Annons:
Etikettfakta-om-rasen
Läst 2556 ggr
Kötttbull
1/23/16, 8:25 PM

Sheltien personlighet

Hejsan! Jag har fått upp ögonen för sheltien, men jag har några frågor om rasens personlighet. Jag har träffat på ett par shelties, och båda som jag träffat har varit väldigt skygga och bara gömt sig bakom mattes ben. Är dem flesta shelties lite skygga? Jag tycker också att rasen verkar vara lite "tråkig". Att den inte har "humor" som t.ex en boxer eller en corgi. De verkar inte så livliga som jag uppfattat det. Beror säkert mest från hund till hund men, tycker era shelties om att ligga i knäet och gosa? Eller springer de mest runt i soffan, och lägger de sig helst en bit ifrån en? Tack på förhand! :D

Annons:
[AnimeV4]
1/23/16, 8:34 PM
#1

Nu träffade jag ju bara denna några gånger, men hon var väldigt reserverad, försiktig och uttryckslös. Gick inte ens fram till en när man satt på huk och höll fram handen en bit. Uppfattade henne som väldigt trist. Å andra sidan har jag även träffat en hane som var väldigt glad men samtidigt också ganska försiktig. Jag har dock för mig att de kan vara ganska reserverade. Dock så känns de som lite tristare exemplar, för sheltien verkar helt klart rolig 😃

_Wilma
1/23/16, 8:49 PM
#2

Mina sheltiesar tycker mycket om att ligga och gosa i soffan, ligger helst alldeles intill. Men de behöver och tycker om att vara med utomhus i naturen och i stan.  Det är en aktiv hund, men den kan också slappna av.

Sheltiesar är oftast nyfikna på andra människor, men de får vara reserverade mot främlingar. Själv vill jag inte att de uppmärksammar alla de möter, men de hälsar gärna om de får lov.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Bello_O
1/23/16, 9:18 PM
#3

Det här med att de är reserverade är väldigt olika från hund till hund, på en av mina stämmer det. Hon vill inte alls hälsa. Den andra skäller mest, men hon hälsar om hon får.

De är oftast inte så lika t.ex boxrar på det sättet, men vissa är mer galna och har roliga ljud & påhitt, medan andra tar livet med en nypa salt om man kan säga så.;)

Mina två ligger oftast i soffan, inte precis intill mig eller varandra men åtminstone nära.

Medarbetare på Sheltie Ifokus.

Kitten86
1/23/16, 9:24 PM
#4

Sheltien kan, och får, vara reserverad mot främlingar. Stöter man på dem som är mer reserverade så kan man behöva träffa dem en längre stund eller flera gånger innan du som inte känner dem kan se hela deras personlighet. Reservationen kan ju bidra till din uppfattning om att rasen är "tråkig" och det eftersom du egentligen aldrig fått uppleva rasen helt…

Min ena älskar allt och alla och kan lätt klättra upp in knäet på vem som helst. Han har flera gånger charmat människor som mer eller mindre varit villiga att kidnappa med honom hem till sig. Han älskar att pussas och kramas 😍 Att träna och vara med där det händer grejer är också något han lever för. Glad och framåt i alla situationer och går ihop med alla, två- som fyrbenta och oavsett kön/storlek/ålder. Sitter/ligger gärna nära i soffan, så länge han inte tycker att det är för varmt. Annars ligger han på golvet nära soffan/fåtöljen. Han sover gärna i sängen, mer/ längre på vintern när det är kallare än sommartid när det är varmare. Annars samma där, att han ligger mycket nära sängen fast på golvet. Han har en stor personlighet som märks och syns!

Min andra kan vara mer reserverad mot folk han aldrig träffat förut. Hans reservation är så att han är nyfiken på folk och går gärna fram men låter inte främlingar/ vem som helst röra vid honom. Vissa älskar han helt och fullt direkt medans vissa behöver "synas" innan han godkänner dem.  Leker och busar gärna och med honom får man utfärda varning om att bli ihjälpussad (folk han känner och "godkänt")! Utöver det ett riktigt busfrö med massor av energi och egna idéer. Han är min lilla clown och är en ständig källa till skratt (och ibland tårar) 😃 Han älskar att ligga i sängar, soffor och fåtöljer.  På nätterna vill han gärna ligga mycket nära mig och kramas och försöker gärna kidnappa en egen kudde att ligga på! Utöver det ett pratig kille som inte är blyg om att göra sin åsikt hörd. En stor, rolig personlighet som ffa hörs när han är med!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

meerschweinchen
1/25/16, 7:23 PM
#5

Min sheltie Jackie hälsar gärna på personer som man träffar och tycker det är roligt när folk kommer fram. Det märks att det är skillnad mellan personer som hon inte känner och sådana som hon känner. De hon känner blir hon riktigt överlycklig av att träffa medan främmande personer bryr hon sig inte om mer än att "visst jag hälsar på dig bara för att du kanske kan klia mig". Hon charmar i princip de flesta hon träffar och folk blir som förälskade i henne. Humor har nog allt också, vet inte hur många skratt denna hund ger mig under en dag😃

Jackie älskar att ligga och mysa i knäet men ibland nöjer hon sig med att ligga på golvet.

Mvh Sabine

rehn
1/29/16, 11:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Min sheltiehane älskar allt och alla och är väldigt framåt.om någon ny person kommer hem till oss kommer han med alla sina ben och leksaker och lägger i dennes knä och sen ska han själv upp och gosa med personen. vissa dagar kan han ha vaknat på en mer blyg sida, så han gömmer sig bakom mina ben om någon kommer och vill hälsa, men det är inte ofta. Han har enligt mig en väldigt quirky personlighet, jag behöver knappt en tv utan kan sitta och titta på honom i evigheter. Han har lite kattbeteende ibland, t.ex sitter han helst i fönstret och tittar ner på alla utanför, lekar gärna med tassarna och försöker spinna när man kliar honom.

Annons:
XeZafir
1/30/16, 7:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#7

I vår flock har vi fyra Shelties och en Schäfer. Alla fyra är väldigt olika, den ena är lite reserverad, men inte rädd. De två hälsar lite lätt och snabbt, vilket jag uppskattar då jag egentligen inte vill ha en hund som hälsa som vår fjärde. Hon blir helt vild av lycka och vet inte hur hon kan få nog…

Livliga är de alla! De älskar hitta på saker men jag tror skillnaden mellan typ Boxer (kan inte rasen så bra) är att de hittar på lite "hyss" och det gör sällan en Sheltie (åtminstone inte våra). Men alla är på när det vankas aktivitet.

Detta med reserverade Shelties går att jobba på redan som valpar, ju mer miljöer de får träffa på desto mer nyfikna blir de.

Vi har enbart haft Schäfer tidigare och de är mer "hys" benägna, men annars kan jag se väldigt mycket likheter i raserna. Glada, framåt och arbetsvilliga.

Sen kan det ju givetvis bero på vad uppfödaren väljer att avla till/mot. Våra är avlade för arbete alla fyra, detta gör det kvicka och mer arbetsamma, har du däremot en som avlar mot utställning kanske hunden blir lite mer "lugn". Lite vad man vill göra med sin hund, detta gäller ju för alla raser.

Upp till toppen
Annons: