Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 2022 ggr
alltidnordin
3/15/16, 6:29 PM

Fästingtider

Eftersom det är första sommaren med hund nu undrar jag lite om fästingmedel. Vilket använder ni och varför? Vad skulle ni tipsa om och vad skulle ni avråda från?

Fästingarna börjar väl dyka upp om ett tag och vill då vara förberedd!

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

Annons:
VildaVittra
3/15/16, 6:43 PM
#1

Jag skulle avråda från allihopa. Detta eftersom man faktiskt förgiftar sitt djur, samt att vår miljö redan är gifttyngd som den är. Dessutom så avlar man fram resistenta fästingar genom användandet, så de djur som faktiskt verkligen behöver dessa medel (som polishundar, servicehundar osv) tillslut inte kan skyddas mot betten.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Mlyy
3/15/16, 8:00 PM
#2

Håller med #1. Zaga är snart 2 år och jag har aldrig använt något fästingmedel och hon har inte haft en enda fästing.

_Wilma
3/15/16, 9:38 PM
#3

På många ställen finns ju faktiskt ganska mycket fästingar. Om man inte använder någon typ av fästingmedel finns det en risk för hundarna att få fästingbett och att de drabbas av fästingburna sjukdomar (ex anaplasma och borrelia).

Man får väga för- och nackdelar med fästingmedel. De har i vissa fall biverkningar som påpekats, men minskar fästingangrepp och risken för sjukdomar.

Vi använder inte fästingmedel själva då vi bor i ett område där det inte finns särskilt mycket fästingar, så jag kan inte rekommendera något särskilt medel. Men jag har full förståelse för hundägare som väljer att använda dem.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Bello_O
3/15/16, 10:04 PM
#4

Jag får glädja mig åt att jag bara hittat en enda fästing någonsin här uppe, den satt dessutom på en katt. Runt 5 år sedan nu..🥵

Medarbetare på Sheltie Ifokus.

emma93
3/16/16, 8:52 AM
#5

Vi har jättemycket fästingar här, speciellt när vi varit vid sommarstugan (Lilla Edet) då det kryllar av dem på hundarna. Jag känner flera hundar som fått fästingburna sjukdomar och har en nära släkting som är mycket sjuk i Borrelia sen flera år. Så för oss är det jätteviktigt med fästingmedel även om jag såklart vet att det inte är bra med gifter och inte heller bra att det kan bli resistenta fästingar.  Dock är det inte lätt att hitta något bra. Känns som att vi provat det mesta vid det här laget. Det som fungerat bäst genom åren har varit Exspot (väldigt giftigt, men effektivt). Dock har en och annan reagerat med klåda och därför använder vi det inte längre. Frontline (inte comp ) är det vi använt mest de senaste åren. Det fungerar inte lika bra men reducerar ändå antalet fästingar, både som kryper på dem och som sätter sig. Förra året prövade vi Bravecto på allihop, men efter att de fått andra tabletten efter 3 månader så fick de vita stenhårda kulor där fästingarna suttit så jag känner att vi avvaktar med Bravecto tills det använts längre tid och man vet mer om effekterna. Det finns tydligen också en viss osäkerhet från vissa veterinären om hur Bravecto påverkar andra insekter som kan tänkas komma i kontakt med det i hundarnas avföring. Så vi avvaktar som sagt. När jag är på de mest fästingrika ställena brukar jag krossa en vitlök i händerna och dra över pälsen på hundarna (förutsatt att hundarna inte är sådana att de slickar av det, det är ju giftigt för dem i viss dos).  Det blir klibbigt och stinker men hjälper faktiskt.:)

Trulsatim
3/16/16, 11:20 AM
#6

Jag har haft Bravecto och det fungerar utmärkt. Där vi är finns massor med fästingar och  risk för att bli sjuk är mycket stor. Eftersom det är en sheltie och de riskerar att bli sjuka av Frontline har jag inte vågat testat det.

Annons:
Kitten86
3/16/16, 6:59 PM
#7

Jag kan hålla med #1 och #3. Man får väga för och nackdelar och se till hur pass mycket fästingar det finns där man bor/vistas med sin hund. Bor/vistas man inte där det finns särskilt mycket fästingar så tycker jag att man gott kan vara utan fästingmedel eller köra på giftfria alternativ medans om man bor/vistas där det finns mycket/gott av dem får man kanske överväga att använda medicinska preparat (finns droppar och halsband).

I flera år har jag hanterat fästingar på mina hundar med giftfria medel som bärnstenshalsband och Fixodida Fx vilket fungerat bra. Men de två sista åren har vi haft jättemycket fästingar och de giftfria medlem hjälpte inte och då jag inte vill riskera att de drabbas av någon fästingburen sjukdom så har jag använt mig av Frontline (droppar) vilket fungerat klockrent.

Jag väntar mig bara att fästingarna ska börja vakna till liv och får sen se hur pass drabbade vi blir av dem här och sen avgöra hur jag gör iår.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

emma93
3/17/16, 5:34 PM
#8

#6 Tänkte bara tipsa om att du kan gentesta din hund för att se  om den har MDR1-mutation i enkel eller dubbel uppsättning. Har den inte mutationen alls så behöver du inte oroa dig om du skulle vilja/behöva använda något preparat där det kan spela in. Rekommenderar Laboklin att sända provet till (tops eller blod), har varit jättebra genom åren.

hund_katt
3/19/16, 2:33 PM
#9

Är det inte sheltie man ska vara försiktig med fästingmedel på också? Att dom lätt blir sjuka av det. Har för mig det var samma på andra collie-raser med. B-vitamin, bärnstenshalsband är ju naturliga medel. Fungerar såklart olika på olika hundar men värt att testa, om hunden lider av fästingarna.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Kitten86
3/20/16, 5:17 PM
#10

#9
Det stämmer att exempelvis collie och sheltie KAN vara känsliga mot vissa mediciner som innehåller ivermectin. Det är också något som finns i/hos en handfull andra vallhunds raser men främst associerad med collie. Detta är något man kan DNA testa sin hund för och det heter MDR-1, som jag förstått det är det vanligt att man testar för detta i bl.a USA och England. Här kan du läsa mer om MDR-1 om du vill (sidan är dock på engelska).

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

emma93
3/20/16, 6:52 PM
#11

Vill tillägga att det inte är enbart ivermectin som de kan vara känsliga mot utan även vissa sederingspreparat, vissa sövningspreparat, andra avmaskningsmedel än ivermectin, vissa medel mot loppor, löss noskvalster och vissa smärtstillande. Det finns indikationer att hund med en muterad gen (+/-) kan vara känsliga (dvs de behöver inte vara -/- för att vara överkänsliga) och att man då t.ex använder en lägre dos av t.ex Plegicil (vanligt sederingspreparat t.ex vid HD-röntgen). Så jag tycker det är en god investering att testa sina hundar och att meddela veterinären man besöker om hunden har en eller två muterade gener. Är det +/+, dvs fri, så är det ju också skönt att veta. Det är inte ovanligt med MDR-1. Jag har 3 st +/- och en +/+.

Kitten86
3/20/16, 9:43 PM
#12

emma93:
Tänkte på att fråga dig ungefär vad det kostat att testa dina hundar för MDR-1? Blir ju en kostnad för att veterinär tar provet och kontrollerar identitet utöver att provet sen skickas för analys….

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

emma93
3/21/16, 7:59 AM
#13

#12 oj, jag har inte full koll på vad det kostar idag. Mina yngsta är idag 5 år och jag har gjort så att jag tagit blodprov när jag ändå varit på besök för årsvaccineringen så blir det ingen extra klinikavgift. Jag har också testat andra saker samtidigt så då har det blivit viss reducerad avgift hos Laboklin, och de sparar blodprovet (utan kostnad) i 10 år så då kan man be dem testa för annat vid senare tillfälle om det tillkommer något man vill testa eller om man inte vill testa allt på en gång.  Hos Laboklin får man dessutom rabatt om man är medlem i rasklubb. Jag har för mig att just det testet hos Laboklin kostade ca 500 kr. Jag gjorde så att jag skrev ut lab-ordern från Laboklins hemsida och tog med mig till veterinären. Där står det vilket material de skall ta provet i. Alternativt kan man beställa från Laboklin (vet inte om det kostar något). Sen kollade veterinären ID på hunden, sköterska tog blodprovet och förpackade det och förslöt kuvertet, och jag själv lade det på lådan. Att ta det hos veterinär blev kanske några hundra kronor dyrare men jag har då dels bevis för att det är rätt hund som blivit testad (även om man är ärlig skulle det kunna bli kontaminering av topstester om man gör allt själv hemma) och jag har ett prov som sparas i tio år som kan användas fler gånger (vilket betyder mindre kostnader och mindre besvär för både hunden och mig). Men det finns som sagt andra vägar att gå, att beställa hem tops själv och sända in, och det blir nog billigare. Men att tänka på då är att de testerna aldrig kan bli officiella (om det i framtiden skulle bli så att testresultat redovisas i Sverige) eftersom ingen veterinär kontrollerat ID. Men om det står och faller på kostnaden att man testar sin hund, så är det såklart bättre att man testar på det billigare sättet än inte alls. Men det är då viktigt att följa instruktionerna exakt så att testresultaten blir korrekta. 

Jag glömde förresten nämna att även viss antibiotika (t.ex använd vid fästingburna sjukdomar) finns på listan för preparat som vår ras kan vara känslig mot.

Annons:
emma93
3/21/16, 8:13 AM
#14

Förlåt att vi kapade din tråd #0, det rör ju inte enbart fästingmedel detta även om det tangerar i och med vad som passar Shelties och inte.🌺

Cassii
3/26/16, 10:28 PM
#15

I år testar vi B vitamin + att bada i Prob kärschampo, hoppas på bra resultat så vi slipper gift 🙂


Upp till toppen
Annons: