Annons:
Etikettagility-freestyle-mm
Läst 4552 ggr
josefinb
2014-02-22 18:43

Patellaluxation

Hejsan! Är det någon här inne som haft en vovve med patellaluxation som ni opererat som ni kunnat träna/tävla agility med senare? :) Min 10 månaders valpis opererades ena knät då hon hade grad 3, och troligen kommer hon få operera nästa också, då hon har grad 2 där. Men min tanke med henne är att hon ska bli agilityhund. Så tänkte om någon annan fixat det trots denna skit som de kan få? :)

Annons:
Kitten86
2014-02-23 11:55
#1

Har tyvärr ingen erfarenhet med hund med patella luxation och ev agility karriär. Känner tyvärr ingen som befunnit sig i den situationen heller.

Hoppas att det finns någon med erfarenhet som kan dela med sig av tankar och info till dig!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

josefinb
2014-02-23 16:25
#2

#1 tack! :) det hoppas jag också! Vore spännande att veta hur det gått för andra :) om någon råkat ut för de med sin vovve.

Frida.S
2014-02-23 17:24
#3

Jag hade en mellanpudel som fick patellaluxation när han var runt året. Kommer inte ihåg vilken grad han hade men det störde honom så pass att vi beslutade oss för att operera. Prognosen skulle enligt veterinären vara ganska god men han blev aldrig så bra som vi hoppats på. 

Leden är idag mer "fixerad" men han blir lätt överansträngd vilket resulterar i att bakbenet inte riktigt hänger med. Det ser inte ut som en hälta direkt, bara extrem stelhet. Det går att förbättra tillståndet med klok och bra styrketräning men han skulle aldrig hålla som agilityhund. Han är nu en glad pensionär som bor hemma hos mina föräldrar. 

Det är bara att hålla tummarna och hoppas att din hunds operation går bättre än hans. Tyvärr är det ju väldigt lång konvalescens också… 

OM du verkligen vill satsa på agilityn, skulle du kanske fundera på att utnyttja din dolda fel försäkring (vilket borde täcka detta). Men det är aldrig kul att ge upp en hund som man har fäst sig vid. 

Lycka till och hoppas hon blir bra!

josefinb
2014-02-23 20:14
#4

#3 Va tråkigt för din hund ändå! :( Det är något sånt jag är rädd för ska hända då det ändå verkar vara lite 50/50 på hur de blir efter operationen.

Dolda fel gick inte detta på (om du menar uppfödarens) & det är ändå tur, för de täcker bara upp till de pris hon är inköpt för och då skulle vi få betala väääldigt mycket själva som inte försäkringen täcker då, så vi har tur att våran försäkring tog detta.

Om du menade att sälja henne vidare eller lämna bort henne så skulle jag faktiskt aldrig klara det. I värsta fall får hon göra de hon klarar av, annars bara bli sällskapshund som min äldsta är.

Tack! Det hoppas jag också :)

Frida.S
2014-02-23 20:52
#5

Ja, jag upplevde det också som att operationen var lite av en chansning, veterinärerna kunde inte lova något. Nu opererade vi bara ena bakbenet på pudeln men en vanlig försäkring bör täcka själva operationen och rehab. 

Jag håller med dig, jag skulle nog inte heller kunna lämna tillbaka en hund till uppfödaren, även om jag skulle ha rätten att göra det enligt dolda-felförsäkringen. 

Men man ska inte måla Fan på väggen i förtid, det är ändå 6-7 år sedan pudeln opererades och vården går ju hela tiden framåt och veterinärerna blir skickligare och skickligare. Har du en gnutta tur samt hittar en duktig veterinär ska man inte döma ut henne som agilityhund. Jag tror även att rehaben har stor betydelse samt hur man styrketränar hunden resten av livet. 

Lycka till! Jag hoppas verkligen att det går bra och även om hon inte skulle hålla till agility så du ändå en härlig sällskapshund att dela dagarna med :)

josefinb
2014-02-24 07:42
#6

Åh, tack så mycket! :)

Annons:
vafh
2014-02-24 14:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Juno är opererad för patella luxation och vi är nu igång med agilityn igen. Tränar och tävlar. Var mycket noga med rehaben efteråt, och Juno gick bl.a i vattentrask hos en sjukgymnast, kan verkligen rekommendera det. Om du ska tävla så glöm inte att söka dispens skk för operationen, Lycka till, och berätta gärna hur det går för er.

Vania och Juno

josefinb
2014-02-24 20:52
#8

så skönt att det gick bra för er & tack för svar!! :) Går det bra för er, är hon helt återställd? :)

Rehaben ska jag vara väldigt noga med! Har hört lite att man ska börja med simning och sen gå i sån där treadmill, men får höra med sjukgymnasten va hon/han säger :) ska tillbaka nästa vecka.

vadå, vad är det för dispens man ska söka? Aldrig hört :$

Tack!

josefinb
2014-02-24 22:33
#9

Jag hittade inget om dispens på skk, för förstod inte riktigt, men skulle du kunna skicka länk på det? :$

Mapel
2014-02-25 08:29
#10

Jag tror att vi kanske har pratat tidigare :P Men jag skriver här ändå ifall vi inte har det :) 

Min sambos syster har en liten pom som har opererats 2 ggr för patella. Tyvärr har det inte alls blivit bättre utan bara sämre. Men hon kör agility med honom och kommer göra sålänge det inte blir några problem. Hans knä hoppar bara ut i trav, aldrig i galopp så det hoppar sällan ut under träning vad jag förstått. Dessutom så ser hon ju till att han är lite musklad.

Så absolut, det går att köra agility även med en hund med patella. Men man får ju vara lite mer uppmärksam på hunden och hur den mår och om den skulle få problem eller ont av ansträngningen får man väl sluta helt enkelt. :)

josefinb
2014-02-25 10:17
#11

Men fy, sånt är så tråkigt! :( Som det verkar nu har det blivit bättre för min vovve & hon går väldigt bra på benet & har gjort sedan andra dagen efter operationen vilken veterinären var väldigt fascinerad över, för de va tydligen inte ofta de gick så bra efter en så stor operation. Så jag hoppas & håller tummarna att det går åt rätt håll. Vi har haft tillräckligt med otur nu :) Tycker inte veterinären/sjukgymnasten att jag ska träna/tävla så självklart gör jag inte de. Men ser de inga problem med de så ska jag iaf testa & se hur det går och ifall hon tycker det är kul :) Har hon opererats på Salma knä 2 gånger eller båda knäna?

Frida.S
2014-02-25 18:16
#12

#7 Vad kul att höra om en hund som blivit så pass bra :) 

#11 Låter lovande att hon redan stödjer på benet, det kan jag säga att min hund definitivt inte gjorde två dagar efter operationen. 

Skynda långsamt med rehaben och uppdatera gärna hur det går .)

josefinb
2014-02-26 01:42
#13

Absolut, det ska jag göra! :) ska dit på tisdag, får se vad de säger då :)

Annons:
vafh
2014-02-27 20:15
#14


Dispens för vissa preparat och behandlingar

Dispensansökan för utställning, prov och tävling kan göras för vissa preparat och behandlingar. Blankett för ansökan om dispens kan beställas via oss, tel 08-795 33 22 eller via e-post till tavling@skk.se.

Ursäkta att jag dröjde med svar. Det är i alla fall hit du ska vända dig se ovan. Kopierade från skk.se

Du får då en blankett som både du och opererande veterinär ska fylla i. Du kan se den på länken. sid 30

http://www.skk.se/Global/Dokument/Utstallning/Nationellt-dopingreglemente-for-hund_T24.pdf

Juno (han) är helt återställd, håller tummarna för er. 

pratas inte mycket om sånt här, jag lärde mig det på facebook, ett agilityforum:

https://www.facebook.com/groups/341701879220397/permalink/526992020691381/

Vania och Juno

josefinb
2014-02-27 21:16
#15

Tack för svar! :D Så man måste alltså skicka in dispens trots att vovven är friskförklarad på det opererade benet? Kanske inte spelar någon roll utan man måste skicka in just pga att de blivit opererade? :)

_Wilma
2014-02-27 21:24
#16

#14 En fråga: Är det för att man behandlas med ett visst läkemedel som man måste söka dispens? Om man inte medicinerar, måste man väl inte ha dispens? 🤔

Sajtvärd på Sheltie IFokus

vafh
2014-02-27 21:34
#17

Du, måste skicka in för att de har blivit opererade, oavsett om du medicinerar eller inte. Det är för själva ingreppet du får dispens.

Juno äter ingen medicin. Fick dispens utan problem, men man måste kunna visa upp den, om de frågar.

Vania och Juno

josefinb
2014-02-27 21:50
#18

Gäller det även lydnad? & måste man fixa det även för kurser eller är det bara tävling? :)

Kitten86
2014-04-02 17:25
#19

TS: Hur går det för er med rehab osv efter operationen?

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

josefinb
2014-04-04 13:24
#20

Det har faktiskt gått riktigt bra! :D hon är på bättringsvägen & vi har varit på rehab 2 gånger då har hon fått gått på treadmill. Sjukgymnasten tyckte hon var väldigt duktig på att använda sina ben osv så hon tyckte inte att jag behövde komma på rehab utan bara göra mina övningar hemma men jag valde att köpa ett 5-kort på treadmillen iaf för att verkligen få bästa resultat! :) hon trodde även att vi skulle kunna köra agility senare, men vi tar ett steg i taget :) Men hon har ju även börjat gå 20min x 2 om dagarna nu vilket hon är super lycklig över :) börjar även våran lydnadskurs 9 april :) & jätte kul att du frågade! :D

Annons:
Kitten86
2014-04-04 20:46
#21

#20
Skönt att höra att allt går åt rätt håll för er!! Och att allt låter så lovande på sjukgymnasten. Fortsätt med det toppenjobb du gör hemma med övningar osv så håller jag tummarna för att er dröm om en framtid inom agility slår in 😉

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

josefinb
2014-04-04 22:02
#22

Det ska jag absolut göra! :) skulle det inte funka med agility så får vi såklart göra annat istället. Måste ju tänka på tindra i första hand & inte vad jag gärna vill göra. Men hon har testat lite agility & älskade det!! :) så hoppas! Hihi

_Wilma
2014-04-05 00:21
#23

Kul att det går framåt!  Och hoppas att ni kan träna agility framöver! :)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

vafh
2014-04-05 21:02
#24

Vad skönt att allt går bra. Håller tummarna för er. :) Angående dispensen så är det bara för tävlingar det behövs inte kurser å sånt.

Vania och Juno

josefinb
2014-04-05 22:23
#25

Ja, det är riktigt skönt!! :D #24 ja, jag fick veta de när jag ringde skk, hihi :) så har fått hem papper som veterinären ska fylla i på måndag :D

Frida.S
2014-04-06 11:34
#26

Skönt att det går så bra! Det är bara att jobba på och hålla tummar och tassar :)

josefinb
2014-04-06 12:50
#27

Ja, det är super skönt! :) men nu när hon fått börja gå & grejer så vill hon gärna vara ute hela tiden, haha :) Ja, vi jobbar på & gör våra små övningar dagligen, vilket går jätte bra! :) sen när det blir varmt ute kan vi simma ute också som träning :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: