Annons:
Etikettskador
Läst 5471 ggr
Frida B
2013-08-22 19:14

Försäkring- IF vs Folksam

Jag sitter och spånar på försäkringar igen. Och velar fram och tillbaka mellan IF och Folksam.. Det jag gillar med IF (stora hundförsäkring) är att det är en fast självrisk, och verkar innehålla det mesta. Nackdelen är månadspriset, vilket är ganska dyrt.. Men kan det vara värt det? 

Folksam har jag nästan bara hört gott om, men vet inte så mycket om dom.. Vilket skulle ni valt och varför?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
[Camia7]
2013-08-22 19:45
#1

Agria skulle jag säga:)

Jag har vägt för och nackdelar med alla försäkringar i ett halvår, så jag har verkligen haft tid att tänka och ta reda på allt. Agria täcker mycket för ett rimligt pris, IF är bra när det gäller självrisken men inte om hunden skulle få problem med mjölktänderna. Folksam är billig men samma där så täcker dom inte lika mycket som agria.

Jag vill helst vara på den säkra sidan, det kan bli dyrare att ta det billigare alternativet eller den som inte täcker mjölktänder och mycket annat

🙂

Frida B
2013-08-22 19:49
#2

#1 dock har jag hört mycket dåligt om Agria, så det bolaget är nästan ute ur min bild… Men täcker inte de andra mjölktänder? Hur vet du det? :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Camia7]
2013-08-22 19:53
#3

okej ja jag har också hört dåligt om dom men jag har inte råd att ta dom andra då min ras ofta har problem med mjölktänderna

Jag har ringt alla bolag och frågat dom :)

[Camia7]
2013-08-22 19:55
#4

andra fördelar är att försäkringen inte ändras fast dom blir gamla. min ras lever väääldigt länge och de andra försäkringarna sänks efter sju år och min kan leva sju år till och mer, så det kommer bara att bli dyrt för mig att välja en annan iaf :)

EC84
2013-08-22 19:56
#5

Jag har If just pga den fasta självrisken. Det känns som en trygghet tycker jag. Har även en väldigt bra kontaktperson hos If som jag saknade hos Agria. Valde Agria till katterna mest "av gammal vana", men har dem nu försäkrade hos If också. Annars har jag väl inget negativt att säga om Agria heller, det har fungerat bra de få gånger katterna har behövt veterinärvård. När det gäller just hund och Agria har jag ingen åsikt :)

Frida B
2013-08-22 19:57
#6

#3 ja jag ska ju också skaffa sheltie, men trodde att de andra försäkringarna täckte det då det står (på if) "Veterinärvårdsförsäkring gäller för kostnader för veterinärvård som uppkommer och har sin grund i händelse som inträffar under försäkringstiden." Betyder inte det att det täcker mjölktänder också?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
[Camia7]
2013-08-22 20:03
#7

jag ringde och frågade och dom sa att det inte ingick

Mapel
2013-08-22 20:03
#8

Jag har if och tycker att det är bra, särskilt pga fasta självrisken. De täcker mycket och även jag har blivit jätte bra bemöt och har en supertrevlig kontaktperson! Agria har jag bara hört dåligt om och skulle personligen aldrig välja dem! If täcker dock inte mjölktänder men shelties har ju inte heller så stora problem med mjölktänder så det känns rätt lugnt för min del. Dessutom kan man ju hjälpa till mycket själv med tänder om det skulle bli problem, vicka och kampa mkt mm. :) Folksam har jag inte jätte koll på, vet att jag kollade dem när jag höll på att välja men kom fram tull att de inte var lika bra som if iaf :)

[Camia7]
2013-08-22 20:07
#9

vet en här inne som hade problem med mjölktänderna och det gick på runt 9000kr och om min tik får problem vill jag inte lägga ut de pengarna,  vill inte stå där med en sjuk räkning ifall det händer, man kan inte se in i framtiden så chansa vill jag inte göra:)

drika
2013-08-22 20:42
#10

har folsam , valde ej agria pga är det inte akut med hunden täcker ej försäkringen mellan 8-17 en vardag. Har du bokat tid eller om det är akut gäller den, dme skrev om dett anyligen och jag vill ha förmin hund jämt:)

Hälsningar

Fredrika

[Camia7]
2013-08-22 20:48
#11

#10 dom tog bort den har jag för mig

Fruset blåbär
2013-08-22 20:58
#12

# 10 försäkring täcker själva kostnaden även när det är akut mellan 8-17 men inte själva akutavgiften. Vilken jag för övrigt tycker är skamlig av veterinärerna att lägga på. Här haft diskussioner om det med min granne som är veterinär och hon håller med om det! Vi här för övrigt Agria här hemma. Men kikar lite på Optimal.

Starfall
2013-08-23 07:25
#13

Mina shelties är flrsäkrade i Sveland, däremot hade jag en katt försäkrad i Folksam. Han blev påkörd av en bil och behövde veterinärvård. Folksam var villiga att hjälpa till trots att vi varken hade bilens reg.nr eller hade polisanmält händelsen. Det har jag hört att andra försäkringsbolag kräver. Vi blev väldigt trevligt bemötta av personalen på Folksam och vi är väldigt nöjda!

Annons:
Kitten86
2013-08-23 09:38
#14

Jag ringde runt bland försäkringsbolagen när jag hade hämtat hem min sheltie, för att kolla runt med månadskostnad och vad försäkringen täckte etc. 

I slutändan stod det mellan Agria och IF (hade agria på min andra hund). Men till slut så valde jag IF, tycker att det är jättebra med fast självrisk samt att jag bara hört gott om dem som försäkringsbolag. Haft lite strul med Agria, som jag haft på tidigare hundar och även på hästar (jättebra försäkringsbolag så länge du inte kräver ersättning). Rivers försäkring täcker verkligen allt, hos if, och månadskostnaden tycker jag inte blev speciellt dyr heller (ca 250 kr).

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

[Sofia Fiia Fridolfsson]
2013-08-23 12:21
#15

Jag har alla våra försäkringar i if. Så självklart blev vår hund försäkrad där med! Dom är alltid super trevliga och lätta att ha och göra med! Vi hade våran katt försäkrad i agria. Men har aldrig vart helt nöjd med dom. De är besvärliga när något väl händer. Och folksam ska vi ju inte ens prata om.

Frida B
2013-08-23 17:55
#16

Har hört 1 person som pratar dåligt om if, resten har bara sagt gott om dom. Folksam har jag hört si och så om, och agria har jag hört nästan bara dåligt om… Så just nu lutar det åt if, då jag gillar att det är fast självrisk, men det är ju en tid kvar så ;)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Runans
2013-08-23 23:59
#17

Hoppsan, det visst jag inte. Vad kan det bli för problem med mjölktänderna? Ska jag kolla något nu när min Sally tappar/tappat tänder (6 mån)?

Upp till toppen
Annons: