Annons:
Etikettbeteende-och-lydnad
Läst 1170 ggr
lilleman99
8/3/15, 3:29 AM

Sjungande Shelties?

Hej.

Undrar om Era shelties har yl-sjungit någon gång?

När brukar dom "sjunga"?

Hur låter sången?

Sjunger dom vid särskilda tillfällen? Till särskild musik?

Enda gången Lilleman yl-sjöng var vid de två tillfällen dom visade ett program på tv om omhändertagna hittehundar i Frankrike.

Reportern stod framför en stor hundbur och pratade om stället. Man hörde inte nåt som helst hundljud.

Men Lilleman hörde! Upp med nosen  och började yla i högan sky.

Det märkliga var att när programmet sändes i repris, så satte han igång att yl-sjunga på precis samma ställe i programmet.

Han måste ha hört hundar göra ljud som vi människor inte kunde uppfatta med vår begränsade hörsel.

Det var så himla roligt att se hans lilla nos sträckas upp mot taket och hur han ylade som en riktig varg.

Annons:
_Wilma
8/3/15, 8:31 AM
#1

Vår första sheltie ylade då hon hörde glassbilens melodi. Då satte hon sig och lyfte nosen uppåt och ylade. Detta hände varje gång glassbilen körde utanför, men aldrig annars. ;)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Kitten86
8/3/15, 7:31 PM
#2

River har aldrig yl-sjungit. I ljudväg kan han skälla, puffa och "gråta".

Men Jayson har yl-sjungit vid ett par tillfällen (och han har en hel del andra ljud för sig). Så roligt ljud, yl-sjungandet) att man inte kan låta bli att skratta. Jag har en leksak (som jag själv hade som barn) som ser ut som en telefon och slår man ett visst telefonnummer så börjar en melodi att tuta och DEN sjunger han till. Min brorsdotter brukar leka med telefonen när hon är hos mig och innan hon slår numret säger hon till Jayson "ska vi sjunga du och jag?".  Jayson kan även börja yl-sjunga om han hör sig själv på ljudupptagning (via video) och han har även vid två tillfällen börjat yl-sjunga när min väckarklocka ringer (efter att den ringt en liten stund).

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

lilleman99
8/5/15, 12:44 AM
#3

Ja, där ser man. Roligt att det är så personligt vad dom ylar till. Glassbilen kör ju runt här också. Men det tog Lilleman aldrig nån notis om.

Trodde annars det var gemensamt vad som triggade hundars (och vargars) tjutanden. Men nej. Det är helt indiviudellt.

På tal om ljud, så skickar jag in ett inlägg om det.

Upp till toppen
Annons: