Annons:
Etikettmat-och-godis
Läst 2475 ggr
SagogläntansMessi
2015-12-07 16:25

Hund som inte är matglad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag tänkte kolla med er hur era shelties är när det gäller mat. Min hane på dryga året är inte sådär jätte förtjust i sin mat.. Han har alltid varit lite sådär kring maten redan som valp, trots att jag försökt göra maten till någon roligt och inte något "jobbigt" med krav. Han är ensamhund och det är meat troligt därför, han har liksom ingen konkurrent (förutom katten som gärna vill äta hans mat). När det kommer hundar på besök äter han upp maten, men det är bara pga av snålhet,. Har bytt foder 3 gånger och vill inte byta igen. Ska börja ge honom färskfoder på kvällen för att han är för tunn nu och äter inte upp all sin matgiva. (Äter oftast upp morgonen inom 3h, kvällen som är jobbigare). Har även provat att koka köttbuljong men det ratade han direkt. Kör på laxolja nu och det funkar sådär. Har ni några tips? Bör väl även tillägga att han är kräsen med godis också, äter helst torkat godis med HÖG kötthalt, dvs nästan rent torkat kött.

Annons:
VildaVittra
2015-12-07 16:44
#1

Ta med maten till hundrastgården eller hundklubben. Vet folk som fått göra så. Annars kan du testa det jag gjorde med gammeltiken, jag ställde hennes mat på diskbänken och sa att det var till katten, sedan gick jag därifrån. 😃

Sedan tillhör jag de som anser att djur mår lika bra av en varierad kost som vi gör, så mina får allt mellan himmel och jord, de har till och med ätit veganska måltider för att de har Sveriges snurrigaste matte som glömmer handla till dom ibland. Och hur kul är det egentligen ätt äta samma sak alla måltider? jag skulle också få dålig aptit då.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

_Wilma
2015-12-07 22:06
#2

Mina sheltiesar äter bra bland annat pga att de är flera i matsituationen. De äldsta skulle kunna äta mycket mer än de får. 

Min yngsta, som är drygt ett år precis som din hane, behöver ha lite mer hull. Men hon är pigg och är bra musklad, så det kommer nog då hon blir lite äldre. :)

Din hane är ung än, och det är inte ovanligt att de är lite tunna i den åldern. Huvudsaken är att han är aktiv och frisk.

Hur mycket väger han?

Några tips:

Ta bort maten om den inte är uppäten efter 15 minuter. Servera ingen ny förrän nästa måltid. 

Ge lite kött eller fisk på torrfodret. Det brukar öka aptiten.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Trulsatim
2015-12-08 11:51
#3

Min hund har alltid varit dålig på att äta. Blandat i några bitar kokt kyckling för att få honom att äta. Han kunde låta bli att äta på hela dagen, iblan utan mat i 2 dagar men pigg iallafall , åt aldrig hundgodis (provade alla sorter) men så nu när han var 3½ år blev han anfallen av annan hund, en bit av baktassen bortbiten + slog huvudet i asfalten när den andra hunden kastade upp honom i luften, efter detta äter han upp sin mat, äter även hundgodis (ibland) Jag förstår ingenting men är förstås glad över det, nu kan vi gå kurser då jag kan belöna honom då han gör rätt saker - har ju inte kunnat belöna honom förut då han inte åt hundgodis eller ville ha leksak.

lilleman99
2015-12-08 23:58
#4

Det där med hund och katt och mat….🙂 Lilleman ville gärna äta kattens mat

också. Då gjorde jag iordning en matplats åt katten uppe på ett bänkskåp. Ett sånt där smalt bänkskåp 30 cm brett, där man inte håller till när man lagar mat och bakar. Där fick kattens matskål🎂 och vattenskål stå. Katten lärde sig hoppa upp och äta där.  Lilleman lärde sig snabbt att han inte fick hoppa upp. 🙂

Upp till toppen
Annons: