Annons:
Etikettbilder-och-lekar
Läst 3723 ggr
anordstrom
2015-04-17 17:56

Belkas Valentimes Day Freja

Vill skapa en tråd för våran Freja mest för egen vinning men jag hoppas ni andra finner den spännande, tänkte lägga upp bilder och nyheter om valpen så för er som vill följa rasens utveckling är det bara att delta 🙂

Freja som hon heter är född på alla ❤️dag och vi hämtade henne när hon va 8 veckor, trefärgad tik som är helt underbar (men gud va jobbigt det är med valp!!)

Annons:
anordstrom
2015-04-17 17:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hennes första skutt på hemvägen

anordstrom
2015-04-17 17:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Några dagar i hemmamiljö och hon har redan gjort stora framsteg ❤️

luckysheltie
2015-04-17 18:38
#3

Verkligen jättesöt! Har ni några speciella planer för henne när hon blir större, t.ex. träna någon sport?🙂

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

_Wilma
2015-04-17 18:56
#4

Grattis till er fina valp! 🙂 Ska bli kul att följa henne!

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Kitten86
2015-04-17 21:16
#5

Grattis till er valp!

Visst kan valptiden vara jobbig men den är över innan man vet ordet av. Den är också full av massa roligt, och situationer som fyller en med skratt, och att följa en valps utveckling är alltid roligt!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

meerschweinchen
2015-04-17 21:48
#6

Grattis till en liten sötis! :D

Mvh Sabine

Annons:
anordstrom
2015-04-18 16:35
#7

#3
I nuläget så ingenting det  är min första hund så  har inga större krav, hundträffar/lekar och den sociala biten bara :) Men man vet aldrig skulle kanske va kul prova ställa ut och ta en kull om man har möjlighet men de är ingen direkt plan 😃

#5 
Ja det här i början är ju tillfälligt men man längtar tills dess att  hon  kan leka med andra hundar o allt det där!

anordstrom
2015-04-18 16:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Upptäckte att vi kommer bli  tvugna att tejpa öronen inom en snar framtid så övade lite med att klippa och så satt jag tejp.. ingeting som  höll men Freja hade kul!

När började ni tejpa?

Kitten86
2015-04-18 18:39
#9

Jag har aldrig själv korrigerat öron. Min äldsta "skulle" ha behövt det men valde att låta bli och min yngsta har korrekta, fina, öron naturligt. Men vet flera stycken som behövt korrigera ganska tidigt (vissa har det t.o.m redan från uppfödaren/ vid flytt)

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

_Wilma
2015-04-18 20:25
#10

#8 Om du märker redan nu att öronen blir lätta, bör du tejpa så de inte hinner resa sig. Det finns speciell tejp som håller bra. 

En del sheltiesar har lätta öron, andra har tunga och en del har korrekta. Det varierar jättemycket. Själv har jag inte korrigerat öronen, men skulle kanske gjort det på min mellantik, som har lite tunga öron.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

anordstrom
2015-04-19 22:21
#11

#9 
#10

Då borde de vara dax för oss att göra  de! Synd att ingen av er gjort det tänkte på hur lång tid det kan ta, men det märker vi om inte annat🙂

anordstrom
2015-04-19 22:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#12

Freja fick idag träffa  sin första  hund vilket gick kanon! Roligt att  se henne med andra hundar  än syskonen och att hon fungerar och förstår kroppsspråk 🙂

Kitten86
2015-04-20 09:12
#13

#11
Det är otroligt olika hur länge en hunds öron behöver korrigeras precis som det skiljer sig när man börjar korrigera. En del hundars öron är mer envisa än andras och kan behöva korrigeras, till och från, fram tills hunden är ca året.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
rehn
2015-04-23 16:31
#14

När bi hämtade hem Nix hade uppfödaren redan satt i häftmassa i hans öron. När den trillat av så har öronen börjat resa sig igen efter någon dag, så då har jag stoppat i lite ny häftmassa. Vet inte hur länge jag orkar hålla på, han är ju fin som han är, men samtidigt vill jag ha möjlighet till att ställa ut honom i framtiden. Vilken liten going ni fått hem! :)

anordstrom
2015-04-23 20:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

De är väldigt svårt och få till tycker jag, sen åker tejpen av när hon springer, kliar sig och allt vad hon gör, ska prova häftmassa om inte annat så kanske klumpen tynger ner örat såpass att det  funkar, hon har väldigt tunna så det kan gå 😃

Bilder från dagens äventyr och så fick hon sig en dusch efteråt 😉

_Wilma
2015-04-23 21:02
#16

#15 Hon verkar gilla att leka i vatten! :)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Frida B
2015-04-23 22:02
#17

#12 vad är det för hund? Skitlik en hund jag känner av de lilla jag ser på bilderna.

Jättesöt valp!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

anordstrom
2015-04-28 14:00
#18

#17
menar du den som har "ullig" päls? De är Alva en blandning mellan jackrussel och någon pudel om jag inte minns fel 🤐

anordstrom
2015-04-28 14:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#19

Hon har börjat få följa med på saker nu och går bra med dem små människorna också!

_Wilma
2015-04-28 15:48
#20

Nyttigt att få följa med och träffa andra och få träna i nya miljöer. 🙂

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Annons:
anordstrom
2015-05-07 15:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Med virus på datorn så blir de inte mycket uppdateringar tyvärr men hon växer så de knakar! Har försökt att tejpa öronen men hon fick utslag av att tejpen satt för länge så nu väntar vi på läkning så ska vi börja använda häftmassa, eller har ni något tips? 😀

Kitten86
2015-05-07 16:08
#22

#21
Tråkigt att höra… Vad är det för tejp du använt som hon fått utslag av?
Utöver tejpning och häftmassa så kan man även limma öronen i korrigeringssyfte.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Kitten86
2015-05-07 16:20
#23

Här har du en gammal tråd om hur man limmar öronen ifall du skulle vilja testa det istället.

http://sheltie.ifokus.se/discussions/53222a358e0e7410070004f5-tunga-oron

Finns en länk i den gamla tråden, på engelska, som visar bl.a  bra videos på hur man limmar…

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

anordstrom
2015-05-08 20:13
#24

Kitten86
 använder denna tejp rekomenderad från uppfödaren https://www.hundbutik.nu/produkt/yutokuban-orontejp/

Kluddet fäste inte så bra så provade att tejpa fast kluddet,  tyngde ner hela örat men blir ingen direkt "fin böj" i slutresultatet skulle jag tro..

Men det där med limmet.. lossar det själv efter ett tag något specielt lim? lär ju inte vara superlim 🤔

Kitten86
2015-05-08 21:53
#25

#24
Okej, har aldrig hört om någon som reagerat på den tejpen! Men det var kanske just kombinationen att tejpa fast kluddet som gjorde att din hund reagerade. 

Aldrig limmat själv men hört att man använder textil lim. Om du kikar i tråden jag länkade till så finns där en länk till en sajt med bl.a filmer (på engelska) som visar hur man limmar. Man limmar i pälsen och inte mot huden så limmet lossnar så småningom när pälsen växer (och även efter normalt slitage skulle jag tro).

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

anordstrom
2015-05-19 20:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Har hittat en grej som funkar för hennes öron (äntligen) och svaret blev kludd och nogrann rengöring efteråt för att hon inte ska få utslag. Nu är hon lite över 3 månader och kolla förändringen 😀😀

Kitten86
2015-05-19 20:58
#27

Kul att höra att du hittat något som fungerar på hennes öron!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
_Wilma
2015-05-19 22:05
#28

Det syns att hon är lite äldre! Hon är jättesöt! 🙂

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Lavine
2015-05-20 20:13
#29

Kanonsöt!

anordstrom
2015-05-22 14:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Ja de är stora förändringar! Dagens bild första bussresan 😁

anordstrom
2015-05-25 21:30
#31

Har funderat länge på att byta foder,hon äter  nu RC medium Junior och fungerar på det. Men hon äter hela 2.5 dl så min tanke är att byta till ett mer mättande  foder så att hon inte behöver lika mkt, också en liten ekonomisk fråga. 

Men vad åt/äter era valpar och hur mkt,  funkar det?🤦‍♂️

luckysheltie
2015-05-26 15:20
#32

Min sheltie Lucky åt först RC när han var valp, men sedan bytte vi till ett foder som heter Pure Natural . Det fungerade han jättebra på, vi hade just kyckling. Men det finns och med smak av lax. Nu har det även kommit ett helt spannmålsfritt alternativ också. Kommer inte riktigt ihåg hur mycket Lucky åt men här kan du se foder guide.

Detta åt Lucky till för 2 månader sedan, då han slutade att äta. Sedan dess har vi testat runt med olika foder men nu verkar det landa på Acana Burbank potato & Chicken. Så Acana kan jag också rekomendera.

Lycka till🙂

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Kitten86
2015-05-26 23:02
#33

River åt som valp RC valpfoder då han var van med det från uppfödaren och fick med sig det fodret. Vande sen över honom till RC vuxenfoder för att sen byta över honom till spannmålsfritt foder då jag hellre ville ge det. Först åt han Acana under flera år men sen när det blev svårt att få tag på under en period så valde jag att istället ge Britt Care Venison som är det foder han äter idag. Spannmålsfritt foder anser jag är ett mer "mättande" foder och de äter en mindre mängd av det än av ett spannmålsbaserat foder och tillgodoser sig mer (bajsar mindre mängd).

Jayson är uppväxt på Britt Care valpfoder för att sen bli övervänjd till Britt Care Venison som är ett spannmålsfritt foder.

Kan varmt rekommendera spannmålsfritt foder. Har själv haft hundar som gått på både Taste Of Wild, Acana och Britt Care (venison) och kan varmt rekommendera alla tre! Hundar med bra magar, fina i hull och bra päls med alla tre foder!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

anordstrom
2015-05-27 12:51
#34
Annons:
anordstrom
2015-05-27 12:54
#35

Har varit inne på spannmålsfritt, acana står högst på lista så va bra att höra att det funkat för flera! När började ni ändra på maten? Hur gammal var valpen? Hur mycket ger ni? Vi ger som sagt 2.5dl/dag men tycker de är mycket :-)

_Wilma
2015-05-27 17:25
#36

Jag ger min snart 10-månaders sheltie 2 x 1dl per dag. Hon väger 5,3 kg. Till mina vuxna tikar ger jag 2 x 1,5 resp 2 x 1 dl. Det foder vi har heter Pro Plan.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Kitten86
2015-05-27 18:19
#37

Jayson äter 1 dl per mål (2 mål om dagen) och han väger dryga 12 kg. Till frukost blandar jag även i lite VoH kyckling samt att han på sidan får lite laktosfri fil vilket uppskattas stort. Vid högre aktivitet ökar jag fodermängden något.

River äter 2 dl per mål (2 mål om dagen) och han väger ca 16 kg. Även han får iblandat VoH kyckling till frukost och laktosfri fil på sidan av. Vid högre aktivitet ökas fodermängden något.

Till middagen kan de ibland få ägg på maten.
Mina grabbar äter Britt Care Venison.

Minns inte fodermängd direkt som valpar men jag gav då 3 mål om dagen. 

Just nu har jag även en bekants sheltie tik, Fanta, boendes hos mig och hon äter 1 dl per mål (2 mål om dagen). Tror hon väger runt 6-7 kg.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

anordstrom
2015-06-07 11:19
#38

Tack för alla svar de hjälper 😃

anordstrom
2015-06-07 11:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#39

5 juni var det min tur att ta studenten 🍸🎁 Självklart fick hunden vara med, men det blev lite svårt för den lilla som ingen såg där på marken så det slutade med att hon fick sitta i husses famn och få en bättre utsikt. Ännu gladare blev hon när hon fick sin egna 🌺🌺

xina10
2015-06-07 12:30
#40

Verkligen en söt liten sheltie du har 💕 och grattis till studenten 💙💛💙

//Jonnix

Kitten86
2015-06-07 13:54
#41

Söt hon är!
Grattis till studenten 🌺🎁🍸

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
_Wilma
2015-06-08 17:46
#42

Stort grattis till studenten!🙂

Det verkar som ni lyckats med öronen? Har ni limmat dem?

Sajtvärd på Sheltie IFokus

anordstrom
2015-06-14 16:10
#43

tack 😃

Använde häftmassa men nu har öronen blivit "hårdare" så krävs för mkt häftmassa ska försöka hitta ett lim så ska jag prova det!

anordstrom
2015-06-18 20:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Då min planer om att ställa ut Freja i närområdet inte gick då jag missade anmälningsdatumet så gjorde jag en impuls-grej att anmäla Freja till Vilsta utställningen den 19 Juli, dok i efterhand kanske inte det var så bra med tanke på att det är en stor utställning och att det isf skulle bli min första. Så hittade en inoff den 28 Juni som anordnas av Labradorklubben så vi börjar där och om hon är bekväm i omgivningen så kör vi på officiellt den 19:onde.

Jag som alltid vill planera allt långt i förväg känner mig som bambi på hal is så idag åkte vi på ring-träning vilket va VÄLDIGT behövligt, det ända nu är bordet som vi ska träna på varje gång vi går förbi något ostabilt!
Fick flera positiva kommentarer och dem va imponerade av Frejas insats, riktigt roligt!

Lavine
2015-06-19 00:14
#45

Det var ju bra, nu hinner ni träna och känna er för. 👍 Jag tror det blir jättekul i Vilsta också.

_Wilma
2015-06-19 08:32
#46

Jättebra med ringträning! Så duktig hon verkar vara! 🙂

Valpklasserna på Vilsta är inofficiella. Man har andra bedömningskriterier än de officiella.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

anordstrom
2015-06-19 14:27
#47

#46

jaha! Trodde Vilsta va officiellt, kollade nu och det står inget om att valpklasserna skulle vara inoff?

anordstrom
2015-06-19 14:51
#48

Ja nu såg jag va litet det stod! Både lättnad och lite tråkigt ändå med att inte så nå officiella omdömen. Då är det bara att vänta ut tiden  :-D

Annons:
anordstrom
2015-06-20 15:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Någon som vet vad detta kan vara? Ingenting som hon har reagerat på men utslagen har inte försvunnit på över 1 vecka… brännässlor??

anordstrom
2015-06-22 18:01
#50

Ingen som har liknande på sina hundar som ni ser på bilden? Det har fortfarande inte gått bort 😐

Sen för er som kan utställningar: Vi med sheltie tillhör grupp 1 och i en blandad utställning, är det så att grupp 1 börjar?

Mlyy
2015-06-23 12:05
#51

Kanske kan vara värmeutslag eller något liknande?

Nej, det finns alltid/oftast olika ringar och alla grupper brukar börja samma tid i de olika ringarna. :) Och det är olika vilken grupp/ras som ställs först.

_Wilma
2015-06-23 12:27
#52

#49 Bilden är lite otydlig, så det är svårt att se vad det kan vara. Verkar det som om det gör ont eller kliar?

Sajtvärd på Sheltie IFokus

anordstrom
2015-06-28 18:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Utslagen på magen är helt borta för tillfället så kan vara så att det var brännässlor ifall nu hundar kan få utslag av dem.. men men Idag va vi på vår första utställning! Malmköping anordnade och det gick kanon, fick BIR och gick vidare där hon kom 5a, domaren blev nog lite kär och vi fick ett reserv- pris men ingen rosett därifrån 🤐fick bra omdömen med "välvinnande rörelser". Hon va väldigt trött efter all väntan till andra omgången så då blev de inte lila bra, därav kan jag förstå 5e placeringen! Fick kritik på bröstkorgen men de hoppas vi hon växer till sig på! Själv skulle jag lita mer på Freja och inte stå så nära henne på bordet annars var jag "välvisad" 🙂Riktigt roligt att vara där och trevligt folk nu väntar vilsta vilket ska bli spännande 😃

Kitten86
2015-06-28 18:50
#54

#53
Kul att det gick bra för er!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

_Wilma
2015-06-28 19:55
#55

Grattis! 🙂 Bra att det var roligt! Det ger mersmak till att ställa henne igen.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Annons:
xina10
2015-07-05 15:37
#56

Grattis vad roligt, och vad skönt om utslagen försvunnit 😊

//Jonnix

anordstrom
2015-07-27 13:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

har varit ett tag sen men Vilsta gick sådär.. Freja fick hård kritik på huvudets form hon har väldigt synlig linje mellan skalle-nos men som kanske blir bättre med tiden, men sen är hon också amerikan så de är olika standarder. Men hon fick ett HP fast då jag inte kan de här med utställning så frågade jag i seket om  jag var klar och fick svar att jag kunde åka hem o så fick jag mitt kritikpapper och åkte hem, väldigt tråkigt tycker dem iaf borde ha lite mera koll även om det såklart också är deltagarens ansvar men de är ju inte lätt när man inte vet Vilar huvudet i handen
Nästa blir i Västerås så ska jag ta med min farmor tänkte jag!

Helgen har varit dramatisk minst sagt Freja började spy blod och blod i avföringen så raka vägen till Strömsholm (som inte ens hade röntgen!!!!) för att få specialmat och idag besökte vi våran egna veterinär och tog röntgen, hon fick kontrast som hjälpte och hon fick ut vad det nu va som hade fastnat. Nu ska hon äta lätt mat för att tarmen ska få läka ihop! Men lika glad är Freja ändå men nu kan man själv också ta det lugnare 😃

Kitten86
2015-07-27 16:42
#58

#57
Kul att ni iaf ställde henne i Vilsta och grattis till ert HP.

Mystiskt att inte Strömsholm kunde röntga 😮 Ska ju inte vara några problem med sånt när man åker in i ett akut ärende som ert!! Men skönt att hon iaf nu är på bättringsvägen…

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

_Wilma
2015-07-27 20:33
#59

Grattis till HP i Vilsta. :) Synd bara att ni fick fel info.

Hoppas att Frejas tarm läker snabbt. Hade hon ätit något olämpligt?

Sajtvärd på Sheltie IFokus

anordstrom
2015-07-29 23:11
#60

#58 Tycker det jag med. Hade ringt innan o sagt att de kan vata nått som är fast, så blev inte glad när man kom dit och dem inte hade någon på plats! Dessutom va det samma tjej som jag pratade med på telefon 😒 #59 antagligen men inget som visades i röntgen eller i avföring. Kanske bara blev något stopp vet faktiskt inte 😞

anordstrom
2015-08-19 21:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

tänk vad tiden går fort, förra veckan blev Freja 6 månader och äntligen säger jag! 
Nu kan hon äntligen vara själv  tills rasten på jobbet utan hundvakt, så skönt! 
Mätte henne idag till 36cm, så undrar hur mycket till hon växer 🤔

_Wilma
2015-08-19 23:16
#62

Så fin hon är. Hon ser mycket mer vuxen ut! 🙂

Shelties brukar inte växa så mycket efter 6 månader, någon  ett par cm bara.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Annons:
anordstrom
2015-08-24 23:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Blev lite träning ikväll och vi provade även på lite Agility. Stooor tumme upp till er som håller på med sporten mycket svårare än jag trodde 😮

anordstrom
2015-08-25 21:00
#64

Idag hände de som inte får hända. Freja blev attackerad av en annan hund, har nog aldrig varit så rätt i hela mitt liv. (gick bra förövrigt) Hunden som det handlar om är" bästa vän" med den hund jag och Freja gick med. När vi släppte ihop alla visade Freja underläge direkt och den nya hunden hälsar på ett bra sätt.
Sen förändrades allt, den hund jag o Freja kom med går fram och då händer något och den nya hunden som  flyger fram mot Freja och tar halsgrepp. När jag försöker bända upp ser jag hur lilla Freja följer med. De va hemskt! 
Vi får tillslut loss dem men hunden ger sig inte och försöker flyga på igen tills jag på något sätt lyckas trycka ner hunden med hela benet. 
Freja klarade sig bra utan någon synlig skada o  verkar bra, men jag kan inte förstå hur man som ägare kan tillåta detta! Fick till svar "Han har aldrig gjort såhär förr". 
Blir så arg!!!

Max2013
2015-08-25 22:40
#65

Nej , vad hemskt och tråkigt !!!:( Så himla typiskt när sånt händer ! Max blev attackerad två gånger som valp av lösa hundar , en bet honom . Fruktanavärt när de händer , man blir så rädd och så arg samtidigt ! Den hunden som anföll och bet gillade inte andra hannhundar men ändå släpptes den lös ! De gick bra som tur var och sambon gick iväg med Max och jag gick tillbaka och skällde ut dom efter noter !

Kitten86
2015-08-26 10:30
#66

Så otroligt tråkigt att höra men skönt att Freja iaf klarade sig bra. Håller tummarna för att hon nu inte blir rädd för liknande hundar i framtiden.

Tråkigt också när hundägare inte tar sitt ansvar för vad deras hund gör!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

_Wilma
2015-08-26 14:36
#67

Så jättetrist! Det måste ha varit en skräckupplevelse!

Hoppas att allt går bra framöver!

Sajtvärd på Sheltie IFokus

anordstrom
2015-08-29 14:13
#68

folk som vet att hunden som ex du MAX beskriver ska inte ha hund lös de är bara idiotier! Bra att du skällde ut ägaren!
Freja har inte visat några men än så länge!

Förresten så va jag på utställning idag (gick väl inte så bra) men jag märkte att dem hade andra färger o betydelser än vad som jag har läst.
Hemsidan: http://www.hundtwitter.se/hundutstallnings-rosetter-priser
Får varje engagemang ha sina egna färger på rosetter?! 🤔 
denna utställning hade bl.a rosa som HP och lila som Certifikatkvalitet (CK) 
Pratar Valpklass om de har betydelse 🙂

Max2013
2015-08-30 14:56
#69

Eller hur!! :( Skönt att hon inte visat någon rädsla eller så , väldigt bra :) Kul med utställning !:D På inofficiella har har jag för mig att arrangörerna helt själva får bestämma färger och vilka priser som delas ut . Men kan ha fel.

Annons:
Kitten86
2015-08-30 23:02
#70

Har inte heller stenkoll då jag inte ställer ut själv men tror att det som #69 stämmer, att det på inoff:are kan variera i färger på priser och inte alltid stämmer mot "riktiga" officiella utställningar (även om jag tro att de flesta brukar köra samma/rätt färger).

Du skulle ju alltid kunna ställa frågan inne på hundutställning iFokus för att se om någon där vet mer säkert 😉

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

anordstrom
2015-09-15 12:04
#71

Det är nog som ni säger att inoff kan ha egna va lite inne på de spåret så 😀tack för svaren!

anordstrom
2015-09-20 11:55
#72

Någon som har tips på hur man kan få bort gnäll? Vi har fått problemet att freja blir mer o mer gnällig, kan komma hem från en middag, promenad eller vad som helst och så börjar hon gnälla efter 15 min! Nu har till och med en som brukar vara hundvakt sagt att hon är "riktigt jävla dryg" då hon går runt o gnäller hela tiden. Min första tanke va att hon saknade oss men hon gnäller ju även hemma… Förslag?!

anordstrom
2015-09-24 16:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#73

det blir mer och mer pälsboll av denna donna 😃

anordstrom
2015-10-05 22:08
#74

Tänkte fråga er på sidan, vilken storlek på tikskydd kan våran ras ha? finns ju massa storlekar 1-6 men kan inte se någonstans vad just sheltie ska ha

Upp till toppen
Annons: