Annons:
Etikettsheltiens-egna-personlighet
Läst 1596 ggr
lilleman99
2015-03-26 02:18

Rädsla för golv

Jag skriver detta apropå inlägget "Skillnad mellan Collie och Sheltie".

Där läste jag i ett inlägg att nån hade en Collie med rädsla för Golv!

Då vill jag på peka att jag för en del år sen pratade med en annan ägare till en Collie som också var rädd för golv.

Väldigt knepigt, tycker jag. Går sånt i generna?

Två collies, båda med golv-fobi. Då finns det säkerligen många flera.

Och vad beträffar Sheltisar, som ju är inblandad med collie - finns såna aparta problem hos Shelties också? Golv-rädda sheltisar?

Eller andra fobier som just sheltisar har?

Golvfobi, tänker jag. Dom som har detta kanske har extra känsliga trampdynor.

Eller är det lukten? Eller öppna ytor? Eller att hunden kan vara rädd att halka?

Det enda "golv" våran Lilleman visade motvilja att gå på, det var metallgolvet utanför våran Vårdcentral, sånt där galler, det var han rädd för, märkte vi.Hans tassar var så små och späda så de gick nästan igenom gallret. Och så försökte han klamra sig fast på kanten av själva gallret och det gick ju inte alls, naturligtvis. Så att han slapp beträda det i fortsättningen.

Annons:
Cahira
2015-03-26 02:24
#1

Jag har en dvärgschnauzer som har problem med halkiga golv, hon är osäker för fluffet under fötterna gör att dom känner att dom inte har grepp. De kan ha halkat och sträckt sig och så är rädslan född. Vi har pälsen kort så bra vi kan och mattor med jämna mellanrum där hon har problemområden och det är inget man märker med mattor och kortklippt under tassarna. Och om tassarna är blöta så har hon supergrepp. Om trampdynorna är torra så blir de ännu halkigare så återfukta med återfuktande kräm är bra. Man kan ha sockar på hunden så hunden inte slickar av det, och min favorit är 100% organisk kokosnötolja på burk.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Mapel
2015-03-26 07:40
#2

Det är tyvärr så att collies faktiskt har mer rädslor än andra hundar. När man har tittat på MH på hundar har man sett att collien är JÄTTE överrepresenterad för rädsla. Det har även visat sig vara sammankopplat med det genetiska. Jag tror dock att detta har kommit efter att sheltien avlats fram så sheltien har inte ärvt något av det även om shelties också är en känslig ras. Det är ju utställningsaveln som ställer till det, man avlar på snygga hundar och struntar i mentalitet :/ Har också hört att just golvrädsla är jätte vanligt hos collie . Min sheltie är inte rädd för golv, men han är ju en känslig individ så när det händer saker som är läskiga lägger han lätt på sig så att man får ta sig tid att arbeta bort den rädslan. Sheltiens akilleshäl är väl annars rädsla för människor. Eftersom det står att de får vara reserverade mot människor i rasstandarden så anser visst uppfödare att det är helt ok med shelties som flyr vind för våg såfort det kommer nån :/ detta gäller dock inte alla givetvis, min sheltie är nästan överdrivet social ;)

Upp till toppen
Annons: