Annons:
Etikettberättelser
Läst 4186 ggr
fluffboll93
11/2/11, 10:31 AM

på hundkurs..

För två veckor sedan började jag en ny kurs i vardagslydnad tillsammans med en av mina två shelties. Förra gången slet sig ledarens hund och attakerade Linus. den gången gick det bra med linus. Men igår hände det igen. hennes hund sliter sig och hoppar på linus helt oprovoserat. hunden som är en blandning mellan samojed och siberian hysky. biter linus först mot hudvudet sen halsen och sedan magen. 
inatt spydde han upp all sin mat  och idag rör han inte maten. han som alltid brukar slänga i sig maten för att det är så gott. han har även diaree som nästan är gulaktig..
ska ta och ringa veterinären och rådfråga om vi ska åka in.

Ledaren har i vilket fall som hellst inte bett om ursäkt eller frågat hur linus mår. hon säger bara att hon tycker dom ska träffas igen. Ja.. visst det hade kanske varit en bra idé om jag kunde vara säker på att den  inte attakerar linus igen..
Men det känns ju som risken är stor att det händer igen när det hänt två gånger av två möjliga.

Annons:
dogg
11/2/11, 10:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hej, tycker inte du ska gå dit igen, om instruktören tar med sin egen hund på kurs och den dessutom beter sig som den har gjort då undrar jag över den instruktörens kompetens att ha kurser. När jag har haft kurser har det hänt att min hund varit med enstaka ggr om hon har kunnat tillföra något men då har jag varit 100% säker på att hon aldrig skulle få någon av kursdeltagarnas hundar att må dåligt på något sätt.  Skydda din hund, shelties tycker jag har lätt för att lagra dåliga erfarenheter och att gå på kurs ska vara trevligt och roligt. Gärna veckans höjdpunkt. Kräv pengarna tillbaka och gå på en bättre kurs. Om instruktören inte kan hantera sin egen hund hur ska hon eller han då kunna lära ut bra hundhållning? Rejta gärna företaget så andra kan läsa om vad som hänt och fatta beslut om de vill gå kurs där eller inte. Efter att Robin blev attackerad av en Rottweiler har så mycket självförtroende försvunnit och det är inte längre samma hund och jag saknar den där glimten i ögat och att han vågar tex att bara sätta fart bland andra hundar, våga leka nu tar det tid innan han får förtroende för en annan hund. Äntligen har jag lärt känna en tjej och Robin har fått en bästis som han litar på. Mvh Ulrika

fluffboll93
11/2/11, 11:02 AM
#2

#1 tack för ett bra svar! :) Jo jag känner också så kursen ska vara veckans höjdpunkt. och vi är där för att lära oss och ha roligt tillsammans.
Jag undrar precis som du varför hon håller i en kurs i vardagslydnad när hennes hund inte fungerar i vardagen eller socialt.
detta är inget stort företag utan ett mindre "häggenås sportklubb" som har kursen i en by inte så långt ifrån där jag bor.
men som sagt jag har ingen lust att utsätta linus för detta igen.
Jag har gått lite olika kurser på olika ställen runt om där jag bor eftersom jag tycker det är intressant att se vad instruktörerna har för olika tips och övningar. men det blir nog en kurs på brukshundsklubben igen istället för den här kursen i vinter :)

PetraKarin
11/2/11, 12:28 PM
#3

Usch vad tråkigt!

Jag håller med Dogg, jag hade inte gått tillbaka dit! Visst, olyckor kan hända och man kan inte kräva att instruktörer ska ha perfekta hundar. 
MEN, den hunden bör inte vara med som kurshund och att instruktören beter sig så efter händelsen är inte okej.

Leta upp en instruktör som har utbildat sig ordentligt och som använder sig av positiv förstärkning så att du får ordning på vardagslydnanden på ett bra sätt och försöker hjälpa Linus att inte bli ärrad av händelsen.

Jag tycker att du gör rätt i att ringa veterinären.

Lycka till!


Kitten86
11/2/11, 6:45 PM
#4

Håller med tidigare inlägg. Instruktören, och kursen, känns inte okej. Inte att förglömma att en instruktör representerar den klubben som den "jobbar" för…

Även om hon har med sig sin egen hund så borde den sitta på ett sådant sätt att den inte kan skada eller påverka någon av kursande hundarna kommit dit för att lära sig.
Instruktören borde ju verkligen bry sig hur det gått för din hund med tanke på hur allvarligt det blev, inte enbart ett morr och ett skall utan flera bett! Hennes ända tanke är att låta hundarna träffas igen?! Om den hunden attackerat din hund förut så borde hon som ägare se till att det inte får en chans att upprepa sig….

Hoppas verkligen att han blir bra snart och att detta påverkar honom så lite som möjligt negativt.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

dogg
11/2/11, 7:30 PM
#5

Hej, undrar hur det är med Linus, har han varit hos veterinären eller mår han bättre? Mvh Ulrika

Ronja06
11/2/11, 8:38 PM
#6

Känns fel. Sluta på kursen omedelbums! Berätta för instruktören hur du känner - så kanske denna instruktör får sig en tankeställare så slipper någon mer vara med om det som hänt.

Har tyvärr varit med om liknande. Yim (då 12 veckor gammal valp) blev biten blodig av instruktörens hund i somras. Detta på en valpkurs. Yim var kopplad, den hunden lös. Den ogillade valpar (detta sade hon sedan innan) och hunden blev kommenderad att ligga på en plats en bit ifrån oss.

Jag håller på att diskutera med instruktören när olyckan är framme. Hunden har smugit sig fram till oss, och Yim blev överlycklig och rusade fram till hunden. Allt gick på ett par sekunder och jag såg knappt vad som hände. Där var det klippt… Hans nos slutade inte blöda på flera dagar, och man kan fortfarande se tre stora "jack" både över nosrygg och själva "nosen" där hunden bet honom.

Allt läkte ju ihop på utsidan. Men insidan är ärrad. Han utvecklade en extrem osäkerhet mot andra hundar efter denna händelse. Yim som tidigare var en liten ängel utvecklades till en skällande osäker hund vid hundmöten. Och jag tror dessvärre att han är fläckad för livet.

Mvh Emelie Förlägen

Annons:
Ressu
11/3/11, 9:53 AM
#7

Jag skulle nog rekommendera att sluta på kursen om varken du eller hunden mår bra av det. Men vill poängtera att socialträningen med snälla hundar är superviktigt så snabbt som möjligt efter att en hund har fått ett trauma med att en annan har attackerat. Det är svårt att träna bort denna rädsla men det går bara man tar itu med det direkt och ser till att enbart snälla hundar kommer i kontakt med ens hund tills den börjar slappna av i andra hundars sällskap.

Jag har tyvärr själv en hund som blev nästan attackerad av en golden retriever hane då han bara var liten valp, dock lyckades jag rädda situationen med att hissa upp valpen i famnen och försöka mota bort goldenhanen med röst och kropp (slutade dock med stygn för egen del men valpen klara sej iaf) Dock redan denna händelse har gjort att han nästan kryper ur skinnet då det kommer goldens emot oss. Men efter att ha fått leka med världens snällaste gokdentik så har denna rädsla och osäkerhet börjat lägga sej och vi fortsätter jobba på den. Men som sagt mitt råd att är socialträna med snälla hundar så mycket det går så att hunden lär sej lita på andra hundar igen.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

 

Kitten86
11/3/11, 7:58 PM
#8

Min River blev översprungen/ rammad av grannens bordermix när han nyligen kommit hem samt blev attackerad och biten av min andra grannes jack russel. Jag letade genast efter stora svarta, SNÄLLA, hundar som han kunde leka och hälsa på för att han inte skulle vara rädd samt andra jackrussels.
Nått gjorde jag mycket bra och rätt iaf för han har, tack och lov, inga problem med några hundar alls!! Varken rädslor, osäkerhet eller dyl. Men visst var jag lite nervös ett tag…

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Viccan92
11/5/11, 1:09 AM
#9

Jag är himla glad att jag aldrig fått uppleva något sånt. Min hund är väldigt osäker och gör utfall mot andra hundar. Dock vet jag aldrig om han kommer göra det. Vilket gör att jag alltid är beredd vilken hund som än kommer. Värst är golden och ruby färgade cavalier. Väldigt sällan dem funkar.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

ziggy 57
10/15/12, 8:23 PM
#10

Hej

Lider med dig. det är ju helt sjukt. Hon skall väl inte ha med sig egna hundar som hon inte har koll på. Och dessutom inte kollat hur Ni mår. Nej säger jag. Johan där jag går på "Fria hundar" har med sig alla sina 3 hundar som ligger i teorisalen då vi har haft teori efter valpkursen. Vi går alla förbi dom med våra hundar .Och hans 3 hundar som ligger i sina bäddar och dom rör sig inte ur fläcken. det kallar jag att ha kontroll….Ne låt henne stå för veterinärkostnaden mm och gå inte dit igen. Kräv pengarna tillbaks vet ja. Och ta en annan kurs. Detta kan ju hända igen.

Lycka till

Kitten86
10/16/12, 7:47 PM
#11

#10
Observera att TS skrev tråden 2011-11-02, så den är inte pinfärsk utan nästan ett år gammal.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

ziggy 57
10/18/12, 8:41 AM
#12

#11 Oj Tack för påpekandet. Jag har helt missat datumet. Ber om ursäkt

Kitten86
10/19/12, 7:01 PM
#13

#12
Nejdå, kommentarer är alltid trevligt och tråden blir ju aktiv för alla som är med i den. Men jag tänkte mest så att du vet!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
Upp till toppen
Annons: