Annons:
Etikettpäls-färger-och-tecken
Läst 1858 ggr
[Springerpoo]
2015-12-31 17:28

Rakad päls

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej!

Det är så att min lilla grabb fick åka in akut till veterinären härom dagen p.g.a svullnad av en böld. Han opererades och då rakade de bort pälsen på hans kind för att kunna tömma bölden. 

Men min fråga är, hur lång tid tar det för pälsen att växa ut? Det är ju väldigt individuellt men ni kanske har fått raka era sheltiesar så ni kanske har någon vettig gissning😃 Sen så är han bara 5,5 månad så jag undrar även om det finns någon liten chans att pälsen växer ut och blir OK? Vi planerar att ställa ut så mycket som möjligt nu till våren så vill gärna veta så man inte anmäler sig till en utställning i onödan🤪 

Som ni kan se på bilderna så har de rakat ganska rejält. Det vid ögat vet jag kommer växa ut relativt snabbt då det är så kort

Annons:
Kitten86
2016-01-01 10:38
#1

Har ingen erfarenhet av rakad sheltie (men annan ras), men pälsen i ansiktet är inte jättelång på en sheltie och sen har du en valp så tror att det kommer växa ut relativt fort.

Önskar din lilla kille krya på sig och hoppas att han blir bra nu efter operation ❤️🌺

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Bello_O
2016-01-01 10:45
#2

Veterinären fick ju lov att raka Ginny när hon var skadad, även om det inte var i ansiktet utan på kroppen. Minns särskilt det på bogen och eftersom hon har en såpass stor krage tog det kanske ett halvår minst innan den var tillbaka. Nu har ju din blivit rakad i ansiktet och pälsen kanske växer annorlunda där, men på min var pälsen i "ansiktslängd" efter ett par veckor:)

Hoppas din lilla kille läker fint nu!👍

Medarbetare på Sheltie Ifokus.

Max2013
2016-01-01 13:08
#3

Har upplevt att det har gått fort när min har blivit rakad då endast på benet när han varit hos veterinären . Även om den inte växt ut borde man inte kunna visa Vetrinärintyg varför den är rakad , ställde ut min förra häst som var rakad på halsen då hade jag intyg med och då var det inga problem . Men kan ju vara skillnad såklart när de är hundar .

[Springerpoo]
2016-01-01 15:44
#4

Tack tack för era svar! Då får jag hoppas på att vi kanske kan ställa i mars/april igen.😃

#3 Har läst att man kan skaffa ett vetrinärsintyg till hundar också så vi ska nog försöka fixa det👍

Kan säga att han läker fint och han är hur pigg som helst! Tränar och leker som om att röret och stygnen inte existerar😂

XeZafir
2016-01-04 09:58
#5

Jag tog över en nyrakad Sheltie för tre månader sedan, rakad på hela kroppen 🤔men nu har det blivit ordentlig päls igen, inte så långt som de bör ha och som jag vet hon haft tidigare men dock bra med päls. Jag tror säkert hans päls i huvudet är utvuxen och inte synbar om en månad eller liknande.

Lycka till med utställningarna!

Upp till toppen
Annons: