i  ögonen kommer de dock hoppa upp och sätta sig i knät! Min mellesta skulle jag egentligen inte kalla reserverad men han är inte lika på och framåt som mina andra två. Det enda som skiljer är att min mellersta gärna hälsar på andra. är också glad i allt och alla, men han vill inte att främmande människor klappar på honom bara sådär innan han tycker sig känna dem (vilket brukar gå relativt fort).

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Upp till toppen
Annons: