Annons:
Etikettmat-och-godis
Läst 3471 ggr
Cassii
2014-12-25 19:04

Hur få hunden sluta äta?

Hej! 
Jag skulle behöva tips på hur jag ska få min hund att sluta leta efter saker att äta så fort vi är ute. Hon äter allt hon kommer över - bajs, matrester, godis osvosv. Hon rullar sig även i diverse olika dofter och under en månad rullat sig i bajs fem gånger. Antar jag inte är själv med detta problem över att ha en matgalen sheltie 😉 så tips mottages tacksamt!


Annons:
luckysheltie
2014-12-25 21:27
#1

Följer tråden då jag har samma problem med min matglada hanne….🤪

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

_Wilma
2014-12-25 23:53
#2

Det är inte ovanligt att valpar och unghundar äter bajs. Som hundägare tycker man ju att det är äckligt, men det är oftast inte farligt och det brukar försvinna då hunden blir lite äldre. 

Tiken "städar" efter valparna, och en del valpar kanske ser det och tar efter. Då man försöker lära sin hund att inte bajsa inne kan hunden äta sin avföring för att slippa bannor.

Här kommer några allmänna tips:

Blanda fibrer (morötter, majs etc) i maten så att den ger extra mättnadskänsla. Det finns även ett kosttillskott som heter Pro-fibre som kan användas.

Ha kontroll på hunden vid promenader, alternativt använd koppel. Säg till hunden om den äter något den inte får. Ha ett kort bestämt kommando och var konsekvent.

Fundera på om din hund är antingen lättstressad eller har för lite aktivering. Minska då eller öka graden av aktivering.

Hittade en artikel på nätet: som är bra.

Hoppas att du hittar något som hjälper! :)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Cassii
2014-12-26 11:51
#3

Hon är 3 år, hade detta bara varit en valpgrej hade Jag förstått det :) Tack ändå


SparklingTindra
2014-12-26 12:52
#4

#2 Fast man hoppas ju att ingen bannar sin valp för att den gör inne.. #0 Du kanske får leva med att hon äter vissa saker ute och fokusera på nåt speciellt att träna bort. :) T.ex. om hon äter bajs, försök att locka henne förbi med godis. Mina hundar har allihop varit intresserade av att äta hästbajs. Med valpen gjorde jag så att vi "bytte", hon fick godis mot att hon släppte bajset (dock rörde jag aldrig det själv utan lockade henne vidare en bit när hon fått sin godis haha). Hon lärde sig snabbt men i början gjorde hon så att hon "apporterade" bajset för att få belöning. Sen började hon vända sig till mig direkt hon såg hästbajs istället. Nu går alla tre förbi snällt och ibland får dom godis, ibland springer vi en bit och ibland busar vi. Men i början skulle jag nog köra uteslutande med gott godis. Försök att inte få henne att tro att du vill ta det från henne för då får hon konkurrens om det och får svårare att släppa det.

taylor__lambert
2014-12-26 21:03
#5

Många som har äldre hundar som hållit på sådär har tillslut tagit till munkorg som sedan hjälpt.

Själv åt min hund allt fram tills han vart 2 år, smakade gott helt enkelt, hästskit äter han fortfarande dock, det går inte att låta bli. 👍

Det du kan göra är att du letar upp såna ställen där det finns sånt som hunden tycker om, och får henne att passera det, passerar hon utan att röra vid det belönar du, men försöker hon ta det så får hon starta om.

man kan även till en början leda hunden förbi de "goda smaskigheterna" och belöna sen får hunden göra det själv, så gjorde jag med min hund och kanske därför han slutade när han vart två, för det var förs då polletten ramlat ned  😛

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Lavine
2014-12-26 21:24
#6

Jag vet att Anders Hallgren shejpade bort hästbajsätning på en hund, men det var ju väldigt specifikt och lite lättare för föraren att upptäcka i förväg. Svårare när hunden äter allt möjligt. Måste vara besvärligt, kanske munkorg kan vara en hjälp på vägen (rullandet känns svårare).

Annons:
Upp till toppen
Annons: