Annons:
Etikettskador
Läst 4942 ggr
Rask
7/20/15, 10:38 PM

Slipped tendon

Hej alla sheltiekunniga!

Min hund har nyligen opererats för slipped tendon, men efter att ha frågat uppfödaren verkar ingen av hundsarna i hennes stamtavla ha haft det föru.

Har någon erfarenhet av hundar som får detta vars föräldrar har haft slipped tendon?

(Jag undrar alltså hur nedärvningen fungerar?

Tack på förhand!

Annons:
[[Boris Sager]]
7/20/15, 10:50 PM
#1

TS, som jag förstår, utan att själv äga någon Sheltie, så är tillståndet mer vanligt hos denna ras jämfört med andra, men ändå mycket ovanligt. De flesta fall jag känner till har varit traumarelaterade. Någon ärftlighetsgång tror jag inte man funnit.

_Wilma
7/20/15, 11:35 PM
#2

Tråkigt att din hund har drabbats av slipped tendon! Hoppas att det löser sig i och med operationen!

Shelties har en större risk än andra raser av att drabbas av slipped tendon. Hälften av de hundar som drabbas är just shelties och därför kallas tillståndet ofta för sheltiehäl. 

Enligt RAS för shetland sheepdog tyder mycket på att en ärftlig svaghet i hasleden ger en ökad benägenhet att skada sig, med eller utan bakomliggande trauma. Men det finns ingen undersökning som kan ge svar på hur mycket ärftligheten spelar in. Man har heller inte sett att vissa linjer drabbas mer än andra. Sheltiehäl är så pass ovanligt att många uppfödare aldrig stöter på det, så det kanske inte är så konstigt att skadan inte finns hos andra i din hunds stamtavla.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

_Wilma
7/21/15, 8:56 AM
#3

Hittade lite info om slipped tendon här. 🙂

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Rask
7/21/15, 8:33 PM
#4

Tack så mycket för informationen Wilma!

Upp till toppen
Annons: