Annons:
Etikettpäls-färger-och-tecken
Läst 1659 ggr
Lenekt
2/15/16, 9:54 PM

Svartvit

Jag undrar om någon vet om det är vanligt att svartvita shelties kostar mer än de mer vanliga färgerna?

Annons:
_Wilma
2/16/16, 1:18 PM
#1

Priset på shelties (med stamtavla) varierar inte mycket oavsett färg eller kennel.  Svartvita kostar nog ungefär lika mycket som sobla och trefärgade.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Kitten86
2/16/16, 5:55 PM
#2

Jag skulle nog säga som ovanstående att svart/vita ligger inom samma prisram som andra färger inom rasen. Däremot har jag sett uppfödare som tar någon tusenlapp eller två mer för tikar än för hanar (både inom sheltie och inom andra raser).

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

emma93
2/17/16, 1:26 PM
#3

Jag har inte haft annat pris på svartvita (samma pris oavsett färg och kön), men det verkar som att det är på frammarsch i vissa raser att ta olika pris för olika färg och kön. Synd, tycker jag. Efterfrågan styr väl priset antar jag, dvs kan man höja så gör man, men mitt utgångsläge som uppfödare är att varje valp jag säljer är värd lika mycket (om det inte skulle vara något fel på den så att man gör avdrag på ordinarie valppris vill säga). Nu stickar jag nog ut hakan och provocerar och hårdrar, men är skillnaden egentligen så stor på att sälja olika färg och kön till olika pris, mot att sälja till högstbjudande (vilket säkert skulle uppfattas som väldigt oseriöst av många)? Visst, i första fallet vet man från start vad priset är men i båda fallen styr efterfrågan priset på individen i slutänden.

Kitten86
2/18/16, 1:13 PM
#4

#3
Nä, där håller jag nog med dig. Jag tycker att det kan kännas något oseriöst i att skilja på priset enbart pga färg eller kön. Visst att det förekommer att man sänker priset pga något fel (kan ju vara färgbaserat om hunden ex. är övertecknad) men annars tycker jag precis som du att alla hundar inom en ras och kull är värda lika mycket. Men sen finns det ju dem som vill kunna tjäna lite extra pengar på en valpkull med t.ex ovanlig färg. Det kan jag tycka även signalerar till köpare att det är enbart färgen som spelar någon roll inom aveln och att exempelvis hälsa, inavels koff., mentalitet osv inte alls är lika viktigt….. Samtidigt finns det ju variationer på pris inom en ras, på sheltie t.ex. ligger väl priset just nu runt 12-14.000 kr(?),  och då kan man väl även ställa sig frågan vilka "kriterier" som krävs för att kunna begära det dyrare priset inom ramen? För det är ju inte alltid så att de som är dyrare har finare/bättre hundar (hundar med tävlingstitlar) bakom sig….

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

emma93
2/19/16, 2:57 PM
#5

#4 Jag håller helt med dig! Jag vill varken ligga högre eller lägre än andra. Jag måste ju kunna motivera varför man går åt någon ytterlighet prismässigt känner jag, och vissa kombinationer kostar mer att göra (det kan t.ex vara mycket meriter, eller användandet av utländsk avelspartner etc) men vad det blir utav dessa valpar återstår ju att se. Man kan ju inte lova hur valpen blir som vuxen, eller hur nöjd köparen blir, och då känns det viktigt att valparna har ett pris allihop (förutsatt att de inte har nån defekt som bör ge prisavdrag). Sen är det ju viktigt att som uppfödare försöka matcha ihop rätt valp till rätt köpare, utefter de önskemål och prioriteringar köparen har. Blir den biten bra så bör ju alla vara nöjda i slutänden, och tycka att priset var rimligt. Sen ligger inte de flesta Sheltiekullar alls så högt i pris om man jämför andra raser där de inte får så många valpar i kullarna. Även andra raser där det föds fler valpar i kullarna har högre pris, så jag tycker att de flesta uppfödare inom vår ras ligger på ett bra pris ur köparens synvinkel.

Upp till toppen
Annons: