Annons:
Etikettnos-öron-och-ögon
Läst 10073 ggr
Emmy
2015-02-03 12:01

Limma öron?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Min lilla tjej på 5 månader (4 mån på bilden) har öron som ställer sig upp. Vi har kluddat hur mycket som helst men öronen bara gör motstånd och hon pillar bort det. Så nu har vi slutat kludda då det inte funkar. Ibland när jag masserar öronen, vilket hon tycker om, så vippar de på ett fint sätt och stannar så en lång stund. Så det verkar inte vara så svårt att få bot på egentligen. Har hört att man kan "limma" öronen? Kan någon visa mig hur och med vilken sorts lim? Då hon ska ställas ut i framtiden vill jag att öronen ska vara korrekta. :) Tacksam för svar!

Annons:
Emmy
2015-02-03 12:02
#1

Kan tillägga att de ställt sig mer sedan bilden togs. Men de vippar finfint efter öronmassage. :)

Joppo
2015-02-03 12:15
#2

Är det verkligen vettigt att limma hundöron? Det borde väl rimligen vara rätt besvärande för hunden eftersom öronen är ett känsligt område. 

Fyller det någon som helst praktisk funktion att korrigera öronen eller handlar det enbart om en  "estetisk" förbättring?

Hur ställer sig egentligen SKK till detta påfund? Är det sanktionerat av dem?

Emmy
2015-02-03 12:50
#3

På utställning så ska ju öronen vara korrekta. Vad jag sett så försöker alla få ner öronen till en fin vipp. Min uppfödare gav mig rådet att kludda, men har hört fler säga att limning är bättre. Och att kludd bara stärker öronmusklerna uppåt. Läste någonstans att textillim är bra då det inte är stelt och hunden inte tar skada av det.

Rumblebee
2015-02-03 13:03
#4

Tycker personligen det är vidrigt om hundarna nu måste ha "korrekta" öron på utställning. Snacka om att stödja att det ska finnas en standard för skönhet…

_Wilma
2015-02-03 14:34
#5

Många, kanske flertalet av uppfödarna, korrigerar öronen på de shelties som ställs ut. Visst kan man tycka illa om det, men det är inget som skadar hunden eller gör ont. 

Om man ska lyckas på utställning eller inte påverkas av flera faktorer, bl a hur hunden är byggd rent kroppsligt och muskulärt, höjden, pälskvalité, hur hunden rör sig och hundens uttryck. Öronen betyder mycket för sheltiens uttryck, och det är faktiskt viktigt för utställningsresultatet hur just öronen ser ut. Men man kan ju tycka att för stor vikt läggs vid öronen, som ju inte har betydelse för hundens hälsa.

Det finns en japansk tejp som sitter bra. Jag skickar ett PM angående var du kan köpa det.

Vilken söt sheltie du har!

Lycka till med utställningsplanerna! 🙂

Sajtvärd på Sheltie IFokus

hund_katt
2015-02-03 14:41
#6

Jag vet inte riktigt själv hur man gör, men boken 'shetland sheepdog' skriven av Anita Axelson(tror jag hon heter?), finns att låna på bilblioteket. I den boken står det hur du kan göra. Längesedan jag läste den, men det var något med att kleta fast två tygbitar med någon fettkräm eller nåt. Den ena tygbiten på örontippen, sen den andra på pälsen nedanför eller nåt… Ja, jag kommer inte ihåg. Sen dom två tygbitarna skulle man limma ihop med textillim. Textillim är inte farligt. Vi har haft det till att 'limma ihop' sår med. Både veterinärer och doktorn har gett tips på textillim. Så kan man använda det till sår så kan man ha det i pälsen. Men kolla i den boken, det står hur man gör. Jag vet själv inte 100% hur man ska göra.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
Kitten86
2015-02-03 16:38
#7

Har aldrig själv korrigerat öronen på en sheltie men har också hört att tejpa eller limma öronen ska ge "bäst" resultat. På vissa som kluddas så kämpar öronen som sagt emot och ibland får hunden ännu mer ståöron efter. Har också hört att vissa kombinerar t.ex. att kludda öronen med massage i öronvecket (med vaselin). Skulle jag själv korrigera så skulle jag nog främst testa att tejpa (speciell tejp) alternativt därefter limma.

Visst kan det diskuteras en massa kring detta med öronen och korrigeringen av dem! Jag personligen kan tycka att eftersom en så stor andel av populationen verkar behöva någon form av korrigering för att få öron enligt standard, och därmed "rätt" uttryck, så borde kanske istället standarden ses över. Även om det nog aldrig kommer att ske…

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Carronella1
2015-02-03 17:44
#8

Vi använder fortfarande kludd och det går jättebra! (Min Sheltie hane 11 månader och lite mer än 3 veckor.)

Djurälskaren Hjärta

Nalidja
2015-02-03 20:08
#9

Jag använde kludd på min länge men det gav motsatt effekt, öronen ställde sig allt mer. Till slut limmade vi öronen med textil lim, ingenting som påverkade vår hund alls! Efter två ggr har jag för mig var öronen perfekt, nu behöver vi aldrig ha nåt i öronen. Anledningen till att vi korrigerade öronen var för att vi hade en framtid med utställning planerat, annars hade jag låtit dom vara.

ängsbacka
2015-02-04 05:40
#10

Vi har provat att ha Pimpims öron limmade med textil lim ett halvår men 2 veckor efter limmet släppt så ställ sig öronen upp igen. Kanske man skulle testa teip, vart köper man det?

Kitten86
2015-02-04 10:04
#11

#10
Pm:ar dig 😉

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Mlyy
2015-02-04 12:13
#12

Den här tejpen har jag använt från början och använder än (hon är 9 månader nu) och det funkar hur bra som helst! :) Har tagit ur när vi har varit på utställning och låtit det vara ur ca en vecka efteråt, då jag inte orkat sätta i nytt. ;) men dom har bara höjt sig lite lite. :) då sätter jag i nytt igen. https://www.humlebyns.se/hundbutik/produkt/yutokuban-orontejp/

Sehvrin
2015-02-04 14:08
#13

Det här blir väl kanske lite trådkapning och TS får säga till om diskussionen ska tas i en annan tråd. Är det inte ett problem för rasen att man tejpar öronen? Om nu tippen på öronen är så viktigt så innebär ju korrigeringen att man kanske ändå avlar vidare på individer som inte har en naturlig vipp. Troligen är öronens utseende nåt genetiskt och då bör man ju framför allt avla på individer som har rätt utseende naturlig, annars är ju risken att man avlar bort det. Men om öronen har naturlig vipp eller inte kanske är nåt man har koll på om man avlar? Fast för individen spelar det ju mindre roll så länge det inte irriterar hunden.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
_Wilma
2015-02-04 23:01
#14

#13 Intressant fråga! :) Uppfödare sparar valpar som ser ut att få bra öron, för att eventuellt avla på dem senare. Men öronen är bara en av flera faktorer som man tar hänsyn till i avelsarbetet. Egenskaper som rör hälsa och mentalitet ärvs också, och de är minst lika viktiga som om örat har en naturlig vipp eller ej.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Josefinjohanssons
2015-02-07 01:19
#15

Jag har oxå kämpat med min hunds öron länge nu men de bara reser sig mer och mer, lim har jag inte vågat testa ännu, men de verkar ju fungera så kanske ska ge det ett försök! Men var ska öronen linmas ihop? Är rädd att sätta fel

Mapel
2015-02-07 09:05
#16

#13 väldigt intressant diskussion och något jag funderat väldigt mkt på! Min hund har så långt från vipp det går, redan vid 8 veckors stod de upp och vår uppfödare satte i kludd innan vi fick med oss honom hem men det där kluddet hjälpte inte ett dugg, uppfödaren tyckte då att vi skulle limma. Vid ett besök hos henne så limmade hon åt oss . Då var han ca 5 månader och hade haft kludd till dess. Han hade sen limmade öron i ca 3-4 månader men såfort vi tog ur det så stod de upp nästan direkt så vi har gett upp. Jag har varit väldigt kluven till det här, om man ska korrigera eller inte. Det är ju egentligen inget som gör hunden mån skada, men det känns otroligt konstigt att i stort sett alla måste korrigera hundens öron! Varför inte avla på hundar med naturlig vipp!! Men nu har ju shelties en del andra sjukdomar pch öronen är då kanske inte en prioritet, men då tycker jag nog egentligen att man borde skriva om rasstandarden så att det även är ok med stående öron… Till TS man sätter en liten klick med lim på pälsen på örats tipp. Man viker sedan ner örat och fäster limmet ganska långt ner så att hunden får mer än en naturlig tipp, så att örat har lite utrymme för att resa sig. Tippen ska fästas mot pälsen nere vid örats bas in mig huvudet. Det är väldigt svårt att förklara, det är bäst om någon kunnig kan göra det åt en första gången. Så inte öronen blir konstigt vinklade eller så.

_Wilma
2015-02-07 11:03
#17

#15 Du har redan fått ett bra svar av Mapel. Tänkte bara tillägga att öronen korrigeras olika beroende på hur de ser ut. Om man köper örontejp ( #12)  finns det en beskrivning medskickat där man förklarar hur olika öron ska korrigeras. Men det bästa är om du hittar en kunnig person som klistrar eller tejpar första gången.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Viccan92
2015-02-09 16:18
#18

Vi använder tipex till vår collies ena öra

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Upp till toppen
Annons: