Annons:
Etikettbeteende-och-lydnad
Läst 3278 ggr
anordstrom
2015-11-21 11:14

Löp

Hej alla medlemmar! Eftersom Freja är min första hund så när något händer så kommer Google fram men den gång hjälper inte det. Vill höra hur era tikar blir vid löp, hur länge dem förlöper osv. Freja är inne på sin 10onde dag på förlöpet vilket vi tycker är väldigt längd. Hon har även minskad aptit speciellt idag när hon inte ens rör frukosten :-( Hon har blivit väldigt pipig/gnällig och orolig i hemmet. Är detta normala betenden, hur beter sig era tikar? Ger ni extra god mat för att få upp aptiten? Tacksam för alla svar 😄

Annons:
emma93
2015-11-21 13:25
#1

Jag tycker att det kan variera väldigt mycket från individ till individ. Det du beskriver skulle mycket väl kunna vara normalt för din tjej. De shelties jag har haft har gått in i höglöp 12-16 dygnet, men tidigare är inte onormalt. De flesta har faktiskt inte slutat blöda helt under höglöpet, såsom det ofta står beskrivet i litteratur att de skall göra. Blödningen blir dock ljusare och till slut svagt rosa och mer genomskinlig. Det varierar även stort på hur länge de är i höglöp. 

När något inte känns normalt och jag oroar mig, när det kommer till inför löp/under löp/skendräktighet etc så kan det vara bra att ha koll på tempen, om hon dricker mer än vanligt, om hon har trängningar och behöver kissa väldigt ofta eller har svårt att hålla sig (förvisso kan vissa löptikar markera inne utan att det är nåt fel på dem, så det är inte givet att nåt är fel för att en löptik vill ut och kissa ofta). Och hur det är med matlust och att göra ifrån sig (matlusten har du en förändring på). När det kommer till pipighet och vara nära så kan det också vara rent hormonellt men också bero på att nåt annat inte känns bra. Hundar kan, enligt min veterinär, ha ont under löp och vid skendräktighet, precis som vi människor. Det jag oroar mig för kring mina tikar kring löp  är främst att det är urinvägsproblem eller livmodersinflammation, och har man väl sett tecken på att nåt inte verkar bra med sin hund så känner jag att det är bättre att boka tid hos veterinären för de saker du beskriver, och flagga för att man tar med sig ett morgonurinprov (ställ det i kylen fram tills en halvtimme innan besöket om inte besöket är på morgonen). Förhoppningsvis så får du klartecken i varför din hund är förändrad, om inte annat så kan de utesluta de saker som är farliga och om hon kan tänkas ha ont utan att det är farligt, ge smärtstillande. Förhoppningsvis är det ett helt normalt beteende för just din tjej, och då vet du i alla fall det om det blir så igen, men just urinvägar och livmoder är inte helt ovanligt att det spökar kring löp så jag hade personligen valt att kolla upp det.

Håller tummarna för att allt snart är som vanligt igen för er!

/emma93

emma93
2015-11-21 13:27
#2

PS. Glömde ang mat. Det är inte ovanligt att aptiten påverkas pga löpet, och även i skendräktigheten. Jag har själv en sådan, och ger då extra god mat den perioden. Toppar den vanliga maten med något som är extra gott, t.ex mjukost eller lite leverpastej. Men förlorad matlust kan ju även bero på annat än hormoner (såsom jag skrev ovan)

anordstrom
2015-11-21 22:51
#3

Tack för ditt svar! Får se hur hon reagerar vid andra löpet borde inte vara något allvarligt bara jag som nojjar.. Var på middag hos en som har en hanhund (som inte var hemma för tillfället) men hon kissade inne hos dem två (!!!) ggr. :@

anordstrom
2015-11-26 15:12
#4

Har jättestora problem med att hon kissar inne. Är det någon som haft liknande problem vid 1a löp? Blir så frustrerad på att inte lita på Freja som alltid brukar vara så duktig :-(

Upp till toppen
Annons: