Annons:
Etikettvåra-andra-husdjur
Läst 1998 ggr
Mlyy
9/20/13, 11:40 AM

Storlekshjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Vill ha lite storlekshjälp. ;) Publicerar det här inlägget här på Sheltie för att jag antar att jag får mer och bättre svar här än på Hundar.ifokus. :)

Min Alfons är ca 36-37 cm hög och ca 36 cm lång från nacke till svansrot. Han är 50% Pomeranian, 25% Sheltie och 25% Tysk spets.

Hur mycket storleksskillnad kommer det vara mellan honom och en Sheltietik? Någon som kan tänkas veta på ett ungefär? :) Vet att det skiljer jättemycket i storlek hos Shelties, men vi tänker oss en idealhög tik.

Bifogar en bild på Alfons också. Han är liksom liten och Sheltisarna ser större ut på bilderna än vad han gör, men det beror väl på hur man tar bilderna också, men har inte riktigt fått någon storleksuppfattning ännu. ;p

Annons:
drika
9/20/13, 12:13 PM
#1

ideal höjd på sheltie tik är 35,5 i mankhöjden och det får vara +/- 2 cm men inte mer om man vill ställa ut.:)

Hälsningar

Fredrika

_Wilma
9/20/13, 6:28 PM
#2

#1 Om man ska vara riktigt exakt är idealhöjden 35,5 cm +/- 2,5 cm för sheltietikar. :)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Kitten86
9/20/13, 6:55 PM
#3

#2
Det var väl vad #1 skrev även om hon uttryckte det lite annorlunda 😛

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

_Wilma
9/20/13, 7:38 PM
#4

#3 Det ska vara 2,5 cm upp eller ner (inte 2 cm). Inte så stor skillnad, men ibland kan en halv centimeter ha betydelse. :)

Jag kommer ihåg hur vi viktigt vi tyckte varje centimeter var då Wilma växte.  Hon är 1 cm för kort enligt standard. 😉

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Kitten86
9/20/13, 8:55 PM
#5

#4
Läste nu att det saknades 0,5 cm i första inlägget 😉 Man kan vara bra virrig ibland!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

_Wilma
9/20/13, 9:57 PM
#6

Han är riktigt söt, Alfons. Kul att storleken verkar stämma! 🙂

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Annons:
Mlyy
9/20/13, 10:25 PM
#7

Tack för svaren allihop. :)

Ja, jättekul att det verkar stämma, hoppas verkligen på en som är i höjd med Alfons eller lite mindre. :)

-Viktoria-
9/21/13, 9:00 AM
#8

Om man ska vara riktigt exakt är idealhöjden 36 cm +/- 2,5 cm för sheltietikar. :)

Storleken ändrades för inte så längesedan.

SSSK har inte ändrat på sin hemsida men det har SKK gjort.

ttp://www.skk.se/Global/Dokument/Rasstandarder/standard-shetland-sheepdog-fci88.pdf?epslanguage=sv

Så det blir inte så stor skillnad på honom och en idealtik.

xina10
9/21/13, 9:32 AM
#9

Så fin han är Alfons, svårt att veta hur de kommer se ut när de är blandras, skiljer nog ganska mycket, beror väl på vem de blir mest lik skulle jag tro.

//Jonnix

_Wilma
9/21/13, 2:38 PM
#10

#8 Inte för att det spelar så stor roll, men det finns motsägelsefulla uppgifter angående vilken standard som ska gälla. Här är en annan länk som förklarar det hela lite bättre. 🙂

http://sssk.org/protokoll/styrelseprotokoll_8_20130617.pdf

Se bilaga 1

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Mlyy
9/21/13, 3:49 PM
#11

Tack för svaren och länkarna. :) Hoppas som sagt på en som är i höjd med Alfons eller lite mindre. :)

Förresten så träffade och busade vi med en Sheltietikvalp igår som var 14 veckor, jag smälte totalt, gud så fina dom är, nu längtar jag ju inte mindre kan jag säga. ;) ÅH!

[Camia7]
9/24/13, 4:45 AM
#12

#11 lite mindre än alfons skulle jag säga:) han är rätt stor ändå:)

Ja visst var min lilla plutt sööt:P

Mlyy
9/24/13, 2:17 PM
#13

#12 Ja, jag hoppas verkligen att hon blir mindre eller lika som honom. :) 

Ja, supersöt, blev totalt störtkär. ;)

Annons:
[Camia7]
9/24/13, 4:27 PM
#14

:D

Upp till toppen
Annons: